Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Något jag tycker blir extra uppenbart när man jobbar på långa tyglar är hur viktigt det är med tajmingen i hjälperna. Visst är ju detta lika viktigt när man sitter på, men då är det lättare att känna in rörelsen och ta det lite mer "på känn" på nåt sätt. Nu måste man ju verkligen trassla ut alla ben och tänka till!
Inverkan just när hästen ska till att lyfta bakbenet (det man kan inverka på - oftast inner, men ibland ytter, beroende på var man är placerad - men nu när jag tänker efter så inverkar jag nog framförallt med rösten genom ett smack, så helt "consistent" är jag ju inte ). Detta för att så att säga "snabba på" den diagonala rörelsen. Gör så med ALLA hästar. Förstärker med spöet precis vid svansen på rumpan eller över bakknäet, möjligtvis längre ner beroende på häst & hur situationen "bjuder" möjlighet att inverka.Och så travigångsättningar. Jag har ju förstått att det är bra att ta det via skolskritt. Men jag lyckades verkligen inte trassla ut alla ben igår. När är det egentligen som hjälperna ska komma?
Galoppen "börjar" alltid över ytter bak. Det är den man inverkar på. Prova notera hur du gör när du till exempel rider och "går på känn" när du ska lägga galopphjälpen. Det sitter i ryggmärgen att "Nu" är just när hästen har eller ska till att lyfta sitt ytter bak. Nästan alla jag pratat med har den känslan i kroppen när de sitter på!Och samma med galopp. När i rörelsen är det som fötterna ska byta gångart? I vilken ordning sätter hästen egentligen ner fötterna just i övergången till galopp? När ska man ge hjälpen? Från skritt då. (Nej, vi har inte övat på piaff men vi tänker galoppera ändå )
Jag har försökt medvetet att gå i samma takt som bakbenen. Men jag hamnar precis HELA tiden i samma takt som frambenen i skritten! Att jag medvetet försökt gå i samma takt som bakbenen är för att jag tänkt att jag lättare kan påverka hans "driv" i dem, men det stämmer inte, för det blir bara knasigt och konstigt.Vilken takt ni går i själva!? Kliver ni som hästens framben eller bakben eller går ni bara på i otakt?
Hon har det där korta trippiga steget som så många shettisar har... vill hellre småtrava än kliva på i skritt. Det krävs nog mer massage och stretching också, för att länga ut lårmusklerna. Men man vill ju träna det också.Det beror ju på varför hon inte vilar, vad man behöver göra.
En häst som bara gick och såsade och flöt ut åt alla håll. När jag har tömmarna (speciellt i gjorden) har jag mycket lättare att rama in henne.
........
Ett annat problem jag har är att jag tycker man med långa tyglar hamnar väldigt farligt, har en dam som jag inte litar helt hundra på bak och jag hamnar mitt i skottlinjen... Har ni helt tvärsäkra hästar eller placerar ni er annorlunda (gör jag det upplever jag att det blir ännu svårare att inverka rätt och rama in)?