Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
*delvis knapplån*
Jag tror inte på en smärtgräns på 90% av alla hästar (utom som något smartskaft skrev, Shire) på under 70 kilo *verkar så i denna tråd*.
Landet är full med kvinnor över 70-80 kilo och ffa. karlar, det jag tänker på när jag läser den här tråden är om någon fakto SETT en häst som blivit skadad av en tung ryttare?
Om någon häst blivit såpass dålig att h*n är oridbar för att ryttaren vägt 90 kilo eller något.
Jag tycker det är en rätt onödig tråd, en rätt onödig disskusion överhuvudtaget för en musklad kraftig häst på under 150 kan ta väldigt mycket mer än en smal liten späka på 170 utan en enda muskel -ingen mening att hacka på användare på buke. eller ryttare i övrigt heller eftersom många av de vuxna kvinnliga ryttarna inte väger under 60 kilo, långt ifrån.
Jag vet åtminstonde två stycken tjejer en bra bit över 100 kilo som ridit så länge som jag kännt till dem, deras hästar bryr sig inte ett dugg. Och det finns hur många karlar som helst som rider både på det ena och det andra.
Jag är inte så stor själv men jag antar att man känner själv om man sitter som en fyr över sin häst, att det märks om man är för lång/stor eftersom balansen och tyngdpunkten blir rubbad.
Känns det inte bra så är man för stor för sin häst.
Strunt samma om benen hänger en bit nedanför magen om det känns bra när man rider, man kanske har en häst med liten mage, långa ben och man själv har kort överkropp och längre ben (jag till exempel har rätt långa ben för mina 162 centimetrar, jag kan hänga med fötterna men jag tornar inte upp mig.)
Känn efter själva!
Jag är 24 och har växt klart, jag sitter bäst på hästar mellan 145 och 155, är de bastanta kan de vara lägre mankhöjd utan att det känns konstigt.