Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Mina bilder t.e.x:angel:

KL
Det som är det viktigaste är HUR den sen rids.
Om det är i balans, på tygeln o hästen bär upp ryttaren- ja då klarar den mer.
Sen får man känna på ryggen o inte heller sitta upp om hästen sjunker ner med ryggen.

men som är sakt tidigare i dom här trådarna så kan man tänka på alla hästar som tävlar på högre nivå med gubbarna på ryggen dom vägaer nog inte runt 60 kilo.

Jag tror att en häst som är väl musklad och i kondition och om ryttaren rider den rätt kan ta 100 kilo

kan du lägga in en bild där det är 45cm skillnad?

Fast det är oftast stor skillnad på hästar i eliten och hästar som rids hemma. Det är få vanliga ridhästar som är så väl musklade som elithästar.

Ja jag har även sagt att det säkert finns hästar som klarar upp emot 100 kg, men mer.. Näe där går nog gränsen.

Visst här kommer filmsnutt och bild. Observera nu att jag inte rider den här ponnyn speciellt ofta bara nån kort skritt-tur nån gång ibland. Och tränare henne mycket från marken så att hon har muskler. Det är ju ca 50cm i skillnad på oss.
jasmin2-4.jpg

SNV30182-1.jpg

Filmsnutt:
http://s142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/?action=view&current=SNV30176.flv

Senast ändrad av en moderator:

Okej ja fast man såg inte din längd så mycket förutom att benen hänger och dinglar.
men måste inte du bli väldigt obalanserad? det blir ju isf jobbigare för hästen.

Nej jag tycker det känns balanserat. Och det är väldigt sällan och väldigt lugna turer i skogen som jag rider på henne.

så du menar att alla klagomål mot större ryttare är bara ironi?

nej gud nej verkligen inte...

utan va me lite ironi jag skrev att man som överviktig måste sitta på läktaren hela tiden eller så risa på dom stooooora kallbloden....

min poäng var att finns litem indre kompaktare hästar som också är rellativt viktbärande

Du ser inte alls för liten ut. Men varför sitter su i stolsits egentligen?? Stigläderna är ju "islands-långa";)

Förlåt, jag svarade på ett tidigare inlägg, har inte riktigt fattat hur dessa trådar funkar. INTE som jag är van från ett annat forum...

tycker ni man är för lång eller tung om man är 162 cm, 50-52 kg och rider en ponny på 137 cm?

Du ser inte alls för liten ut. Men varför sitter su i stolsits egentligen?? Stigläderna är ju "islands-långa";)

haha det var dem men bilderna är som sagt snart ett år gamla och jag har inte så långa läder egentligen, men det är typ dem enda bilder jag har som är tagna när jag rider min sköthäst.
hittade en till men den är inte så bra
145392acc73c4c76b10c42ce53406e56_18.jpg

Senast ändrad:

Jag är 172 och han är, hum, skulle gissa på runt 146 kanske? Har inte frågat och inte mätt själv. :p
Tycker bara att det är så roligt att rida ponny (brukade ju rida isisar innan)
Lustigt, för su ser lite lång ut, men inte så det stör hästen.. Jag är 171 och "min" pålle är 144.. dock är hon lite grövre(just nu väldigt tjock med:o) det borde ju se nästan lika dant ut, men jag måste säga att du ser längre ut på din än vad gör jag på min:crazy: rörigt:p fast jag kanske ser fel:o

Kan jag rida c-ponny (135cm) om jag är 160cm o väger ca 45? :angel:

Det går nog bra om ponnyn inte är allt för "tanig"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 868
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar