Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Sv: Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Jag läste vad du skrev , du skrev VINKELN på bogbladet och nej bog och bål är INTE samma sak och bogen eller vinkeln på bogen har INGET med om hästen är högställd eller inte att göra.

Så innan DU yttrar dig så kanske du skulle ha begreppen vad som är vad klart för dig först :angel:

Det ju du som inte vet vad du snackar om:p:p Dessutom är du helt off topic

Fast hästen på teckningen har en helt annan modell än din häst på bilderna.
kan du inte ta en NY bild på hästen istället. Mått är inget säkert redskap fråga ponnymänniskorna hur det kan ändras :angel:

Ska jag vara helt ärlig så är min fina tecking en ren kopia av bilden på Danne som 2 åring.. jag lade nämligen ett papper över och ritade av, skulle jag ha ritat det på frihand så skulle ni inte kunna se att det var en häst :o:D

Måtten tog jag ju för att ni pratar om benens förhållande till bogen och enligt mina mått så är ju Dannes ben betydligt längre än vad bogen är djup..

Har kollat runt lite i andra trådar, kan det vara så att Danne är högställd/högrest (är det skillnad på de 2?) men lågrektangulär? Medan Jackos häst är både högställd/högrest samt högrektangulär??

Jag ska fortsätta försöka ta ngn ny bild på honom, knäppte 30 bilder ikväll men inte en enda blev i profil.. :angel: (han tycker INTE om att fotograferas :rofl:)

jag tycker din häst har en helt normal längd, varken lång eller kort. för att den inte är kort så behöver den ju inte vara lång, finns en mellanting också.

men nu såg jag måtten, utifrån dom måste han väl va högställd? 65 vs 106 är ju rätt stor skillnad.

:confused:

Jo det var det jag trodde oxå, att han var att betrakta som ett mellanting mellan kort och lång rygg, men man frågar ju sig om man är helt fel på det eller inte.

Sympatimätte hagkompisen lite oxå, han är 170cm hög, 167cm lång med 82cm ben och 87cm djup i bål så om Danne är att betrakta som kortbent så får vi nog börja betrakta hagkompisen som tax :eek::love:

Ska jag vara helt ärlig så är min fina tecking en ren kopia av bilden på Danne som 2 åring.. jag lade nämligen ett papper över och ritade av, skulle jag ha ritat det på frihand så skulle ni inte kunna se att det var en häst :o:D

Måtten tog jag ju för att ni pratar om benens förhållande till bogen och enligt mina mått så är ju Dannes ben betydligt längre än vad bogen är djup..

Har kollat runt lite i andra trådar, kan det vara så att Danne är högställd/högrest (är det skillnad på de 2?) men lågrektangulär? Medan Jackos häst är både högställd/högrest samt högrektangulär??

Jag ska fortsätta försöka ta ngn ny bild på honom, knäppte 30 bilder ikväll men inte en enda blev i profil.. :angel: (han tycker INTE om att fotograferas :rofl:)

Men allvarligt Danne är varken högställd eller högrest, ja han är lågrektangulär och hur kan du få en lågrektangulär häst att bli högrektangulär som är =högställd??

Sen vet jag inte vad du har fått dina mått ifrån för om Danne har en bål som är 65 så är han lika smal som en normalviktig människa.

Halvknapp

Men frågan är varför ni inte bara tar längden på hela hästen (dvs bogspetsen till bakanför bärbensknölen) och sen mankhöjden och sen se hur mycket +/- den är på längden? Det är vad jag kallar högställd (om den har minus på längden) och lågställd (om den har plus på längden) En helt kvadratisk häst har samma mått både på längden och höjden.

Fast hästen du ritat av har helt plötsligt längre framben än på bilden...:cool: Inte konstigt då om du tycker att den är högrest...Sen säger jag som förut, bilder kan ljuga men vi har ju bara dina bilder att utgå ifrån o på dem är Danne fortfarande lågrektangulär oavsett hur du har mätt.

Det är ju ganska sällsynt med högställda lågrektangulära hästar, dvs hästar med långa ben men såpass lång kropp att de blir lågrektangulära. Men oavsett detta så är ju det en typ av häst som inte kan kallas modern. Det var det jag påpekade i mitt första inlägg, din häst är av äldre modell. Den nya sporthäst modellen har långa framben o är ngt mer kvadratisk.

Vad jag förstod genom sökningar på internet så är inte högställd detsamma som högrektangulär..

Han är ju inte 65cm runt om bålen utan just uppifrån manken till där magen tar slut, mätt från sidan med måttband. Detta gav exakt samma siffra som mankhöjden (171) minus benlängden (106). Enligt andra trådar i ämnet så är en häst att betrakta som högställd om benlängden överstiger 50% av mankhöjden. (106/171=0,61988 dvs 62%)

Halvknapp

Men frågan är varför ni inte bara tar längden på hela hästen (dvs bogspetsen till bakanför bärbensknölen) och sen mankhöjden och sen se hur mycket +/- den är på längden? Det är vad jag kallar högställd (om den har minus på längden) och lågställd (om den har plus på längden) En helt kvadratisk häst har samma mått både på längden och höjden.

Provar enligt ditt beräkningssätt..

Danne är 171cm hög och 137cm från bogspets till bärbensknölen, mäter man istället från bogspets tills vansrot så är han 158cm. Oavsett vilket så är mankhöjden högre än vad Danne är lång :grin:

Men hur mäter du då när du mäter bålen med måttband? För du ska ju inte mäta runt honom i en halvcirkel, då får du ett för stort mått, utan som när man använder ett skjutmått (dvs man ska mäta diametern på bålen).

Man kan ju inte heller använda måttband när man mäter höjden på en häst, då blir det ju fel (om du lägger måttbandet på manken och sen drar det ner till marken, då blir det ju en böjd linje istf en rak = du tror att hästen är högre än vad den är).

Fast hästen du ritat av har helt plötsligt längre framben än på bilden...:cool: Inte konstigt då om du tycker att den är högrest...Sen säger jag som förut, bilder kan ljuga men vi har ju bara dina bilder att utgå ifrån o på dem är Danne fortfarande lågrektangulär oavsett hur du har mätt.

Det är ju ganska sällsynt med högställda lågrektangulära hästar, dvs hästar med långa ben men såpass lång kropp att de blir lågrektangulära. Men oavsett detta så är ju det en typ av häst som inte kan kallas modern. Det var det jag påpekade i mitt första inlägg, din häst är av äldre modell. Den nya sporthäst modellen har långa framben o är ngt mer kvadratisk.

Om du mäter bilderna med linjal så märker du att hästen på den ritade bilden är 1mm lägre i mankhöjd men på bägge bilderna har de lika långa ben.. 1mm skillnad är förlåtligt anser jag..

Jag har aldrig påstått att Danne skulle klassificeras som den nya sporthästmodellen, eftersom jag är dressyrryttare med lååånga ben (92cm beninnerlängd) så ville jag ha en häst med lite massa men som ändå inte kunde klassificeras som tax..

Jag får väl försöka mig på fler bilder i hopp om att ngn ska duga för en objektiv bedömning. Slänger in 2 bilder till, inte för att de är bra utan mest för att de visar hur en "hyfsad bild dvs där huvudet är med" på Danne blir :rofl:

(Det är inte jag som rider på första bilden)
28481461.jpg

28481462.jpg

Fast de bilderna tillför ju öht ingenting till denna diskussionen, de är tagna ur en vinkel där det är omöjligt att bedöma hans exteriör....

Men hur mäter du då när du mäter bålen med måttband? För du ska ju inte mäta runt honom i en halvcirkel, då får du ett för stort mått, utan som när man använder ett skjutmått (dvs man ska mäta diametern på bålen).

Man kan ju inte heller använda måttband när man mäter höjden på en häst, då blir det ju fel (om du lägger måttbandet på manken och sen drar det ner till marken, då blir det ju en böjd linje istf en rak = du tror att hästen är högre än vad den är).

Bålen är mätt med måttband, inte helt lätt.. men eftersom mankhöjden minus benlängden blev samma som när jag mätte bålen så tror jag att jag fick till det hyfsat till slut (Danne tröttnade inte alls, nädå :angel: )

Mankhöjden är mätt på plant betonggolv, med riktigt mätstock (eller vad de heter) benhöjden är mätt dels med måttband dels med mätstocken.

Jag vet, ville bara visa vilken typ av bilder jag lyckas få på honom eftersom folk bara säger att jag ska slänga upp en ny, bättre bild.. Det är lixom inte såå lätt när mannen i fråga vägrar samarbeta ;)

Jag vet, ville bara visa vilken typ av bilder jag lyckas få på honom eftersom folk bara säger att jag ska slänga upp en ny, bättre bild.. Det är lixom inte såå lätt när mannen i fråga vägrar samarbeta ;)

hahaha :D

du kan väl be någon hålla honom :idea:

taxbent är han ju inte

KL*

Jag tog mig friheten att rita av de två hästar som diskuteras i tråden, tänkte att det kunde vara intressant att se dem i en enklare form. Verkligen inte perfekt men men. :bump:

d-1.jpg

r.jpg

F*n vad snygg Ralph blev! :love: :D

Mycket snyggare än i verkligheten!!! :d

Och nu en vidareutveckling...

Vad krävs av de olika hästtyperna för att kunna nå samma resultat inom dressyr anser ni?

Om jag pratar utifrån hur jag har fått arbeta med Ralph, så har mycket av arbetet varit rent styrkebyggande, få honom att kunna balansera upp sin front med sin bakdel. Den långa halsen och den högresta framdelen kräver en stark rumpa, som jag har förstått det - för att kunna komma ut med halsen måste en häst av Ralphs typ vara ganska stark i häcken.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka