Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

måste bara fråga om det finns nå vetenskaplig undersökning om hur mycket man får väga och hur lång man får vara på olika hästar?
gud va lite alla väger!, och så undrar ni om ni är tunga för era hästar! vad ska vi som väger mer än 50, 60, 70, 80 eller till och med över 90 rida på??

måste bara fråga om det finns nå vetenskaplig undersökning om hur mycket man får väga och hur lång man får vara på olika hästar?
gud va lite alla väger!, och så undrar ni om ni är tunga för era hästar! vad ska vi som väger mer än 50, 60, 70, 80 eller till och med över 90 rida på??

antingen så får som sitta på läktarn eller rida som stoooora friser hästarna :smirk:

jag tycker samma som dig!!

jag tror hästarna defintift tar mer en vad vi tror!
och det finns halvblod som klarar över 90 kilo kan jag garantera annars skulle hästarna klaga.

den här tråden ger verkligen större ryttare lite dåligt samvete över att dom ens sätter sig på hästarna jag tror inte att hästarna lider.

hästar kan visa att dom tycker det är tungt och jobbigt på många sätt, på våran ridskola har vi ingen vikt gräns, men vi ser ju självklart vilka som, inte kan rida vilka , men vi har aldrig haft någon utav halvbloden som klagar!

Vi gör hästarna klena!

vissa kanske bara kna motionera på ett sätt ridning låt dom då rida för emd kotionen kanksne en viktminskning kommer!

så fort jag slutar rida under en period går jag upp jätte mycket i vikt så när jag sen sätter mig på hästen igen är jag både tung och osmidg men håller jag igång med ridningen försvinner kilona fort!

tycker ni att jag säger fel så tyck det men jag tror att det är fler lite tyngre ryttare som jag som tycker det är lite mycket mot ossi detta forum allt talat för att ryttare mellan 0-70 kilo endast får rida.

hästar kan visa att dom tycker det är tungt och jobbigt på många sätt,

Det är samma hästar som glatt hoppar över ett hinder trots att de har opassande sadlar, för långa hovar eller ledinflamationer både här & där.
Hästar är snälla, tillgivna djur som försöker göra sitt bästa.
Det krävs MYCKET vikt för att en häst (som inte är jättekänslig) ska reagera på det.

vissa kanske bara kna motionera på ett sätt ridning låt dom då rida för emd kotionen kanksne en viktminskning kommer!

så fort jag slutar rida under en period går jag upp jätte mycket i vikt så när jag sen sätter mig på hästen igen är jag både tung och osmidg men håller jag igång med ridningen försvinner kilona fort!

Ridning är en bra motionsgrejj MEN då krävs det ju att man rider betydligt mer än 1 gång i veckan.
Man går inte ner i vikt på det (syftar på ridskoleryttare nu..)

Och bara för att man slutar rida, så måste man väl inte sluta motionera, eller? :confused:

Jag är inte emot att grövre människor rider på hästar, det är inte värre än att för långa ryttare rider dem.
Men jag tycker att - både för sin egen och hästarnas skull - om man är väldigt överviktig bör man nog minska liiiiite i vikt innan man sätter sig på en häst. Om man är över 100kg sträcket iaf. (Med undantag, som allt annat.)
Det finns så mycket mer att göra än att rida, om det är just hästarna man vill hålla på med.

*delvis knapplån*

Jag tror inte på en smärtgräns på 90% av alla hästar (utom som något smartskaft skrev, Shire) på under 70 kilo *verkar så i denna tråd*.
Landet är full med kvinnor över 70-80 kilo och ffa. karlar, det jag tänker på när jag läser den här tråden är om någon fakto SETT en häst som blivit skadad av en tung ryttare?
Om någon häst blivit såpass dålig att h*n är oridbar för att ryttaren vägt 90 kilo eller något.

Jag tycker det är en rätt onödig tråd, en rätt onödig disskusion överhuvudtaget för en musklad kraftig häst på under 150 kan ta väldigt mycket mer än en smal liten späka på 170 utan en enda muskel -ingen mening att hacka på användare på buke. eller ryttare i övrigt heller eftersom många av de vuxna kvinnliga ryttarna inte väger under 60 kilo, långt ifrån.

Jag vet åtminstonde två stycken tjejer en bra bit över 100 kilo som ridit så länge som jag kännt till dem, deras hästar bryr sig inte ett dugg. Och det finns hur många karlar som helst som rider både på det ena och det andra.

Jag är inte så stor själv men jag antar att man känner själv om man sitter som en fyr över sin häst, att det märks om man är för lång/stor eftersom balansen och tyngdpunkten blir rubbad.
Känns det inte bra så är man för stor för sin häst.
Strunt samma om benen hänger en bit nedanför magen om det känns bra när man rider, man kanske har en häst med liten mage, långa ben och man själv har kort överkropp och längre ben (jag till exempel har rätt långa ben för mina 162 centimetrar, jag kan hänga med fötterna men jag tornar inte upp mig.)

Känn efter själva!

Jag är 24 och har växt klart, jag sitter bäst på hästar mellan 145 och 155, är de bastanta kan de vara lägre mankhöjd utan att det känns konstigt.

Du har så rätt i allt du skriver:bow:

KL:
Jag var och provred på en ponny för ett tag sen, jag hade inte tänkt ha henne till ridning utan till körning. Men eftersom ägarna inte hade nån kör-utrustning så hoppade jag upp och red på ponnyn istället för att känna hur den var. Jag är ca 162cm bara för skojs skull så kan ni gissa på ponnyns mankhöjd:D (det blev inget köp)
SNV31305.jpg

någon mer som vill gissa?:D

Jag är inte så stor själv men jag antar att man känner själv om man sitter som en fyr över sin häst, att det märks om man är för lång/stor eftersom balansen och tyngdpunkten blir rubbad.
.

Fast om alla verkligen kände det så skulle det ju inte BLI några diskussioner om saken, eller hur?!
Man kan vänja sig vid att rida för små ponnyer/hästar, det tar inte alls lång tid.
Sen om man ex skaffar en lagom stor ponny, sen växer ett par cm om året - vips är man superlång för hästen.
Det är inte ens säkert att man själv märker det!!!!!

Iom att folk på det här forumet uppenbarligen inte tycker att folk som är 50 cm större än sin häst är för stor, så...

Är det ngn som ens nämnt en skillnad på 50cm?!
När man vänjer sig vänjer man sig ju inte vid "obalansen" utan man lär sig ju att sitta rätt på hästen (förhoppningsvis)! Har man haft hästen i några år så tror jag faktiskt att man kan sitta och inverka på den rätt, samtidigt som hästen antagligen lär sig balansera sin ryttare.
Annars måste det vara en väldigt kass ryttare som sitter på och en himmla oflexibel häst...
Ett par cm är inte dödande och som jag sagt många gånger förr och lär säga igen: hästar är inga leksaker som inte tål någonting, vid tanke på att de överlevt såpass länge på denna jord med jägare och rovdjur som totalt skiter i deras hälsa så tror jag faktiskt inte att hästen reagerar så himmla mycket på om dess ryttare är ett par dm längre än vad som ser snyggt ut! Människor är fruktansvärt ytliga och så fort det ska tävlas så ska det vara matchande utrustning och matchande häst och ryttare!
Om en för stor ryttare kommer in på tävlingsbanan med ett lila schabrak och gröna benskydd, ryggar ni tillbaka då med den första tanken som slår er att ryttaren är en plågoande utan matchningsförmåga?

Och jag vet jättemånga som säger att det kvittar hur mycket man älskar hästen om man ändå är för stor för den, MEN ett par som älskar varandra kämpar för varandra in i döden och varför skulle då inte den kunna vara en häst?

Är det nåt fel med att rida i långa läder?

Nej :D *vet att du inte frågade men jag håller med dig*
Jag gör det jämt, men jag rider AR och har en annan utgångsits än vad den traditionella dressyren kanske har :cool:

Whatever floats your boat... kan man rida såpass att man vet hur man arbetar en häst så sätter man sig inte på en häst man inte passar för -sen om det ser "dumt" ut när folk tittar är totalt orelevant.

Nej :D *vet att du inte frågade men jag håller med dig*
Jag gör det jämt, men jag rider AR och har en annan utgångsits än vad den traditionella dressyren kanske har :cool:

Puh.. annars hade tyskarna varit illa ute :rofl:

är jag för stor för mitt d-ponny sto ?,
jag är 153 cm lång och väger 40 kg
hon är 145 cm i mhk och är korsning mellan arabiskt fullblod, newforest och connemara.
har ingen bild på oss tyvär.

Ja men vissa männsikor kan inte motionera på annats sätt kolla på ahndikap ryttare som är av den lite större moddelen för dom är ridning det enda sättet för dom att motionera.

skulle du vara några storlekar större själv tror jag inte du skulle tänka på samma sätt!

Haha nej absolut inte!:D

Ja, flera stycken i en annan tråd. Tror även du skrev att det såg bra ut.

Och nu var det inte det jag diskuterade, utan att folk märkte det, vilket de uppenbarligen inte gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 867
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits