Sv: Långa tyglar!
Vad kul!!
Vad kul!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.. Eller känner det som man rastar yr stor hund som ska sno in en i kopplet...
KL
En fråga: är det mest AR-människor som arbetar med långa tyglar?
Har sett i en islandshästbok att det finns i den världen också,
Det undrar jag med!ni som kan detta med långa tyglar....vad blir skillnaden på att använda långa tyglar sättet och tömköra vanligt med gjord?
Det undrar jag med!
Det verkar inte vara så stor skillnad, förutom det rent praktiska då; utrustning & placering. Får man bättre kontakt med hästens mun tycker ni? Kan man förklara/visa mer med sitt eget kroppsspråk? Bättre kommunikation i övrigt?
Förklara!
Om mna vill jobba bettlöst - kan man då använda remontgrimman?
Om mna vill jobba bettlöst - kan man då använda remontgrimman?
Tömkörning med gjord används ju många gånger enbart som ett sätt att motionera hästen i hyfsad form utan ryttare. Man ser ju ofta hur folk använder tömkörningen ungefär som när man longerar - linföraren står i mitten och hästen springer runt, runt på volten.
Arbete med långa tyglar däremot, är ju mer inriktat på eftergift/samling och sidvärtsrörelser och man utnyttjar hela ridbanan på ett annat sätt än när man tömkör med gjord.
Fast det där tyckte jag, som använder tömkörning jättemycket, inte kändes helt rättvist... Tömkörningen ger fantastiska möjligheter, du kan använda hela ridbanan precis lika mycket som när du arbetar på långa tyglar, likaså kan du arbeta lika mycket med sidvärtsrörelser, skolor m.m. Det handlar, som i det mesta, enbart om hur skicklig du är.
Visst är det svårt med tömkörning om man vill göra det "på riktigt". Men jag tycker nog att det är ÄNNU svårare med arbete på långa tyglar. Fast så är det vad man är van vid förstås.