Längd på galoppsprång

P

pondus

För att beräkna antal galoppsprång mellan två hinder måste ju man känna till hästens galopplängd i ett visst tempo.
Finns det någon standardmall för hur långt en normalstor häst galopperar i exvis 275meterstempo och i så fall hur mycket ökar galopplängden om man ökar till 400/meter tempo?

Man räknar men att normal språnget för en häst är 3,5m i nomalt hopptempo. Rider men kortare resp längre spårng får man dra ifrån eller öka på.
Man måste lär känna sin häst och veta vad som är normlat för den.

Ja naturligvis är det olika från häst till häst. Men det jag funderade på är ju att banbyggaren försöker tillrättalägga avstånden i lätta klasser. Ofta står det att tempot är 275/min och omhoppningsbanan går i 350/min.
Ponera då att det är ca 20meter mellan två hinder och min häst har ett galoppsprång som är 3 m, Då borde det vara rimligt att rida på 6 galoppsprång i grundomgången mellan dessa hinder. Det jag funderade över om man kan dra den slutsatsen att jag kan rida samma hinder på 5 galoppsprång om jag rider i det tempo som banbyggaren har skrivit på banskissen. Oftast är ju omhoppningen på redan befintliga hinder, utan att avstånden ändras.

En banbyggare som bygger banor i lätta klasser bygger efter normal språng på 3,5m. Så 3 galoppsprång är 14.5m, 4 = 18m, 5=21.5m osv.
Detta är oberoende tempot. Så även i omhoppningen är det 5 galoppsprång om det är 21.5. Men om man har en reglerbar häst kan man ju rida på 4 istället.

Jag kanske blir tjatig, men om man räknar att man landar 1m från hindret, och det är 21m mellan hindren och hästen går av 1m från nästa hinder, är det 5 språng som delas upp på 19,5m delar man det på 5 galoppsprång blir det 3,9m/språng.
Ska jag då rida omhoppningsbanan och tänker rida på 4 mellan samma hinder, blir ju det 4,8 meter långa språng. Frågan som jag ställde är om det räcker med den tempo- ökningen som är skillnaden på banskissen mellan grund och omhoppning. Eller måste jag rida på i ännu högre tempo mellan dessa hinder för att förlänga galoppsprånget med en meter?

Du jag lovar dig att du kommer landa MER än 1m bakom det första hindret.
OCh är hindret 1.30 kommer du INTE att hoppa av 1m innan det hindret utan ca 1.30-1.40 innan.

Jag har en häst som landar säkert 2.5 m bakom det första hindret men han är ju å andra sidan extrem men jag brukar gå på ett galoppsprång mindre än dom flesta överallt han har väldigt stor galopp.

Skall du rida på ett mindre får du ha bra galopp mot det första hindret och sedan rida på lite då kommer man enkelt fram på 4 galoppsprång iställer för 5.

det är väl inte speciellt ofta man har 275/m s tempo ?? 300meters tempo är ju den en rätt samlad och kontrollerad galopp... jag har inte varit med om det iaf... kanske lokalt men,.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 377
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar