Sv: Långa tyglar!
KL
Gick ut o provade med svarten ikväll, och oj vad kul!!!
Provade i somras en gång och det som trillade ner då verkar ha suttit i. Och nu då kroppen var i bättre vigör och hästen lugn men pigg, då gick det superbra!
Slutan kanon och tvärningen gick att reglera lätt. Öppnan flytande och fin både i skritt och riktigt samlad trav, med tanke på den steglängd hästen själv väljer oftast... Helt fri från handen, inget stret alls.
Jag riktigt såg hur framdelen kom upp där bakom rumpen.
Inget tryck i tömmarna då han väl placerade sig rätt och hittade rytmen i den samlade traven. Svansroten åkte ner ett snäpp o länden upp.
Galoppen försökte jag inte ens hålla på spåret utan den föll in på volt, men var lätt och lugn. (inte vänster, den stupar iväg in på liten volt)
Nästa gång ska jag prova be om galopp på spåret och se vad som händer då.
Skithäftigt med slutan, la då båda tömmarna på utsidan rumpan och lät ytter hänga ner och killa lite på ytterlåret för att öka tvärningen.
Så öppna.
Hästen skiter blankt i några spöhjälper, men lyssnar direkt på töm mot kroppen. Så efter några förvirrade varv på liten volt åt vänster slängde jag till tömmen mot magen och plopp så följde han spåret utan tendens att trilla inåt alls. Sedan gick det fint att flytta in framdelen och gå kvar i öppnan.
Funkar inte alls att på vanligt tömkörningsmanér styra ut med yttertygeln då han väl trillat in på volt. Måste få inner bak på plats, och då lägger han sig efter tänkt spår och riktning.
Skitkul ju! och åsynen av hästen bakifrån gav årets ahaupplevelse, hittade äntligen orsaken till problemen med vänstervarvet!!
Det kluckade till i vä knä och hoven slog ett dubbelslag mot gräset då och då. Väl i stallet palperade jag igenom baksida knä ordentligt, och pinsamt pinsamt, vä m.semimebranosus är svinkort och hugger fast då vä bak ska kliva fram och under hästen. Vilket ger dubbelslaget med hoven.
Nu jädrar ska det masseras o stretchas muskel!! (smal o väl dold rackare, hårdstoppad korv inne bland mjuka muskelpaket. Ett minne av all sned travträning med låsning i höger höft. =Vä bak skjuter på, höger bär. )
Nog babblat om det..
Men vad skönt det är med ljusningar i mörkret!