Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
Jah måste bara skriva lite här känner jag. Kommentera gärna.
Jag är ca 172cm lång och väger dryga 52kg. (smal som en pinne som alla säger.)
Får berömm för min goda balans och avslappning när jag rider,
klämmer mig inte fast och har en bra sitts.
Hade endast ridit storhäst de senaste 4åren innan jag började studera och fick rida alla olika storlekar utav ponnysar och jag vart riktigt paff när jag inte såg lång ut :O
Nu mera kan jag sätta mig på en c-ponny utan att känna, men vadfan, vad gör jag på en sånhär liten skrutt, benen hänger under magen? :S Ett av alternatiVen till att jag nog gick upp till storhäst så fort var för att jag hoppade och hade korta läder och det kändes som om benen vek sig dubbla. Jag red aldrig i långa läder.
Idag, rider jag ponnysar i långa läder och rider mycket dressyr. Varit och kollat på många dressyr träningar och tävlingar. Och jag har insett att jag inte är för lång för en d-ponny. Benen hamnar ju längre ner när man länger lädren. Men jag förstog aldrig att benen skulle vara så långt ner.
Jag ger ett vekligt exempel här.
B-ponny, 125 cm. (i samband med mina studier.) Dock ridskolehäst som jag fick rida för att hon vart tvungen att jobba ordentligt. Det roliga var att jag nästan såg lite ut :O ponnyn är så pass grov och ganska fet, men ändå, hon är bara 125 och jag 172 :s
Jag vart riktigt paff efter denna händelse och då vågade jag dessutom välja de mindra hästarna och ibland ponnysar på våra lektioner på skolan. Men jag blev oftast tilldelad ponnysar eftersom jag inte är en tungviktare, jag fick de som måste på galoppera av sig, hoppa ordentligt, ridas igenom i dressyren osv. Eftersom jag inte har några stora krav på hästar alls, jag ber dem, gör de det inte så kan de inte. Eller så vill de inte, då är det suveränt att ha en instruktör till hands. Jag har inte ridit på ridskola på snart sex år men tack vare min skola fick jag veta att jag fortfarande kan!
Är nu lycklig ägare till ett vamblods sto på 158cm som jag aldrig vågat köpt om jag inte varit med om detta. Hade nog valt ett grövre halvblod på över 165 cm (som jag trodde skulle behövas för att kunna bära upp min längd), fast mitt lilla pluttiga sto inte är det minsta litet. Åter igen tack vare skolan fick jag veta att jag lätt kan rida ett litet slankt sto på 158cm utan problem.