Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

jag hoppas du skojjar med att han är liten... han är ju jättestor!

Jag är alldelles för lång för "min" lilla ponny, dock rider jag inte allt för ofta och jag rider ibland mycket storhästar också.
Jag är (bli inte chockade nu :bow:) ca: 165cm och ponnyn 131-132cm.
Dock väger jag bara 45 kg, och har en ganska bra balans. Jag kräver inte så mycket i min ridning och rider ut mycket, tävlar inte utan sysslar med vanlig vardagsridninging. Jag rider henne ungefär 2 gånger/vecka.
Ponnyn är en welshponny med en bra och kompakt kropp, som med lätthet struttar runt med mig. :D

För er som skulle vilja se så kan jag lägga ut en färsk bild. :)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11840000-11849999/640x480/11847994.jpg

(Jag är inte ute efter påhopp eller liknande, men jag tycker så mycket om bilden så jag blev frestad att lägga ut den :o)

Det tror jag inte är nåra problem ;) Jag har ett russ hemma på 133cm, jag själv är 162cm. Vi både ser ut och passar, som handen i handsken ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id13247741.html Vad tycks? :D

Senast ändrad:

showimage.php

okeej...kanske jag kan få nån liten "komentar" om mig och min häst :p :)
Han är 163 cm hög och jag är 165 cm, han känns jätteliten verkligen, va tycker ni det ser ut som?? :cool: :)

Med tanke på att du har väldigt korta läder på bilden så ser du nästan liten ut på honom.

Hästen är däremot inte liten. ;)

Om hästen suckar djupt när du suttit upp kan du anta att du är för tung......:D

Å vad roligt att se en i min längd som rider en ponny i den storleken jag tänkt skaffa. Såg helt ok ut!

Nja, det är nog för att du rider barbacka du ser längre ut.
På Cponnyn kommer du "upp" lite mer, och får upp benen iom att du har stigläder.

Joo men även om jag rider med sadel så ser jag längre ut.. Mina kompisar håller också med om det som har sett mig rida båda två.

Vad skulle ni här i tråden tycka om att jag köpte en maxad lite grövre B-ponny att rida på i skogen och lättare dressyr övningar i mellan åt. Och variera med körning. Jag är 162cm/45kg och ganska väl balenserad.

Inga problem. :) Jag har en ponny, 133cm. Själv är jag 162cm.

jag har en c-ponny 6 år & 135 cm i manken, hon är en korsning mellan arab & isläning & är groft byggd, jag undarar om ni tycker jag är för lång jag är 163 lång & väger 50-60 kg ?

*knapp

Vill bara höra någras åsikter..
Jag är 171 cm, är jag påtok förlång för en c-ponny
(är balancerad)

ja det där är ju precis det som jag skrev tidigare i tråden att en häst inte bör bära mer än 1/6 av sin vikt. så då är vi alltså fler som har hört det.

174 cm är jag och ponnyn är somsagt 146 cm
visst är det svårt att tro ? :)

Haha jaa jag är själv 173 cm och var tvungen att sälja min connemara på 157 cm då jag blev förstår, tycker till och med att jag ser för stor ut på min arabkorsning som jag har nu på 166 cm :P

Julia

Haha jaa jag är själv 173 cm och var tvungen att sälja min connemara på 157 cm då jag blev förstår, tycker till och med att jag ser för stor ut på min arabkorsning som jag har nu på 166 cm :P

Julia

Det är väldigt olika , jag är väl lång i vanliga fall och kort på
hästen eller ngt, haha :D

Om man är strax över 160 cm lång, kan man då rida ett halvblod på strax över 170 cm? Eller ser det EXTREMT "oproportionelig" ut?

Om man är strax över 160 cm lång, kan man då rida ett halvblod på strax över 170 cm? Eller ser det EXTREMT "oproportionelig" ut?

Är hästen av den lättare typen behöver man ju som ryttare inte se liten ut, men man är nog ganska maktlös... Om hästen tex är ett litet nervvrak som under ledning till hagen tex hoppar till för nåt så flyger man nog som en liten trasa... xD

Hej! Intressant tråd!

Jag har lite viktfunderingar. Jag kommer att låna en tinker på foder under 1 år.
Hästen väger 480 kg. Om man delar det i 6 blir det ju 80 kg. (jag väger 55 så där är det lungt men...)
Min man väger 85 kg och skulle gärna vilja rida hästen 1 eller max 2 ggr i veckan. Tror ni att det är ok?
Det måste väl vara skillnad på dagligt arbete och lite då och då?

Skulle ni låta honom rida med gott samvete? :confused:

Det borde inte vara några problem alls, tinkers är väl rätt så viktbärande också. :)

Tack för svaret :)
Jo jag hoppas att det ska gå bra, speciellt eftersom jag har blivit ganska förälskad i hästen ifråga:love:

Blir dock lite orolig eftersom jag har läst på många ställen att man ska dela hästens vikt med 6, och då väger min man ju 5kg för mycket +att sadel kommer till.
Men han får väl rida lugnt, och kanske lite extra korta pass...
(dessutom vill han gå ner i vikt, så det här kan ju bli en sporre...han vägde 9kg mindre för 2 år sedan så inget ska väl va omöjligt:angel:)

*kl*

Om jag säger att ponnyn är ca 130-135 cm, hur lång tror ni då jag är?

40609.jpg

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

QUOTE]

Men shit! :P Då tycker du att jag kan rida B-ponny ju :D Jag väger 48 och är 160 lång! Jag tycker jag är för stor för B-ponny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 867
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar