Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R
Hej!
Jag väger 48kg, 178cm lång. ( snälla, anmärk inte min vikt om att jag skulle vara för smal.
)
Har ett halvblod på 158cm men som känns större när man rider. Promenadridning är det enda jag använder henne till, mest pyssel och promenader. Hon är 22år, pigg, gick ua genom veterinärbesiktning (jo, gjorde det fast hon var gammal, man vet ju aldrig. ) och har inte problem med leder eller något annat. Börjar bli hyfsat musklad efter bara skritt och promenader. Täckena har då iaf slutat passa över rumpan.
Är jag för lång för henne?
Har också en ettåring, valack, connemara/arab och pinto korsning.
Han är nu ca 139cm. Beräknas bli maxad d-ponny eller högre (liten häst). Pappan är grov och 150cm , mamman lite smäckrare och maxad d-ponny. Hans halvsyskon samt andra släktingar är maxad d-ponny eller häst och har väldigt fin och bra muskulatur. Viktbärande och stabila.
Syfte med honom är körning (hobby nivå), vanlig ridning (grundutbildning + lite mer men ej tävla) inridning kommer en professionell (med rätt längd och vikt) att sköta. Självklart är inridning Inte påbörjat och börjas inte för än vid rätt ålder, vilket jag anser är fyra år. Tömkörning tänkte jag börja tidigare med.
Men tycker ni att jag bör kunna rida honom när han är färdig vuxen (säg maxad d-ponny, grov) och utbildad, eller ska jag bara hålla mig till körningen?
( Några vänner tycker jag är dum som köpt en jag troligtvis inte kommer kunna rida. Men för Mig är inte ridingen så pass viktig* och gillar körning. Köpte honom helt enkelt för jag gillar honom som individ, för Mig spelar det mer roll.
)
Tack på förhand!
* Hittar helt enkelt en bra ryttare till honom
men håller mig själv då till körning, menade inte att
han bara ska stå. Tänkte så ingen misstolkade det där.