Långa tyglar!

Sv: Långa tyglar!

Haha, jag skrev 'kan' :angel: Jag tycker den typen av ston är jättemysiga de med, de är bra tålamodsträning iaf :D Mycket roliga att jobba med. Sen finns det ju hela skalan av ston, precis som hos hingstarna och valackerna ;)

Holland var mycket bra :) Fint landskap, trevliga människor och hjärnan fullproppad med nya saker om allt möjligt (var inte bara hos Piet) när jag kom hem. Mourven fick en välförtjänt vila efter det ;) Nu vilar han sig i form kan man säga (han har en viktig uppgift, nämligen ansvara för hela ungstoflocken här).....

Men ni dansar i alla fall! Hellre en dans kring en lutande totempåle än ingen dans alls :D

Med dansa menar jag annars att det är mycket behändigare att byta rörelse (byta varv, byta volt, skifta mellan öppna/sluta etc) när man inte är bunden av gjorden. Rörelserna blir smidigare, hänger ihop bättre - äsch, svårt att förklara - men det går som en dans :D

Ännu bättre ur bekvämlighetsskäl då man inte ens behöver borsta hästen innan man jobbar :angel: Bara ta direkt från hagen. Sen får man ju ta att man blir alldeles svart om händerna efter allt kli-beröm då ;)

Jag tycker sidepull är en jättebra uppfinning :D Vid långa tyglar använder jag det i stort sett på alla hästar, vid ridning bara på vissa.

Precis, det där är ju ännu en bra ursäkt. Du o jag har ju sån bra färg på hästar. Du kanske har sett min dam, när hon är som vackrast efter en spa'dag i hagen. En spa'dag som ibland kan vara en kvart när jag mockar, innan jag tänkt ta ett litet förmiddagspass... och fått ångra mig... på gurnd av lerinpackning. :angel:

12640341.jpg

Även här får man nog borsta LITE innan "långa tyglar"

Senast ändrad:

Men ni dansar i alla fall! Hellre en dans kring en lutande totempåle än ingen dans alls :D

Med dansa menar jag annars att det är mycket behändigare att byta rörelse (byta varv, byta volt, skifta mellan öppna/sluta etc) när man inte är bunden av gjorden. Rörelserna blir smidigare, hänger ihop bättre - äsch, svårt att förklara - men det går som en dans :D

Jo, det är ju det där jag också är inne på. Klart lättare att byta rörelse. Så vi får träna lite mer... :)

Kul, det låter som att vi gör ganska lika. Synd att den där kursen vi tänkte gå inte blev av... Jag har övat mest med min shettis, hon är inte heller så välutbildad från ryggen - i alla fall inte av mig :rofl:

psychogrrl skrev:
totalt onödigt att gå runt-runt-runt. Antingen går man rakt fram och kommer någonstans, eller så står man och vilar.
Mitt andra sto är precis så här... Tur för henne att hon är så jäkla söt :love:

psycho - härliga bilder från träningen! Är det inga fler som har foton att bjuda på?

Sitter tyglarna ihop? Har ett par sexmeters, men jag tycker det känns lite läskigt att de sitter ihop, men det kanske är bäst så?

Haha, jag skrev 'kan' :angel: Jag tycker den typen av ston är jättemysiga de med, de är bra tålamodsträning iaf Mycket roliga att jobba med. Sen finns det ju hela skalan av ston, precis som hos hingstarna och valackerna

Som sagt, du är välkommen att testa en sån där "jättemysig häst"

"Klipp" ur gårdagens stalldagbok...

Jag var i stallet klockan tre, lättmockat och så ville hästarna in. Alla tre, hade övergångstäcken på sig idag och Tima var så varm och gosig under täcket.

Jag hade fått blodad tand att testa "lång töm", tack vare psychos alla fina bilder, hon visat på buke. Så på med sidepull, töm och så ut i hagen. Det var indiandans med häst runt lutande totempåle (matte) på en gång. Jag blev något upprörd :devil:.
Till sist var jag tacksam när jag lyckades få henne att skritta fem steg, göra halt, skritta fem steg, halvhalt och kvartsvändning, två gånger på raken utan att trassla in sig i mig, backa och småstudsa. Nu var vi varma i kläderna tyckte jag.

In i stallet, på med sadel och vanligt träns. Upp i sadeln precis när L och E kom för att hämta S. Tima verkade MYCKET nöjd och vi skrittade bort mot Hoffes backe, i backen ner från diakonissan hade grannen dumpat ett genomskinligt plastksynke i diket bakom ett elskåp... :eek: sa Tima men vände inte hemåt utan full kareta vidare nerför backen med mig hängande som en disktrasa runt halsen. Jag fick hejd på damen vid bäcken och sen svängde vi över stubbåker och gick över vägen och cykelbanan mot kyrkan. Då hade någon tappat en... :eek: ve och fasa, ljuddämpare i diket, snedsteg och halvvägs upp med rumpan på vägen, så en bil fick väja...
När vi äntligen kunde svänga in vid kyrkan var damen riktigt sansad, så jag bjöd fram till trav och voilá en sån där underbar mjuk trav, så man bara :love: Ut på stubben bakom huset bredvid kyrkan och lite travvolter, med en mjuk och mysig mjuk häst. Där var jag så glad, att jag valde att skritta hemåt.

Vi mötte L och E när de åkte på träningen, så jag kom på att vi inte varit ute mer än så där... 25 minuter kanske och visst, det är ju bland det längsta jag ridit sen olyckan. Men whatever.
Vi skrittade ner på stubben bakom stallet och trimmade framdelsvändningar och sen lite avslappnande travserpentiner. Jag hörde lite "honk honk" från himmelen, men tänkte inte så mkt på det... inte förrän... :bump: en flock på 20 kanadagäss, flög upp framför näsan på Tima som skvätte iväg åt sidan, men inget mer!!! :love: Fy bubblan, vilken tur! säger jag bara. Jag såg dem verkligen inte. Men jag kände strax innan att Tima tittade lite åt sidan. Då flög de rakt upp. Jätteläskigt.
Jag har förstått att jag verkligen ser illa just nu. För de andra tjatade igår och i förrgår om alla rådjur de såg och pekade på genom bussfönstret. Jag såg inte en enda.

Jag ock min 23-åriga unghäst, har kul på våra utflykter. Och så är hon ju så himmelskt söt att det uppväger det mesta. :love:

15285470.jpg

8858588.jpg

Skrev ett inlägg som försvann.....men jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att träna sin förmåga att tima hjälperna.

Trotting.jpg

Har ingen bild på oss med långa tyglar, men skimmel verkar vara en populär färg bland oss som långtyglar!

Senast ändrad:

Löslongerar eller longerar vanligt, gör jag gärna. Ddå svävar min dam fram så där också, när hon inte har krut mellan öronen... :angel:

7478092.jpg

7478201.jpg

8140282.jpg

8140484.jpg

och så några gamla favoriter i repris...

6133849.jpg

6133850.jpg

6133854.jpg

Senast ändrad:

Har ingen bild på oss med långa tyglar, men skimmel verkar vara en populär färg bland oss som långtyglar!

Ja, jag har också en skimmel...;)

Här en bild från början av vårt arbete på lång tygel. Använder här hackamore i brist på annat - inte alls idealt med tanke på att det är svårt att ställa (tur att hästen kan läsa mattes tankar..). Tömmarna är för långa också (vanliga 12 m tömmar).

P1010042.jpg

Han är sv. halvblod...men med gråa papper.

Godkänd pappa, mamma med prestationer. Snäll som 17, men har egna åsikter - fra om mat... vill ha mycket! :) mvh/T_b

Jag tycker sidepull är en jättebra uppfinning :D Vid långa tyglar använder jag det i stort sett på alla hästar,

*delvis KL*

Sidepull verkar populärt i den här tråden! Vad använder ni andra? Tränsbett, kapson, stång? Väljer ni samma utrustning som när ni rider eller något annat? Hur tänker ni angående de olika huvudlagen/betten och dess funktion vid långa tyglar?

Har bara nosgrimman på islandshästen. Han ska få ett sidepull också om jag hittar ett i bra storlek.

Jobbar alltid på bettlöst när jag har "tömmar" (eh längre tyglar) - alla signaler blir förstärkta, det är svårare med tajming eftersom det finns en viss "fördröjning" i allt man gör, och det är verkligen SKETA-svårt att ha en tillräckligt bra hand -dvs mjuk, stadig "oflackig" kontakt och följsamhet, för att det ska gå bra med bett, tycker jag.

Hej hej,
kommer och lägger mig i tråden då jag har sååå många undringar...:confused:

Är det helt fel att gå vid buken på hästen? Jag har bara provat en gång och märkte att jag gärna hamnade där... Nån mer än jag som hamnar där? Försökte jobba mig bakåt men tro sjutton att jag omedvetet smög framåt igen...:crazy:

Man begynner ved hestens skulder, og flytter seg bak til hestene hofter så snart den er klar for det. Det er ganske vanlig å havne ved buken i begynnelsen, årsaken er da at "rytteren" går litt mer fram enn hesten, korrigeres ved å drive hesten fram uten å gå raskere selv.

Er du tilbake hjemme igjen Psychogrrl? Ser kjent ut det du beskriver, og det ser også ut som du har hatt det fint i Holland hos P & co. :-)

Hilsen Anne

Jag brukar också ofta arbeta på långa tyglar, även genom att gå bredvid med träns och vanliga tyglar. Tycker att det är ett mycket bra arbetssätt. Man får en bättre överblick utav hur hästen rör sig och jobbar samt att hästen får lättare att hitta rörelserna i sin kropp utan att ha någon på ryggen som stör.
Tyvärr har jag dock ingen bild på det arbetet men har dock en från när vi löslongerar. Även detta tycker jag är ett bra sätt att arbeta på, i alla fall då min häst gör det i en trevlig och bärande form.

TN_070219-067_B15.jpg

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV