Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ja det där är ju precis det som jag skrev tidigare i tråden att en häst inte bör bära mer än 1/6 av sin vikt. så då är vi alltså fler som har hört det.

Det låter som en korkad regel.
Då bör ju normalstora män knappast få rida annat än mycket tunga hästar. Och stora män borde rida ardenner?
Hästens vikt har ju nödvändigtvis inte med dess storlek att göra.

Några kända ekipage som borde spränga er regel:
Jan Tops på Grand Dame
Svante på Nostradamus
Albert Zoer på Okidoki
Bruno Broucqsault på Dileme de Cephe

Överlag borde många av de manliga tyska ryttarena dömas ut med er beräkning.

Jag är 1,58 och när jag rider c-ponny har jag samma proportion som de flesta män har när de rider stor häst.
En sådan här fråga går inte att besvara med en enkel formel.

Fasst en ardenner väger väldigt mycket, våran har tidigare vägt en bit över 800kg men nu är hon nerbantad så jag gissar att hon nu ligger på 700-750.
Hon har visserligen växt över "ardenneridealet" så hon är väldigt stor för att vara märr men väldigt få män väger så mycket att de enbart kan rida dessa tunga hästar.
Min pappa som väger ca 85-90 kg "rider" ibland denna häst och han ser ut som en flugskit han också.Har en bild när jag rider denna dam, visserligen väger jag bara 46-47 men ändå. :rofl:

:rofl::banana::rofl:

Okeej, tack för era kommentarer :)
Och nej, jag skojar inte ;) :p det är så att endel i mitt stall har påpekat att jag ser stor ut på honom :eek:
Tack för mig :p :)

Den regeln (1/6) kan man säga gäller generellt på varmblodiga hästar.
För kallblod och ponny stämmer den regeln inte.

Vet inte om det här redan står någon stanns i tråden.. (jag hittar det inte iaf). det har pratats massa om vikten, men ungefär ( jag vet att det är olika för alla att det är helheten men om det kanske finns någon liten riktlinje att gå efter..) hur lång kan man vara om man ska rida a-ponny? bara ungefär? leter efter en medryttare till min lilla ponny på dryga metern.kom å tänka på det nu.. när brjar dom bli för långa egentligen.. om vi bortser från vikten lite grann

http://www.pixbox.se/pic_show_id12818114.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id12818105.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id12818104.html

Vart också sugen på att skriva ett inlägg och visa lite bilder.. :angel:
Den här hästen är runt 165 i mkh. Jag är 1.70 cm lång (:

.... :bump::banana:

Jag kan säga att den där hästen är större än 165, då jag jobbat med hästen.
Närmare 170.

Snygga bilder, tjejen, lagom varmt i ridhuset :D :o

det beror ju lite på hur stor ponnyn är och hur mycket det är tänk att dom ska rida? Jag red ju min stora grova sak regelbundet när jag var 12-13år. vet inte hur lång jag kan ha vart då men runt 150 kanske?

Jag kan säga att den där hästen är större än 165, då jag jobbat med hästen.
Närmare 170.

Snygga bilder, tjejen, lagom varmt i ridhuset :D :o

HAHA, okej jag tror dig. Men de sa att han var 165 (:

Hej allihoppa!

Har då en fråga till er ang detta. Är nämligen så att jag hittat en jätte trevlig häst som jag är intresserad utav men då jag alltid haft viktnoja (bla. lätt bulimi en gång i tiden) så undrar jag nu. Hästen är en connemara på nästan 160 cm (rätt amazing) Jag själv är ca 175 lång och väger runt 79 kg (är dock på väg neråt ;) )
Är jag för stor för att kolla på denna häst? Han är bra musklad och ej tunn. Tacksam för svar!

Nej herregud! Nemas problemas!! Connemara är ju oftast en ganska stark ras också. Absolut inga problem! SLUTA NOJJA!

Tack så mycket, då ska jag genast ringa ägaren för provridning ;)

jo det är klart.. okej tack för att du svarade :bump:

*knapplån*

Jag har hittat en jättetrevlig liten d-ponny, hon är nu 141 cm i manken, 4 år och växer fortfarande. Själv är jag 164 cm och väger ca 60 kg. Storleksmässigt så räcker hon mig ungefär till axeln, har kort och stark rygg, men är liten och kompakt. Inte grov, inte späd. mittemellan, typ.

Tjejen som jobbat med henne innan och säljer henne nu är dryga decimetern längre än jag.

Frågan blir ju nu då: Är jag för stor?

Nja ne det tror jag inte, iaf inte om du slutat växa. Jag är 2 cm kortare än dej och väger 45kg och jag kollar på c-ponny och liten d-ponny nu när jag ska köpa.

HAHA, okej jag tror dig. Men de sa att han var 165 (:

Jag mätte honom då han kom tillbaka från ridskolan, och när jag skulle ha en ny sadel till honom, (vilket var svårt)...!
Han va iaf inte 165.

Vem sa det?

*knapplån*

Skulle ja va för stor för en stor och ganska grov b-ponny?
50kg fördelat på 163 cm??

älskar bara dom små djuren:love:

:bump:Det fins väl ingen häst som är byggd för att bära en ryttare.
man måste bygga upp ryggmusklerna.Sen tycker jag det skall se proportionerligt ut.tack för mig.chik:bump:

*knapplån*

Den där reglen med /6 tror jag inte så mycket på.
Hur skall då dressyr karlarna som är lite grövre göra ? Ni ser inte dem på adenner hästar eller liknade. De gör ändå perfekta rörelser. hade jag haft bilderna på Datorn från föra årets Fhs hade ni fått se på lite grövre karar :rofl: !

Jag skrittar ut i bland på min halvfoder i bland. Som är en b-ponny kosning mellan Shetlands ponny och wesh cob. Så hon är ganska grov i typen.Med väl musklad rygg då hon används till körning.
Själv väger jag runt 75 kg och är 170 cm lång. Och hon varken stönar eller klagar när vi rider. Utan öronen framåt stora delarl av tiden.

Det finns ju en skillnade mellan "rida" och rida ... Rider man Riktigt så galopperar mean och har hästen i form och allt möjligt. Sitta och åka är bara "rida".
När jag rider skrittar vi i lugntakt. Men skall vi över en kull eller det bli luttning sitter jag av..

Aldrig skulle jag få för mig att galoppera runt och hoppa när jag nåde är för tung och för lång för henne. Skulle inte rida iheller om jag inte hade tillstånd av andra fodervärden och ägaren. + Att hästen är i super form!

Sedan tror jag vi överdriver lita med vikt grejerna på hästarna, På åsnor i andra länder sitter män på 90 kg på dem. Lika dant med små ponnies, har en brev kompis från indien där rider hennes pappa på deras åsna och han väger runt 95 kg ideras bys åsne race . Har frågat om den aldrig bilr halt. han har haft den sedan 11 år tillbaka och den har aldrig varit halt eller ont i ryggen.

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

kl*
PÅllen är 144, hur lång tror ni att jag är? :p
100_6725.jpg

100_6734.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 867
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar