Långa tyglar!

Sv: Långa tyglar!

För mig är skillnaden att hitta positioneringen. I tömkörningen ser jag hästen på lite håll, jag ser hur den använder hela sin kropp och därför kan jag lättare se var jag behöver inverka med min position eller liknande. På långa tyglar är man så nära hästen att det dels blir svårare att se vilka delar som inte hänger med och dels att det blir svårare att hinna dit i tid ;).

Fast det där tyckte jag, som använder tömkörning jättemycket, inte kändes helt rättvist... :crazy: Tömkörningen ger fantastiska möjligheter, du kan använda hela ridbanan precis lika mycket som när du arbetar på långa tyglar, likaså kan du arbeta lika mycket med sidvärtsrörelser, skolor m.m. Det handlar, som i det mesta, enbart om hur skicklig du är.

Detta betyder INTE att jag inte tycker det är bra att arbeta på långa tyglar men skriv inte ned tömkörning för det ;). Däremot kan man nog lägga longering på hyllan... :angel: :)

Nu protesterar jag.:D
Longering är också enormt användbart. Jag ser longering som arbete med lång tygel, dvs samma som arbete på långa tyglar, men en sida i taget. Man kan göra väldigt mycket med bara en lina också.
Mao är det precis som med allt annat: Det beror på hur man gör det.

*/Via- som både rider, tömkör, arbetar vid hand, med långa tyglar, och longerar.*

Apropå vad man ska använda som långa tyglar:
Jag använder ett par utrangerade travtömmar. Jag har kapat av dem en bit, tagit av handtagen, och gjort nya hål i ändarna, så att man kan sätta dit svirveln igen.
Travtömmar som kanske är lite för slitna för att man ska våga köra med dem, kan ju ha flera års användning kvar som långa tyglar.
De är rundsydda en ganska lång bit, och har plattläder på slutet, vilket jag tycker är en fördel, för jag tycker att det ligger bättre i handen än vad rundsytt gör.

Det ska jag prova att använda, göra om de gamla slitna travtömmarna som bara ligger.

Använde supelätta nylontömmar sist, en plattvävd nylonlongerlina som jag vid ngt tillfälle fäst små hakar i vardera änden på.
Men den var väl lätt. Vid ett tillfälle hade jag slarvat o släppt ut lina utan koll, och hade linan ett väl snävt varv kring handen!:eek:
Är oturen framme ryker näven..

Jag hade specialbeställda långa tyglar till mina shettisar. De var precis som ett par vanliga tyglar, fast längre.

Annars har jag väl använt lite allt möjligt genom åren, främst ett par gamla gramantyglar i textil.

Håller för övrigt med Via om att longering är förbaskat bra träning, och att det finns goda skäl till att betrakta det som arbete på långa tyglar - med en töm.

Härligt! :)

Då borde du nog komma hit och lära mig hur man gör. För den longering som jag får till, DEN kan man lägga på hyllan! :D

kl

vad kul att diskussionen börjar komma igång:banana:

sak sätta mig imorrn när jag har tid och läsa igenom:bump:

Hur gick det på träningen?

Jag är jättenöjd!!
Hästen skötte sig toppen och det kändes som vi kom en bra bit vidare med samlingen. Skoj!! Fick prova ett nytt huvudlag också (en form av sidepull) som funkade jättebra på min häst, samt andra tömmar som var gjorda av sånt "repgrimmerep". Funkade också mkt bra. Så, nu ska vi köpa mer utrustning! :bump:

Sedan är det så härligt att få ägna en hel helg åt bara hästar utan att få dåligt samvete..;)

Sånt där repgrimmerep är egentligen skotlina, som man har vid segling, och finns i alla möjliga grovlekar hos de flesta butiker med båtprylar. Tom järnhandlarn här har ett par varianter. Repgrimmerepet känns onödigt grovt och tungt för detta ändamål, så man kanske kunde prova en tunnare variant?
Någon som testat?

Repgrimmerepet känns onödigt grovt och tungt för detta ändamål, så man kanske kunde prova en tunnare variant?
Någon som testat?

Jag menar alltså inte grimskaftet, utan det rep som själva repgrimman är gjort av (det kanske du också gör??). Det som jag använde var inte grovt och definitivt inte tungt.
Kan tänka mig att det inte blir bekvämt att hålla i ett alltför tunnt rep.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama