Långa tyglar!

Sv: Långa tyglar!

KL

Vad har ni för tyglar? Heter dem "långa tyglar" eller går det lika bra med tömkörningstömmar?
Jag förstår inte riktigt den stora skillnaden mellan arbete vid hand (eller vad man ska kalla det) och tömkörning.
Nån som vill vara vänlig och förklara... :)

Jag tror att det är en viss längd som gäller för att det ska funka bättre. Jag har beställt hem långa tyglar men de har ej kommit än så jag använder just nu gramantyglar, inte det bästa för dom är lite korta men det längsta jag har just nu... tror dom ska va runt 6meter om jag inte missminner mig...

Jag har ett par gramantyglar som jag satt ihop med ett par vanliga tyglar.. de är precis lite för långa men tar man bort den vanliga tygeln så blir den för kort..så det får vara så för tillfället:)

Jag har sett bilder publicerade av en tränare, som har långskänklad stång i sina långa tyglar.
Någon som vet varför??
Jag kan inte förstå hur man törs ha sån stång i långa tömmar, tänk om hästen far framåt och man blir kvar i tömtaget, det borde bli väl skarpt och fördröjda signaler. Nog så svårt att få dem att inte vika in nosen bara.
:confused:

Jag har min vanliga stång när jag kör på långa tyglar fast för tillfället har jag hackamore.
Min häst trivs bäst på det , varför tränaren hade det vet jag inte.

Tyglarna är såpass lätta( som vanliga tyglar) och de är ju främst tyglarna som gör jobbet inte bettet. Så jag tror inte det är nån fara:)

*kl*

Jag använder shettistömmar, de känns ganska lagom långa. Och så har jag ett vanligt rakt tränsbett, samma som när jag kör. Jag har också sett en tränare använda stångbett till sånt här, men det tycker jag verkar väldigt knepigt.

Något jag tycker blir extra uppenbart när man jobbar på långa tyglar är hur viktigt det är med tajmingen i hjälperna. Visst är ju detta lika viktigt när man sitter på, men då är det lättare att känna in rörelsen och ta det lite mer "på känn" på nåt sätt. Nu måste man ju verkligen trassla ut alla ben och tänka till!

Så här kommer fler frågor som jag hoppas att jag får många svar på!

Det jag jobbat mest med just nu är att hon ska vila på steget i skritten och ta längre kliv, istället för att bara trippa på med små ponnysteg. Det som funkat bäst var att förhålla på yttertygeln när ytter fram är i marken, och precis därefter/nästan samtidigt be henne flytta in inner bakben när det är i luften. Låter det rimligt eller har ni andra förslag? Det blir ju nästan lite gas och broms samtidigt så helt logiskt känns det inte...

Och så travigångsättningar. Jag har ju förstått att det är bra att ta det via skolskritt. Men jag lyckades verkligen inte trassla ut alla ben igår. När är det egentligen som hjälperna ska komma?

Och samma med galopp. När i rörelsen är det som fötterna ska byta gångart? I vilken ordning sätter hästen egentligen ner fötterna just i övergången till galopp? När ska man ge hjälpen? Från skritt då. (Nej, vi har inte övat på piaff men vi tänker galoppera ändå ;) )

Vilken takt ni går i själva!? Kliver ni som hästens framben eller bakben eller går ni bara på i otakt?

Nej jag har inte tränat så länge men jag tänkte göra det snart också:) då ska jag komma med en rapport:D

"vila på steget i skritten och ta längre kliv...... förhålla på yttertygeln när ytter fram är i marken, och precis därefter/nästan samtidigt be henne flytta in inner bakben när det är i luften.... gas och broms samtidigt"
Det beror ju på varför hon inte vilar, vad man behöver göra. Tar du på ytter tygel när ytter fram är i marken, betyder det att inner bak är i marken och du ber alltså hästen stann längre på det. Vad som också kan funka är att på volt ta i inner tygel när inner bak är i luften och samtidigt be henne träda över lite-lite-lite med bakdelen.

"travigångsättningar. Jag har ju förstått att det är bra att ta det via skolskritt. Men jag lyckades verkligen inte trassla ut alla ben igår. När är det egentligen som hjälperna ska komma? "
Jag gör lite olikas beroende på vad det är för trav jag vill ha. När jag jobbar med en häst som inte är van vid långa tyglar får man dock ta det som det kommer ;) Ge travkommando (be den lyfta inner bak) när den lyfter ytter fram. Hästen skjuter då fram i lite för snabb trva, med största sannolikhet. Du ber den då gå sakta, den bryter av till skritt, du ber den trava, den skjuter iväg, du ber den gå sakta, den bryter av, du ber den trava... etc. Hästen kommer sen prova lite olika sätt att göra av med energin på, men till slut hitter den hur den ska samla sig i den takt du ber den gå i. Till en början är det väldigt liten samling, men för varje dag ber du den samla 1% mer.

"galopp. När i rörelsen är det som fötterna ska byta gångart? I vilken ordning sätter hästen egentligen ner fötterna just i övergången till galopp? När ska man ge hjälpen? Från skritt då."
När ytter bak när i luften tror jag det blir även i skritt?

"Vilken takt ni går i själva!? Kliver ni som hästens framben eller bakben eller går ni bara på i otakt?"
Jag går inte medvetet i samma takt som hästen, även om det ibland blir så ändå.

kalas:bump: jag har beställt hem en samtidigt med tyglarna, lika bra att ha hemma tills det är dags att träna med den oxå, men nu kör vi på tränsbett... blir det inte knöligt med förlängda gramanen? jag tänker på spännena, om dom fastnar osv...

hehe jo det är lite knökligt.. vid spännerna blir det ju tyngre och så men idag tog jag bort halva den vanliga tygeln och då blev det lite bättre:) men jag ska verkligen satsa på att köpa riktiga långa tyglar snart tror jag:D

;)om inte annat så känner man sig lite proffsigare med rätt grejer, jag kommer nog bli bäst i sverige bara grejerna kommer hem;)

Tror det beror på dom att Dennis inte går som han ska, absolut inte mig iaf:rofl:

KL
Men då måste jag fråga igen, om man använder stång i långa tyglar, går det att ge full eftergift då? Tygeln har ju en högre vikt än en vanlig tygel även om den är lätt. Och svänger lite och rör sig, blir det inte kraftiga signaler till munnen?

Kortskänklad stång på välutbildad häst som samlar sig väl och där man mest byter position och försiktigt flyttar tyglarna över bakdelen köper jag, men långa skänklar på rätt grön häst?

Bara undrar, blir det inga bieffekter som avknäppt nacke och spänd häst? Törs den länga sig?

Jag har provat ett par gramantyglar på 5 m...de funkade bra så länge vi höll oss till skritt. Liten Svart-Vit är 130 cm hög och väldigt kort. Men det blev för kort när vi provat mer fart och det blir mer åt dubbel-longerings-hållet, så nu har jag använt mina körtömmar - men de är för långa. Vill ha såna som Psycho har, tunna lätta rundsydda lädertyglar. Längden är jag osäker på, men TROR inte jag behöver mer än 6 m i alla fall.

Med min gamle Bandit så provade jag några gånger att jobba på långa tyglar, för lääänge sedan - på stång. Inga långa skänklar visserligen. Upplevde det inte som något problem med honom så länge vi jobbade med skritt & travskolor. Men när vi provade jobba med piaffen så var det ett klart minus att ha stången - han backade undan från handen för mycket. Man kan inte beskylla mej för att inet ha PROVAT i alla fall :angel:

Något jag tycker blir extra uppenbart när man jobbar på långa tyglar är hur viktigt det är med tajmingen i hjälperna. Visst är ju detta lika viktigt när man sitter på, men då är det lättare att känna in rörelsen och ta det lite mer "på känn" på nåt sätt. Nu måste man ju verkligen trassla ut alla ben och tänka till!

Jag tycker det allra svåraste när det gäller tajmingen är att allt man gör i tömmen blir något fördröjt. Och vice versa, känslan från hästen blir senare. Jag har SÅ lätt att bli kvar liiite för länge för att jag tycker att jag inte får gensvar = pannkaka. Men arbetet på långa tyglar är bättre på det viset än att tömköra, ju kortare tygel desto lättare är det att bli exakt.

Kan inte hjälpa med skritten. Jag har väl liknande "grejer" att jobba med på islandshästen men med honom är det mer en kroppsspråks-fråga än inverkansfråga, tror jag... :)

Och så travigångsättningar. Jag har ju förstått att det är bra att ta det via skolskritt. Men jag lyckades verkligen inte trassla ut alla ben igår. När är det egentligen som hjälperna ska komma?
Inverkan just när hästen ska till att lyfta bakbenet (det man kan inverka på - oftast inner, men ibland ytter, beroende på var man är placerad - men nu när jag tänker efter så inverkar jag nog framförallt med rösten genom ett smack, så helt "consistent" är jag ju inte :angel: ). Detta för att så att säga "snabba på" den diagonala rörelsen. Gör så med ALLA hästar. Förstärker med spöet precis vid svansen på rumpan eller över bakknäet, möjligtvis längre ner beroende på häst & hur situationen "bjuder" möjlighet att inverka.
Övergången blir bäst om hästen är kvar över bakdelen när den "växlar upp", men det kan man ju inte kräva med en oskolad häst, en sådan får "falla in" i traven men med målet att tids nog ha en såpass sviktig skritt innan att hästen bara "lyfter in" i traven.

Med islandshästen så finns ju ett stort bekymmer med traven och en viktig AHA för mej var att travrörelsen hänger ihop med öppna-rörelsen, så bäst resultat får jag om jag i själva övergången har hästen placerad lite över inner bak - dvs bogarna något in. Men det är ju litegrann korrigering av ett problem, tror inte man "behöver" tänka så med andra hästar?

Och samma med galopp. När i rörelsen är det som fötterna ska byta gångart? I vilken ordning sätter hästen egentligen ner fötterna just i övergången till galopp? När ska man ge hjälpen? Från skritt då. (Nej, vi har inte övat på piaff men vi tänker galoppera ändå ;) )
Galoppen "börjar" alltid över ytter bak. Det är den man inverkar på. Prova notera hur du gör när du till exempel rider och "går på känn" när du ska lägga galopphjälpen. Det sitter i ryggmärgen att "Nu" är just när hästen har eller ska till att lyfta sitt ytter bak. Nästan alla jag pratat med har den känslan i kroppen när de sitter på! :)
Min galopphjälp är två smackningar snabbt efter varandra. Smackningarna syftar till vardera bakben. Hästar är taktfulla djur - de förstår!

Galopprörelsen hänger ihop med sluta-rörelsen, det kan vara enklare för hästen att fatta om den "är över ytter bak". På islandshästen har jag använt mej av den fiffiga galoppövningen jag fått från min tränare.... På en volt med "3 stängda" sidor och "1 öppen" (dvs man befinner sej längs en kortsida på banan) så gör man helt enkelt så att mitt på den öppna sidan så flyttar man hästen utåt, dvs bogarna utåt (hästen kommer över ytter bak = slutarörelse i kroppen), i bibehållen böjning i skritten - och något steg innan staketet/väggen så lägger man galopphjälpen. Det är fiffigt för man får "hjälp" av staketet att "fånga upp" yttersidan (det tycker jag kan vara svårt i övergången - på långa tyglar - annars :angel: ) och samtidigt så har man alldeles strax efter ett hörn och ett hörn till som gör att hästen balanserar upp sej och inte öser iväg i full fart.

Vilken takt ni går i själva!? Kliver ni som hästens framben eller bakben eller går ni bara på i otakt?
Jag har försökt medvetet att gå i samma takt som bakbenen. Men jag hamnar precis HELA tiden i samma takt som frambenen i skritten! Att jag medvetet försökt gå i samma takt som bakbenen är för att jag tänkt att jag lättare kan påverka hans "driv" i dem, men det stämmer inte, för det blir bara knasigt och konstigt.
Försöker också medvetet att variera vilket ben jag gör förhållningar på - det påverkar ju en hel del, speciellt när man jobbar på långa tyglar - för jag vill helst göra förhållningar när jag "står" över vänsterbenet och det gör att jag har mycket svårare att reda upp högervarvet än vänstervarvet...
Enda gången som jag hamnar i takt med bakbenen är i galoppen, då galopperarj ag ju :o
Vet inte vad som är att föredra liksom :)

Det beror ju på varför hon inte vilar, vad man behöver göra.
Hon har det där korta trippiga steget som så många shettisar har... vill hellre småtrava än kliva på i skritt. Det krävs nog mer massage och stretching också, för att länga ut lårmusklerna. Men man vill ju träna det också.

Jag har inga långa-tyglar-bilder, men så här ser hon ut i sin "vanliga" utrustning :love:

pluppvagn.jpg

Jag tycker att det verkar svårt att få till det med långskänklad stång (om inte hästen redan är superstadig?) Den häst jag såg hamnade lätt med nosen vid knäna/kotorna ungefär. Och det var ändå med en duktig instruktör som är van att använda stång.

Tack för bra input! Jag tycker att jag har koll på travigångsättningarna i teorin, men när jag skulle praktisera var det lätt att halka in i att driva mot pass :o

Galoppen... jag får nog göra som du sa och analysera mer när jag sitter på, för då brukar det ju bli rätt. Tur att jag har andra hästar att känna efter på, jag tror inte att shettis vill galoppera med 175 cm matte på ryggen :rofl:

*kl*
Måste tacka för en enormt inspirerande tråd. Jag blir dösugen att gå ut och pröva... Mitt problem är att jag tycker det är så svårt att hålla reda på när olika ben lyfter i förhållande till hjälper, jag mer känner in hästen och ger min hjälp när det känns bra. Ibland klaffar det, ibland inte, det märks rätt tydligt när det klaffar. :D Kan man träna in känslan eller kan det vara bättre att teoretisera det, så som ni beskriver. En del är ju äckligt nog födda med den timingen i kroppen :devil:.

Jag håller just nu på att experimentera med tömkörningen (som jag tycker fungerar riktigt bra) och arbete med långa tyglar (som jag inte är någon fena på). Sist jobbade jag på långa tyglar med kapsonen och det blev bara pannkaka. En häst som bara gick och såsade och flöt ut åt alla håll. När jag har tömmarna (speciellt i gjorden) har jag mycket lättare att rama in henne. Problemet är när jag nu ska jobba med slutan. I tömkörningen är det ju helkört! Jag var på kurs för Anders Eriksson som menade att det var ju plättlätt (någon som blir förvånad :p), att det bara handlade om att placera sig på utsidan av bakdelen och med sin kroppsposition förflytta bakdelen innanför spåret. Fast kruxet blir ju att behålla böjningen och ställningen. :confused: Jag tyckte inte det var plättlätt... :angel:

Ett annat problem jag har är att jag tycker man med långa tyglar hamnar väldigt farligt, har en dam som jag inte litar helt hundra på bak och jag hamnar mitt i skottlinjen... Har ni helt tvärsäkra hästar eller placerar ni er annorlunda (gör jag det upplever jag att det blir ännu svårare att inverka rätt och rama in)?

Som ni märker hundra frågor, noll koll. Sorry för det blev visst rejäl trådkapning.

Har för övrigt också en vit häst (fast med svarta prickar på). Måste skaffa mig en fotograf, det är så kul att se folks bilder!!!

/En kunskaphungrig!

En häst som bara gick och såsade och flöt ut åt alla håll. När jag har tömmarna (speciellt i gjorden) har jag mycket lättare att rama in henne.
........
Ett annat problem jag har är att jag tycker man med långa tyglar hamnar väldigt farligt, har en dam som jag inte litar helt hundra på bak och jag hamnar mitt i skottlinjen... Har ni helt tvärsäkra hästar eller placerar ni er annorlunda (gör jag det upplever jag att det blir ännu svårare att inverka rätt och rama in)?

Det är just detta som är tjusningen med långa tyglar! Hästen får så mycket frihet, vilket då gör att den bara orkar med så mycket den faktiskt i sin kropp klarar av just då. Du ska inte behöva rama in hästen särdeles mycket, utan den ska orka det du ber den om ändå. Ja, jag vet, det är svåååårt och frustrerande när bakdelen far än hit och än dit. Men så småningom hittar hästen det sätt som den behöver ändra sitt rörelsemönster på för att kunna hamna där vi ber den gå. I början behöver man dock en vägg, absolut, annars kan man säga hejdå till bakdelen.

Går du precis bredvid hästens höft kan du antingen lägga ytter hand på höften så att du isåfall stöts undan om bakdelen lyfts, eller så är du då så nära att sparkarna förhoppningsvis inte har så mycket kraft/fart. Jaqg skulle dock jobba me datt bli säkrare runt hennes bakdel på andra sätt innan...
Min häst kan ibland när han blir övertänd vid piaff- och galopparbetet lyfta i bak, men det räcker med en tillsägelse och han hittar andra sätt att få ut den energin.

Tack för goda råd! Ja, det är väl så att det avslöjas hur långt ner på utbildningstrappan vi faktiskt befinner oss när man gör liknande övningar... :angel: En vägg är svårt, har bara ridbana med elrep (utan el i) runt men jag tror det räcker för oss, hon är rätt känslig så. Jag får väl helt enkelt traggla på :).

Visst arbetar jag med att bli säkrare kring henne bak. Det är egentligen mycket liten sannolikhet att hon skulle kicka, men den finns där :crazy: och det räcker för att man ska bli lite tveksam. Hon är en dam med humör och i ridningen har jag äntligen kommit ifrån att spöt på rumpan INTE betyder krypa ihop, slicka öronen bakåt, stanna och sparka mot spöt... Så de situationer jag blir lite tveksam på är just när jag ska gå på och kräva lite mer arbete, det är då hon SKULLE kunna lacka ur och dra en bakutspark. Om du förstår... Men vi jobbar med ledarskapsbiten och allt det där. Problemet (eller hur man ska uttrycka det) är att hon är som en ängel att hantera och därför behöver jag sällan ställa krav där, när kraven sedan dyker upp i ridningen blir hon minst sagt förnärmad. "Vadå, jag har ju ingen LUST!"

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV