Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är lika "stor" som du. Jag tycker inte heller om stora hästar. Jag tror att det kan passa bra! Omdu hade velat tror jag även att du hade kunnat rida mindre hästar också. Men tycker du själv att det verkar lagom tycker jag det låter bra.
Sen beror det ju lite på hur gammal du är. Om du kommer växa mer kanske du ska välja en häst som du kan ha även om du växer lite.
Själv rider jag en ganska nätt D-ponny som jag tycker är perfekt i storlek för mig. Lagom hög men ändå inte stor häst. Sen rider jag en islandshäst som bara är 128 i mkh. Visst känns benen lite långa när man rider barbacka. Men jag är absolut inte för stor för honom.

Senast ändrad:

Jag fyller 16 i år och kommer nog inte växa mer än högst 2-3 cm. Tack för svaret :)

*kl*

Jag gillar inte stora hästar riktigt... Tycker de ser massa spöken! :crazy: I alla fall halvbloden som det är jag har erfarenhet av.
Dock älskar jag ponnys! :love:

Hur liten häst kan jag rida då? Är rätt lång 172 cm och det går ju inte att göra något åt, men nyss red jag en jätteliten islänning och det kändes inte alls fel... Vet inte vad jag väger riktigt just nu, har gått upp en del p.g.a. en medicin jag äter, men jag ska ner igen till vad jag vägde innan, vilket är ca 56-59... Eftersom det dröjer ett tag innan det blir häst igen så kan ni räkna på de siffrorna... :p

Var det inte nått i den förra tråden om att man kunde dela hästens vikt i fem för att få reda på hur mkt den bär?

Var det inte nått i den förra tråden om att man kunde dela hästens vikt i fem för att få reda på hur mkt den bär?

Ja, som ett litet riktmärke kanske det funkar bra. Men om en häst är jätte fet och inte har några muskler så bär den ju inte lika mycket även fast den väger en del.
Är det förresten inte 6 man delar med?

Ursäkta OT, men istället för att starta en helt ny tråd så slänger jag in ett inlägg här.
Jag rider en ponny som jag skulle provmäta hemma i stallet för skoj skull och uptäckte då att hon kanske bara är b-ponny! Visst stog hon och halvsov, hon kan ha vilat ngn fot, tittade inte så noga men jag fick totalpanik! Jag trodde att hon gått över c-ponny gränsen och vad gör jag om hon inte gör det?! Jag hade ju tänkt börja tävla lite smått, men om hon bara blir b-ponny är jag ju för gammal...:( Men finns det några alternativ? kan man starta klubbtävlingar ändå, eller tävla i utbildningssyfte? Ponnyn ifråga fyller 6 år i maj. Jag är inte bra på att mäta och hoppas innerligt att jag är så dålig att jag mätt fel, men ifall om att så vill jag gärna ha lite tips :)

Jag är inte helt säker på att jag har rätt, men jag gissar att du kan tävla din B-ponny i nästa grupp din ålder tillåter, C-ponny i ditt fall?
För jag vet att vuxna ryttare ju får tävla ponnyer, bara de gör det bland storhästarna...

Du kan ju tävla bland B-ponnyer har jag för mig, bara att ponnyn får lite svårare med distanser och måste hoppa högre än sin kategori.

Bara du är lagon stor på hästen så får du täla den avd B sålänge du vill ;) om det går att klassa upp till C ponny har jag ingen aning om..;)

Det låter ju jättebra! Jag är inte insatt alls i det här med att tävla, men det skulle ju vara jättebra om hon skulle kunna tävla bland c-ponnyer! Kanske finns det någon här som vet, annars får jag leta runt lite och se vad jag hittar! :D

går det inte att hitta på ridsport.se då? tr ska väl finnas där?:p

Vill bara lägga in en bild på - förlång, men kan rida ibland-
Kommentera om ni vill :p

19293059.jpg

Visst nån gång ibland funkar det säkert, men då är det ju även viktigt att hästen tränas upp på annat sätt i mellan så att den har ordentligt med muskler.

OT: Ponnyn är otroligt lik den ponnyn som jag har står ute i hagen just nu.

Hur tung får man vara för att rida en C-ponny?

Ja, jag känner mig ju alldeles förlång för honom, men jag vet samtidigt att han orkar bära mig då ajag inte väger så jätte mkt. Just i detta fallet så är det typ bara jag som rider honom, (har nyss ridit in honom) men ska bara göra honom ridbar, sen ska jag inte göra det nått mer, han slängde nämligen av tjejen som skulle göra det så hon bröt armen, så hon fick inte rida honom förrens han var ok..

Man måste ju veta lite mer om hästen för att kunna svara på den frågan. Det kan ju skillja mycket storleksmässigt på dom även fast dom är inom kategori c. Den kan ju t.e.x vara 1,30 och jätte spinkig eller 1,40 och jätte grov. Så berätta lite mer om hästen.

Jo när man räknar ut hur mycket på ett ungefär hästen/ponnyn "kan" bära så tar man hästens/ponnyns vikt delat med 6:)

Håller med! Hästen ser ju lycklig ut!:love:
Go NORDSVENSKAR!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 724
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar