Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Om du känner dig lång så kanske du är det. Annars tycker jag inte att det borde vara några problem.

Har svårt att tro att du är för tung iaf. Sen längden kan ju vara svårt att avgöra om du själv känner dig lång. Men min kompis har en fjording på 147 och hon är 170, jag tycker inte att hon ser så lång ut på hästen. Men det beror ju på hur hästen är byggd.
Har du inget foto?

Jo , alla andra säger att jag ser precis lagom ut på honom. Och tung känner jag mig inte , men det är just längden.. Men nej , tyvärr så har jag ingen bild än. Ska försöka ta ett snart. Men han är jätte grov. Han här ju inte precis nån arab kropp ;) Och han väger ungefär 420 kilo nu , men så går han ju på bete.

NU minns varför slutade titta in här!!! Det är ju dethär "stallflickornas" superkunnande och attityd.
Hur ska hästvärlden överleva om alla som väger 90 + inte får rida. Skulle bli tomt på stallarna.

Förundrar mig faktiskt mest över att "stallflickornas" ord oftast är lag i sådana här trådar.
Är själv så pass gammal att jag vet själv vad som är bäst, men det finns ju många yngre som både blir förtvivlade och ledsna om någon tycker de är för stora för sin häst, fast många har bildbevis på att de faktiskt inte är det :)

Sv: För lång för tung?

Nu när jag har suttit å läst alla dom här inläggen, så kom jag att tänka på islandshästar det är ju stora män på 90-120 kg som sitter o rider dom o dom hästarna är ju absolut inte stora, jag har själv en islänning o han är 1,43 och inte i kondition jag är 1.70 o väger ca 87 kg o han klarar de galant, de jag ville komma fram till de är att jag tror inte storleken har så stor betydelse de beror nog på hur hästen är byggd och hur musklad den är och hur duktig man är på att rida... men men jag kan ju ha fel...

har inte läst hela tråden, den var så sjukt lång! men jag har en fråga.
Har hittat ett shetlandsponnysto som bara är 85 cm över manken, vad kan hon tänkas bära på sin rygg? hon ska ev bli sällskap till min stora häst men kom på att hon kanske blir alltför liten. Min dotter är bara 1,5 men sambons pojkar är 8 år å väger 25 - 30 kilo. gissar att de kommer vara vääääldigt långa på henne men de ska mest testa att "åka" häst. fixar hon det eller ska jag, som jag redan anar, försöka hitta en större shettis? 85 cm är väääääldigt lite.

Om du kan skaffa en större shettis eller en Bponny så tycker jag att du ska göra det. Men annars tror jag inte att det skulle vara några problem för henne att bära upp pojkarna om dom bara ska prova på att rida lite... Du kan ju även låta dom köra henne kanske det är ju roligt det med :)...

Hej alla!

Har i hela mitt liv hyst en önskan om att någon gång äga en welsh. Är 160-164 cm lång och ligger stadigt på 55 kg. Vad tror ni? Bör jag omgående släppa tankarna på en welsh eller kan jag fortsätta hoppas på att kunna förverkliga drömmen?
Då snackar vi ju om en lite större (inte den mista man kan få tag på...) som ska ridas ordentligt minst 4-5 ggr/vecka.

En annan dröm är att få äga en nordsvensk. Hur mycket är lämpligt för en större nordis? Kan tex min pappa, ca 185 cm och 80 kg, rida en större, lite grövre nordis?

Välmusklade hästar i god kondition pratar jag om nu.

Jättetacksam för svar!

/
Z

Ja jag tror att din pappa kan rida nordisen, grannen hade med sin kille på en nordis, och den var väl varken stor eller liten. Men han hade ju aldrig ridit utan åkte bara. Jag är inte så insatt i nordisar, men de ska nog klara en del. De känns som en lite större fjording tycker jag.

Tror inte det är några problem.

Jag är 165 cm lång och väger 69 kg, fyller 15 snart :S Är jag för stor för en D-ponny? Snälla svara snabbt, det känns hemskt att rida D-ponnyerna på ridskolan och inte veta om man är för tung... :/ Ska dessutom skaffa medryttarhäst, och då vill man ju väga lagom och inte slita på hästen för att man är för tung...

Du är absolut inte för stor! Du skulle kunna rida C-ponny utan problem och även de mindre vid tillfälliga uppsittningar.

Jag är 160cm lång och väger 45kg, är jag för lång elr för tung för en liten C-Ponny som är ung 1,31 i mkh? Min nya medryttarponny är korsning mellan Fjordhäst och någon annan ras vet inte vilken. Hon är lite kraftigare än en vanlig liten ponny men inte mycket.

Det tror jag inte att du är! :cool:
Din vikt skulle även en shettis eller B-ponny kunna ta utan problem! :p

Har svårt att tänka mig att du är för tung och du är ju inte för lång.

När det gäller medryttarhäst hade jag hellre valt en aningen större än vad man KAN rida. Eftersom de flesta vill kunna rida hästen i flera år så vill man ju inte växa ur hästen. Bättre att ha lite till godo, ifall man växer. Inte för att du sk avälja en för stor häst. En lite grövre D-ponny klarar dig utan problem. Men om du vill ha en D-ponny som du kan rida även om du blir längre eller tyngre (du är ju bara 15 och kommer förmodligen växa ett tag till) så kan det vara bra att inte välja den allra smalaste och nättaste.

Om du väljer en som inte är precis på gränsen så är du ju på den säkra sidan liksom. Jag hade nog valt en lite större och grövre D-ponny som du förmodligen kan ha i flera år även om du växer.

Lycka till med medryttarhästen, det är så kul att ha en häst att pyssla med PÅ RIKTIGT, det blir en helt annan sak än ridskolan.

(Och förresten, de på ridskolan vet hur mycket deras hästar klarar, de skulle aldrig sätta dig på en häst om dom trodde att du kanske var för tung. Så oroa dig inte för det, tänk på att ha kul och lära dig istället för att tänka på vikten! ;))

Du är absolut inte för stor! Du skulle kunna rida C-ponny utan problem och även de mindre vid tillfälliga uppsittningar.

69kg? På c-ponny? Och "de mindre"?

Det håller jag absolut inte med om.

Jag har en nordsvensk (har inte haft henne så länge)
Är i ganska bra kondition (tränar henne).
Hon är inte slutmätt men är väll runt 150 hög
ungefär hur mycket tål hon i vikt?
Hon är 7 år gammal.
Inte grov och inte "slank".:)
Mittimellan.

JAJA, det där är upp till var och en och hur man märker att ponnyn klarar av! Ibland finns det inga val än att lite större personer måste sitta upp på de mindre busarna. Allt handlar då om att de rids på rätt sätt. :cool:

69kg? På c-ponny? Och "de mindre"?

Det håller jag absolut inte med om.

Jag har satt 60 kg som maxvikt på min maxade grova b-ponny. Han klarar det utan problem. 70 kg hade jag haft som maxvikt på en maxad grov c-ponny.

OBS detta gäller ju viktbärande ponnyer och de lite grövre.

Ja, men hur ofta har man inte nåt val. Jag skulle inte heller rekommendera nån som väger 70 kg att rida en b eller c ponny i normal ponnystorlek, inte grov alltså.

Du verkar tycka att det mesta är ok. Inte så orolig för tyngden, och visst klarar hästar mer än de flesta tror, men varför sätta en person på 70 på en liten ponny när det finns massor av större hästar och massor av duktiga mindre människor. Jag tycker inte att man behöver rida när det hela tiden är på gränsen till vad hästen klarar av. När det finns sååå många andra hästar som klarar av att bära en utan problem, det blir så mycket roligare för både häst och ryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 723
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar