Det kanske bara är jag som "ser fel" överallt men...
Satt och kollade på hemsidan till några ridskolor som också hade (lokala/regionala) tävlingar. Såg att viktgränser verkar ha blivit vanligare än när jag red på ridskola. På vissa ridskolor hade man helt rimliga viktgränser (eloge till de!) men på vissa verkade det helt uppåt väggarna enligt mig.
I någon lista var vikterna inkl. all utrustningen (ryttarens såväl som hästens) - inget fel med det. Men då skulle man räkna av -15 kg på vikterna för att få ut vad ryttaren faktiskt kunde väga, verkade det som.
(Till att börja med tycker jag att man bör räkna de 15 kg utöver så att säga, alltså att den vikten som står på listan är det ryttaren verkligen kunde väga - men det kanske bara är jag!)
Men iaf. Så började jag räkna på vikterna - och enligt mig blev det åt flanders "för lågt". Missförstå mig rätt, jag förstår absolut att ridskolehästar slits mer än privathästar, att man får tänka lite "better safe than sorry" osv. osv.
Men nedanstående?! (Alltså vad ryttaren faktiskt kunde väga - när man tagit -15 för utrustningen)
Normalgrov större C-ponny: 30 kg. (45 kg)
Grovt kallblod maxad D-ponny: 45 kg. (60 kg)
Något grövre halvblodstyp/halvblodskorsning ca. 160 cm: 55 kg. (70 kg).
Normalgrov av halvblodstyp (tänk "äldre svensk modell") ca. 170 cm: 65 kg. (80 kg).
Grov kallblodskorsning ca. 175 cm: 75 kg. (90 kg).
Alltså som sagt, jag har full respekt för att ridskolehästar slits mer än privathästar och att man måste vara lite mer försiktig med vikterna. Men jag tänker samtidigt; vem, framförallt vuxen, är liten nog att rida dessa hästar? Enligt de där premisserna skulle jag nätt och jämnt få rida min egna häst - som jag ändå är klart "liten" på.
Om jag hade varit ridskolechef hade jag tänkt typ som följande (alltså ryttarens faktiska vikt!) på ovanstående hästar: 50, 65-70, 75-80, 85-90, resp. 100 kg. Och då tycker jag mig ändå vara relativt "försiktig".