Långa tyglar!

Sv: Långa tyglar!

Jag tänkte mest på en vanlig stånglängd.. hur är lång är en kort och hur lång är en lång?

Jag har sett bilder publicerade av en tränare, som har långskänklad stång i sina långa tyglar.
Någon som vet varför??
Jag kan inte förstå hur man törs ha sån stång i långa tömmar, tänk om hästen far framåt och man blir kvar i tömtaget, det borde bli väl skarpt och fördröjda signaler. Nog så svårt att få dem att inte vika in nosen bara.
:confused:

Hua. Jag skulle inte våga "långtygla" min på stång. Känns också som en tokig väg att gå - om det man eftersträvar är lättare hjälper och mindre utrustning.

Den bild jag såg sist var på en srång som var ca dubbelt så lång som en vanlig dressyrkandarstång, vad för slag det var minns jag inte. Men förmodligen en spansk för jag tror den satt ihop med en båge undertill som mina spanska stänger.

Känslan av att se arbetet blir lite fel. Det ser ut att kollidera med poängen, att hästen som Psychogirl säger ska klara av det man ber om utan så mkt inramning eller förstärkning. Och att ha sån kraftig hävstångeffekt framtill borde väl påverka hur man kan använda själva tömmarna mot hästkroppen.

Blir iaf sugen på att plocka fram tömmarna och prova. Har bättre broms i hästen nu och mer känslighet för inverkan, så det kanske skulle ge något extra att jobba på långa tömmar (tyglar.).
Han kan bli lite motvalls av att ha mig vid bogen vid markarbete. Vill gärna nypas i ärmen och visa sin pondus. (man väljer sina strider.. :angel:)
Helt framför är han innött till att ha respekt och lyssna på folk pga all körning.

Vill tacka för all inspiration och att ni fick upp mina ögon för att jobba med långa lätta tyglar :bow::bow:

Testade första gången idag och blev först lite frustrerade trots jag kört /tömkört hästar i många år men sen fick jag en riktig aha upplevelse. Det verkar vekligen vara ett kanonbra sätt att sammarbeta med sin häst och grundideen stämmer med mina egna.

En rolig utmaning för mig och bra träning för min häst som inte håller för full ridning. Hon har även mkt hjärna och behöver mkt hjärngympa.

Läste att de smidigaste tyglarna (förutom de tunna lätta läder) var flaggstångslina så köpte 7m och 2 krokar. Kändes väldigt ovant med så lätta (brukar tömköra med lädertömmar) men sedan vande man sig. Skulle dock nog inte använda dom utan hanskar för kan tänka mig att de bränner bra om man glider lite på greppet och hästen brakar iväg.

Nu ska jag bara leta på nätet efter mer inspiration.

Är det någon som har Piet Bakker och Ellen Ofstad video om träning på långa tyglar?

KL

Nu har jag "övningslångtyglat" med min tredje häst också. Han är en riktig gummihäst som verkar vara ledad lite hur som helst :smirk:

Jag testade öppna längs väggen. Och efter en stund så böjde han sig hyfsat rätt i bålen och klev in fint med inner bak. Om man bara tittade på kroppen så såg det helt ok ut! Men... halsen böjde han gärna åt andra hållet och huvudet vridet med öronen inåt, näsan framåt/utåt i nån konstig stretchingliknande övning - ibland kombinerat med fula grimascher :o Liknande hals/huvudpositioner brukar uppkomma när jag rider öppna med enbart halsring. När jag rider med vanligt huvudlag så kan jag lyfta innertygeln lite och be om ställning i nacken, så kommer även de främre kroppsdelarna på plats rätt bra. Men utan huvudlag eller från marken med långa tyglar så är det betydligt knepigare.

Så nu funderar jag på dels om ni har några idéer om varför han vill gå så där och dels hur ni skulle göra för att korrigera detta?

Jag skulle låta det vara och se om det löser sig av sig självt. Inte dölja symtomen utan låta de vara och mer ta det som ett kvitto. Var det kommer ifrån är jättsvårt att säga utan att se hästen. Det kan ju vara att han försöker hålla tungan rätt i mun :p

Jag har den och jag tycker den visar grunderna på ett bra sätt. Ger bra tips i början sådär. Man får också lite inspiration för famtiden. Sen slår den ju inte en tränare live.

Finns det fler tränare än de som gjort DVDn i Sverige?
Lite väl långt att åka till skåne och de kurser jag sett har varit typ 40-50mil bort. Hade inte varit några problem om man haft bil.

använder man inte vanligt träns eller är det valfritt?

nu såg jag ju att några även använde vanligt träns....:angel:
tänkte bara kolla med er....vad är skillnaden mellan att tömköra med gjord och på långa tyglar egentligen??
jag har en shettis som är två år som min tanke var att han skulle köras in så småningom....först tänkte jag börja tömköra honom lite lätt själv för att vänja vid träns(som han aldrig har haft på sig) och att det rör sig tömmar på han.
men har inte fått köpt någon gjord då det dels har varit svårt att hitta en bra som är så liten och dels har det kännts lite onödigt då jag i så fall skulle kunna tömköra i selen(som jag inte heller har köpt).
men i alla fall, skulle jag inte i så fall lika gärna börja tömköra på långa tyglar istället för jag kommer nog bara ha tömmarna genom ringarna upptill ändå på gjorden så det blir ju ganska likt....

men har inte fått köpt någon gjord då det dels har varit svårt att hitta en bra som är så liten

Har inte med tråden att göra men jag har en neoprengjord från H***s
i str cob och sen har jag en dressyrgjord str 40 till min shettis och den passar kalas...

ville bara tipsa om det...

jaha! en longergjord i neoprene för 449:- antar jag då...ja, du tar bort gjorden som hör till då eller och byter ut mot en dressyrgjord..eller?
hur kom du på det, hade jag aldrig räknat ut:smirk:
den dyra fanns ju i ponny men det kändes lite över ambitiöst, sen vet jag inte om alla ponny storlekar passar shettis heller i och för sig...

men vet du vitsen med just gjorden...är det i fall jag vill spänna in något eller kan man lika gärna tömköra utan gjord?

Piet Bakker kommer till Uppland 27-28 okt. Jag funderar på att åka dit och titta. Någon mer som ska dit?

Åh vad orättvist!! Jag har för långt att åka... Och här upp verkar det inte finnas så stort intresse för sånt här :(

KL
Gick ut o provade med svarten ikväll, och oj vad kul!!!
Provade i somras en gång och det som trillade ner då verkar ha suttit i. Och nu då kroppen var i bättre vigör och hästen lugn men pigg, då gick det superbra!

Slutan kanon och tvärningen gick att reglera lätt. Öppnan flytande och fin både i skritt och riktigt samlad trav, med tanke på den steglängd hästen själv väljer oftast... Helt fri från handen, inget stret alls.

Jag riktigt såg hur framdelen kom upp där bakom rumpen.
Inget tryck i tömmarna då han väl placerade sig rätt och hittade rytmen i den samlade traven. Svansroten åkte ner ett snäpp o länden upp.:banana:

Galoppen försökte jag inte ens hålla på spåret utan den föll in på volt, men var lätt och lugn. (inte vänster, den stupar iväg in på liten volt)

Nästa gång ska jag prova be om galopp på spåret och se vad som händer då.

Skithäftigt med slutan, la då båda tömmarna på utsidan rumpan och lät ytter hänga ner och killa lite på ytterlåret för att öka tvärningen.
Så öppna.
Hästen skiter blankt i några spöhjälper, men lyssnar direkt på töm mot kroppen. Så efter några förvirrade varv på liten volt åt vänster slängde jag till tömmen mot magen och plopp så följde han spåret utan tendens att trilla inåt alls. Sedan gick det fint att flytta in framdelen och gå kvar i öppnan.

Funkar inte alls att på vanligt tömkörningsmanér styra ut med yttertygeln då han väl trillat in på volt. Måste få inner bak på plats, och då lägger han sig efter tänkt spår och riktning.

Skitkul ju! och åsynen av hästen bakifrån gav årets ahaupplevelse, hittade äntligen orsaken till problemen med vänstervarvet!!
Det kluckade till i vä knä och hoven slog ett dubbelslag mot gräset då och då. Väl i stallet palperade jag igenom baksida knä ordentligt, och pinsamt pinsamt, vä m.semimebranosus är svinkort och hugger fast då vä bak ska kliva fram och under hästen. Vilket ger dubbelslaget med hoven.
Nu jädrar ska det masseras o stretchas muskel!! (smal o väl dold rackare, hårdstoppad korv inne bland mjuka muskelpaket. Ett minne av all sned travträning med låsning i höger höft. =Vä bak skjuter på, höger bär. )
Nog babblat om det..:o Men vad skönt det är med ljusningar i mörkret!

Tyvärr :(
Lovade honom i somras och var den första att anmäla mig ;) men fick sen inse mina begränsningar. Får ta det nästa gång han kommer eller åka förbi honom på väg ner till Frankrike istället :angel:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama