Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men det där med att man ska vara runt 10cm högre en hästens mankhöjd för att det ska se bra ut stämmer ändå inte. Min fjording är 143cm och jag ser absolut inte för stor ut på honom(men om jag hade suttit på en häst av smäckrare ras hade jag sett betydligt större ut. Inte ens min kille på nästan 190cm ser allt för lång ut på honom. Men det är klart som "riktlinje" stämmer det nog ganska bra. Men man ska nog inte gå helt efter det.

DSC00758.jpg

DSC00775.jpg

Nä, du är ganska lagom. Som riktlinje brukar man säga ca 10 cm högre än hästens manke är lagom (för att det ska se proportionerligt ut). Och du är helt klart inte för tung!!! Min dotters arabsto var 146 cm och dottern 166 cm. Och de såg så himla perfekta ut.

Du är medveten om att du sa emot dig själv i det där inlägget va? :angel:

Nä, inte direkt. Eftersom jag skrev RIKTLINJE, men det är klart. I det här forumet måste man ju skriva allt supertydligt för att inte folk ska kasta sig över en som gamar. Jag tog med dottern som ett exempel på att ekipaget såg toppenbra ut, trots att det inte var 10 cm i höjdskillnad på dem.

Tjalfe: det är liksom det jag sa - RIKTLINJE betyder att man inte ska ta det superallvarligt, men att det är bra som utgångspunkt för att få ett hum om vilken mankhöjd som kan vara lämplig för en själv....

Suck. Vad trött jag blir.....

Du är ju ny här, så då kan du ju inte veta hur folk gör? :confused:

Observera att jag inte menade det som någon kritik, jag tänkte bara om du själv missade det, iom att du sa emot dig själv.

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren. :)
Jag har en arabkorsning på 145. Hon är 75 % arab, 25 % New Forest. Är 78 kg för mycket för att rida nån gång då och då. Hon är väldigt musklad på framför allt ryggen. Vad tycker ni?

Men jag sa ju inte emot dej, jag höll ju med dej!!!:crazy:

Vilken slags ponny tror ni passar mig då? Själv är jag bara 11 år, och har ridit i 5 år. 155 cm lång och väger ca. 38 kg. På ridskolan finns det mest shettisar och b-ponnyer. Både russ och welshar. Som maxvikt på shettisarna har hon 40 kg, men jag är absolut i längsta lagret. Även om dom är grymt roliga att rida. JAg var på ridläger i Norrköping, Hagens connemara stuteri och red en d-ponny på 145 cm, ärligt talat kände jag mig mycket bekvämare på henne än på b-ponnyer. Men jag vet inte om jag är liten för liten för d-ponnyer. Vilket osammanhägande och allmänt dåligt inlägg det blev men jag vill gärna få svar av några mer erfarna hästmänniskor.

*KL*

...man bör ta hänsyn till vilken typ av häst det gäller och om ryttaren är rutinerad eller ej. Men, det räcker inte med det. Hästen ska förberedas för sin uppgift och stärkas för ridning vid handen innan man sitter upp...det gäller samtliga hästtyper oavsett längd och tyngd på ryttaren.

All denna diskussion om längd och vikt och tabeller hit och dit faller rätt snabbt när man synar det hela i sömmarna och det beror helt på VEM som har hästen och VAD den ska användas till.

Viktgräns är självklart på en ridskola för orutinerade ryttare! Ridskolan äger rätten att avgöra vad som är "orutinerat" och "för hög ryttarvikt".

Längdproblemet ska inte behöva vara ett problem...Vill man komma fram i dressyr är det viktigt att ekipaget är harmoniskt och att man följer det som gäller för den grenen...har sett "yberlånga" herrar på höga hästar som sett väldigt omaka ut trots att hästen varit högbent nog... Samma ryttare har sett helt ok ut på en QH på 147cm...Hästtypen är avgörande i det fallet och QH är rena arbetshästen i kroppen.

Min Welsh Cob, ses av många som en ponnyras, bär lätt upp mycket långa personer även med vikt då hon är väl förberedd för ryttare genom arbetet från marken. Hon är (upprepar mig här) ca 150 cm och jag är 174 cm och väger mellan 70-80 kg. Min skänkel hänger inte under hennes buklinje det minsta...återigen, p.g.a. att hon är en helt annat typ av häst jämfört med ett fullblod med samma mankhöjd... därmed inte sagt att det inte finns fullblod med samma mankhöjd som inte är lika viktbärande i typen...

...rörigt va?...;)

KL

Nu frågar jag igen, är jag alldeles för lång? Jag är inte för tung, då mina ca 50 kg är helt okej på lillponnyn. Jag är ca 171-172 cm lång, hur stor tror ni att hon är? Jag är medveten om att jag börjar bli för lång, men andras syn är alltid bra. På filmer när jag rider ser vi riktigt propotionerliga ut, faktiskt.
Det känns balanserat och jag tror inte hon tar någon skada.

Kommentera!

13840917.jpg

13840923.jpg

Med sadel
10205706.jpg

Äldre bild
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09830000-09839999/640x480/9833037.jpg?0

Men hallå...du, liksom många andra här, läser inte inläggen, va??? Med tanke på vad flera har skrivit + det jag skrev nyss borde du inte behöva fundera mer, eller hur?

Nej, jag läser inte igenom alla 13 sidor, nej.

Jag ville veta vad ni tyckte. Jag vet att det funkar att rida henne.

Det borde inte vara några problrm för dig att rida:)

Du är ju ny här, så då kan du ju inte veta hur folk gör? :confused:

Observera att jag inte menade det som någon kritik, jag tänkte bara om du själv missade det, iom att du sa emot dig själv.

Hur sjutton kan du veta hur länge jag har läst här på forumet? Jag har bara inte skrivit tidigare....
Suck.

hon läste väl på din reg agu 2007 vilket betyder att du inte vart registrerad så länge men för dte kan du ju ha läst

Bäst att förtydliga. Har bytt e-postadress och en massa sånt. Så jag reggade om mig nu. Bara så att du vet.:cool:

Men herregud. ANDAS.

(Btw. Först skriver du att du inte skrivit här innan. Sen så HAR du det, men bytt nick? :confused: )

Jag skrev inte att jag skrivit. Att ha ett nick är väl en sak, men att skriva en annan. Jag reggade mig, men skrev aldrig något, utan nöjde mig med att läsa. OK??? Något annat du har problem med?

Jag har inte problem det verkar vara du som har :)
Du behöver inte bli så sur.

Jag har inte problem det verkar vara du som har :)
Du behöver inte bli så sur.

Vad är du för en människa egentligen?! Sluta vara så förbannat uppkäftig.
Får ursäkta att jag blandar ihop trådarna nu. Men i en annan tråd sa du att jag omöjligt kunde vara helt "utvecklad". Men du har en hel del kvar att utveckla också märker jag.:smirk:

/tjalfe- som är på dåligt humör idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 868
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar