Långa tyglar!

Sv: Långa tyglar!

Ja jag tror han frälste mig på långtyglande ikväll!!
Det är ju inte fullt så kul då man åker på hälarna efter stark nordis med noll styrning..:D Eller känner det som man rastar yr stor hund som ska sno in en i kopplet...:eek:
Men ikväll fick jag upp ett ljus om hur det kan funka! Ur det läget känns det obegränsat vad man kan pyssla vidare med.
Men en sämre dag med mindre flyt lär vi nog bli snurrandes på lilla vlten igen ett par varv! :rofl:

KL
En fråga: är det mest AR-människor som arbetar med långa tyglar?
Har sett i en islandshästbok att det finns i den världen också, men där var det en hel del bilder med hästen i RK-form, märkligt nog (undrar var han hade snappat upp den tekniken?).

Nae, det tycker jag inte. De kurser jag varit på har det varit väldigt blandad kompott människor och hästar.

ni som kan detta med långa tyglar....vad blir skillnaden på att använda långa tyglar sättet och tömköra vanligt med gjord?

KL
En fråga: är det mest AR-människor som arbetar med långa tyglar?
Har sett i en islandshästbok att det finns i den världen också,

Mycket AR-människor ja. Och att du sett det i en islandshästbok är inte så konstigt, då det är BB som står bakom uttrycket AR och han har bland annat varit en hel del på Island och tagit med sig bra saker från deras hantering. :idea: - utan lampa

ni som kan detta med långa tyglar....vad blir skillnaden på att använda långa tyglar sättet och tömköra vanligt med gjord?
Det undrar jag med! ;)
Det verkar inte vara så stor skillnad, förutom det rent praktiska då; utrustning & placering. Får man bättre kontakt med hästens mun tycker ni? Kan man förklara/visa mer med sitt eget kroppsspråk? Bättre kommunikation i övrigt?
Förklara!:p

Det undrar jag med! ;)
Det verkar inte vara så stor skillnad, förutom det rent praktiska då; utrustning & placering. Får man bättre kontakt med hästens mun tycker ni? Kan man förklara/visa mer med sitt eget kroppsspråk? Bättre kommunikation i övrigt?
Förklara!:p

Jag tycker skillnaden är enorm! Har tidigare jobbat väldigt mycket med "vanlig" tömkörning (och fått hjälp av riktigt duktiga tränare) men efter min första långa tyglar kurs kör jag enbart denna metod.

Man strävar efter lätthet, både i utrusning och hjälper, på ett sätt jag aldrig kommit i kontakt med inom vanlig tömkörning. Kontakten med hästens mun är mycket, mycket lättare (om man jobbar på bett, det flesta jag sett använder bettlöst). Hästen jobbar friare och mer positivt därför att man aldrig strävar efter att "stänga in" den. Man jobbar mycket med eftergifter - tex ställning & böjning genom eftergift på ytter. För min häst som lätt blir spänd och stissig är det ett mycket bra och positivt arbetssätt.

Om mna vill jobba bettlöst - kan man då använda remontgrimman?

Absolut. Tror att någon i den här tråden t.o.m har beskrivit hur man kan tillverka en enkel kapson av en vanlig remontgrimma. Jag använder emellanåt en vanlig (ganska tajt) grimma.

Grrrr. nu funkar inte photobucket.. har en bild på en smidig å enkel kapson. blir kanske senare..

Säger som MorvanMorr - Det är ett mycket friare sätt att arbeta hästen på. Man får en sådan skön "lätthets"-känsla när man slipper tömkörningsgjorden och de långa lädertömmarna.

Tömkörning med gjord används ju många gånger enbart som ett sätt att motionera hästen i hyfsad form utan ryttare. Man ser ju ofta hur folk använder tömkörningen ungefär som när man longerar - linföraren står i mitten och hästen springer runt, runt på volten.
Arbete med långa tyglar däremot, är ju mer inriktat på eftergift/samling och sidvärtsrörelser och man utnyttjar hela ridbanan på ett annat sätt än när man tömkör med gjord.

Jag använder ett enkelt tränsbett och en mjuk bomullslina när jag arbetar på långa tyglar. Linan väger knappt någonting - känslan blir nästan som att arbeta hästen med en tunn sytråd!

Tömkörning med gjord används ju många gånger enbart som ett sätt att motionera hästen i hyfsad form utan ryttare. Man ser ju ofta hur folk använder tömkörningen ungefär som när man longerar - linföraren står i mitten och hästen springer runt, runt på volten.
Arbete med långa tyglar däremot, är ju mer inriktat på eftergift/samling och sidvärtsrörelser och man utnyttjar hela ridbanan på ett annat sätt än när man tömkör med gjord.

Fast det där tyckte jag, som använder tömkörning jättemycket, inte kändes helt rättvist... :crazy: Tömkörningen ger fantastiska möjligheter, du kan använda hela ridbanan precis lika mycket som när du arbetar på långa tyglar, likaså kan du arbeta lika mycket med sidvärtsrörelser, skolor m.m. Det handlar, som i det mesta, enbart om hur skicklig du är.

Detta betyder INTE att jag inte tycker det är bra att arbeta på långa tyglar men skriv inte ned tömkörning för det ;). Däremot kan man nog lägga longering på hyllan... :angel: :)

Fast det där tyckte jag, som använder tömkörning jättemycket, inte kändes helt rättvist... :crazy: Tömkörningen ger fantastiska möjligheter, du kan använda hela ridbanan precis lika mycket som när du arbetar på långa tyglar, likaså kan du arbeta lika mycket med sidvärtsrörelser, skolor m.m. Det handlar, som i det mesta, enbart om hur skicklig du är.

Bra att du protesterar! Det är ju så här man vill se tömkörning användas :)
Men jag skrev ju också att "Ofta ser man ...." och tyvärr ser jag ofta tömkörning användas ungefär som en form av longering. Med långa tyglar går det däremot inte att jobba så - där är du tvingad till "close contact" med hästen (det blir mycket promenerande .... :D)

Jag skulle också vilja tillägga att jag tycker det är svårare att lära sig att tömköra vanligt, än att göra det med långa tyglar. Dvs, är man inte riktigt haj på tömkörning blir det lätt logeringsvarianten. Däremot - när riktigt duktiga människor tömkör (på vanligt sätt) blir åtminstånde jag grön av avund... Min häst hade förmånen att bli tömkörd av en dressyrdomare 1 dag/vecka för ett antal år sedan - det var verkligen fantastiskt att se (*tårar i ögonen*).

Jag förstår precis vad du menar och håller med dig egentligen, ville bara lägga in en liten brasklapp ;).

Visst är det svårt med tömkörning om man vill göra det "på riktigt". Men jag tycker nog att det är ÄNNU svårare med arbete på långa tyglar. Fast så är det vad man är van vid förstås.

Visst är det svårt med tömkörning om man vill göra det "på riktigt". Men jag tycker nog att det är ÄNNU svårare med arbete på långa tyglar. Fast så är det vad man är van vid förstås.

Intressant!

Ja, det är såklart olika för olika människor. Jag har svårt att sätta tummen på exakt vad det är som känns lättare med långa tyglar... kanske att min häst är mycket lugnare i det arbetet?? Eller kanske för att jag lärt mig det senare? Eller så är det helt enkelt för att jag inte kräver så mycket samling av pålle ännu (å därför är han lugnare)??

Nån som är klarsynt?? :idea:

Intressanta videosnuttar!

Men vad är det för "tömmar" eller grejor hon har vid galopparbetet i slutet av andra filmen?

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama