Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Sv: Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Haha, jag la bara pappret på bilden :rofl: Så det torde vara så att det nästan är samma häst :p

Vare sig jag hoppar eller rider dressyr så föredrar jag en häst med längre rygg än Ralph. Mest pga hästar med korta ryggar har svårare att arbeta över ryggen anser jag. Dom har ju lättare att komma ihop sig men det är svårare att upptäcka att dom fuskar då det kan kännas bra och se bra ut fastän det egentligen inte är det.

Visst finns det många nackdelar med en så pass kort rygg!

Han får t ex inte riktigt plats under magen med sina bakben, utan slår av sig skor relativt ofta. Sadelval är ett annat problem.

Nästa häst ska ha lite längre rygg, helt klart. Men man får ju också vad man betalar för. :D

Han får t ex inte riktigt plats under magen med sina bakben, utan slår av sig skor relativt ofta. Sadelval är ett annat problem.

Nästa häst ska ha lite längre rygg, helt klart. Men man får ju också vad man betalar för. :D

Ja, sadel tänkte jag direkt när jag såg Iron Wills ritning (förresten FANTASTISKT bra ritat IW!) måste vara svårt med så lång manke?

Och sen har ju Ralph ett sluttande kors som inte direkt underlättar när han ska vinkla sina bakben.

Sen tycker jag att bilderna visar klart vilken olika typ det är på hästarna. Och ingen av dem tilltalar mig till 100% om jag skulle leta dressyrhäst. Bägge måste ha det jobbigt att komma upp i fram dock av olika orsaker. Bägge har lite brant bog o är ngt rakhasiga.

Nu låter ju detta som om jag dissar era hästar men det är ju inte meningen! Utan här diskuterar vi ju typen man föredrar o jag föredrar ju Ralphs typ men inte just Ralph själv då han har andra nackdelar jag inte vill ha....:o

Jag har inga som helst problem att diskutera Ralph "utifrån" så att säga! :D Jag har ju, som sagt, köpt vad jag hade råd med. ;)

Däremot upplever jag det som att han har väldigt lätt att vinkla in sitt bäcken, men det kanske beror på det hästmaterial jag suttit på som jag har att jämföra med? Jag upplever snarare problem med att han översamlar sig.

Jag har inga som helst problem att diskutera Ralph "utifrån" så att säga! :D Jag har ju, som sagt, köpt vad jag hade råd med. ;)

Däremot upplever jag det som att han har väldigt lätt att vinkla in sitt bäcken, men det kanske beror på det hästmaterial jag suttit på som jag har att jämföra med? Jag upplever snarare problem med att han översamlar sig.

Jag tänkte som du, en häst med platt/rakt kors har ju verkligen svårt att vinkla om sig eftersom dom är byggda för att gå och putta ut rumpan.

Min erfarenhet av hästar som har sluttande kors ÄR just att dom har lätt att vinkla om sig.

Jo, normalt sett håller jag med om det men i Ralphs fall så har han så hiskligt långa (!) bakben så i kombination med det sluttande korset o lite raka haser så tror jag han sätter benen mer rakt fram än vinklat. Nu har jag ju sett bilder på Ralph när han vinklar o jag har faktiskt tänkt många ggr att "det var inte vad jag trodde!" Men när jag ska enbart utgå från en bild så tänker jag att jag vill varken ha för sluttande eller för rakt kors, inte heller för kort länd.

Jag tänkte som du, en häst med platt/rakt kors har ju verkligen svårt att vinkla om sig eftersom dom är byggda för att gå och putta ut rumpan.

Fick en hastig vision av en av matadorernas hästar i Ferdinand på jul när jag läste dina ord!:rofl::rofl:

Och nu en vidareutveckling...

Vad krävs av de olika hästtyperna för att kunna nå samma resultat inom dressyr anser ni?
.

Riktig samling kräver nog både stark rump, rygg och mag muskler för att dom ska orka sätta under sig ordentligt och det tror jag krävs för vilken typ det än gäller...

Aha! Du menar vinklingen i benen! Det håller jag med om - han har lätt att slänga in bäckenet under sig, men att jobba med vinklingen i bakbenens leder har vi fått jobba mer med! :idea:

Det här stämde med vad jag trodde.
För långa ben för sin kropp- kvadratisk o sen lång hals på det.

sluttande kors har russet, travaren o isisen m. fl.
Jag vill nog ha ett lagom- ja jag är ju svensk;) bogens utséende är nog viktigare- för att hinna få bort frambenen innan bak kommer.

Tittade på min val när jag longerade igår. han har en lätt trav där han utan ansträngning kommer upp från marken, kliver över i arbetstrav o har en mkt god takt. När han sen spänns in hittar han ett mognare arbetssätt- blir lätt i sin framdel. Fattar galopp- samlat. Han har ett normalt kors o är ganska optimal i sin exteriör.

Ja visst- om filmkameran vore digital o om datorn ville acceptera telefonen- som innan operatörsbytet:mad:

Han bär sig så bra o använder hjälpen från inspänningen så väl- att det är mkt bättre än om man tömkör. Det blir varken starkare eller glappande på så sätt. Han är skitduktig:love:

Ja visst är det störande att bara ha en odigital filmkamera :D Det har jag med förutom att jag har en digitalkamera med filmkamera i men som enbart kan filma 15 sekunder :angel:

Visserligen har jag en mobiltelefon med 10 minutersfilm kapacitet men även om jag har en sladd till datorn så tar inte datorn uppkopplingen och överföringen av någon anledning som inte jag fattar iallafall :o

Jag kan filma 30s sekvenser med telefonen.
gjorde så på globen, men tekniksnillet :o filmade upp o ner:rofl:

om ni kopplar in telefonen och sen kollar under "min dator" så brukar den ligga som en extern hårddisk där. så kan man gå in och plocka ut filer utan att använda ett särskilt programm. funkar både på min nokia och sony ericsson iaf.:)

Jag har lite svårt att veta vilka svårigheter som Danne har pga sin exteriör och vilka som har med unghästfaktorn att göra. Men om man tar i beaktning att han är 5år, fortfarande växer, påbörjade inridningen för 2 år sedan och därefter haft mer än 6 månaders konvalecens (han är inte bara kamerskygg, han är klumpig oxå :rofl:) så har jag följande:

Danne har väldigt lätt för att komma in under sig i alla gångarter om man tex longerar, dock så har vi inte riktigt de muskler som krävs ännu för att få till det ordentligt under ryttare i framförallt traven, galoppen börjar vi få till och skritten har aldrig varit några problem. Mer styrketräning behövs alltså.

Han har lite problem med balansen ibland, från början kunde man inte ens vrida på skallen för då höll han på att gå omkull. Nu har vi mer problem med att han vinglar till när han spanar in ngt. Han måste alltså fortfarande koncentrera sig för att ha koll på sina ben. Jag tror att detta har blivit bättre och kommer bli ännu bättre av sidvärtesrörelser där han verkligen får lära sig var benen är.

Nerförsbackar är ingenting som jag rider med Danne då han återigen bara tuffar på (varför ska man bromsa?? :grin:) och vid ngt tillfället praktiskt taget har rullat neråt. Gick bredvid. Nerförslut är vad mina nerver klarar i nuläget.

Han har väldigt lätt för just sidvärtesrörelser av alla de slag, vi har betydligt svårare med rakt spår då han gärna tuffar iväg med matte. En sidvärtesrörelse stoppar liksom upp honom naturligt och får honom att jobba med sin kropp istället för att försöka smita undan.

Just i galoppen så blir han numer väldigt "sittandes" och kommer upp sig med framdelen (om han inte tycker livet är super och tuffar iväg). Han byter gärna galopp med frambenen utan mitt kommando. Sist vi red ut så böt han konstant på ena galoppsträckan. Hur lätt det nu är att rida 2 steg i rätt galopp, 2 steg i korsgalopp, 2 steg i rätt osv.. Bakbenen har han ännu inte riktig koll på för att kunna göra galoppombyte utan markbom.

Överlag så skulle jag säga att Danne behöver mer träning för att ha koll på sina ben i framförallt traven. Han behöver mer muskler i rygg och bakparti för att kunna bära upp oss bägge i alla gångarter. Han behöver träning som inte låter honom tuffa iväg som tex sidvärtesrörelser.

Lite OT men är det ngn annan här vars häst mycket väl kan stå med korsade framben efter ett ridpass och lixom klia benen mot varandra, gärna samtidigt som man lutar sig bakåt så att magen nästan nuddar marken?

Det är inte konstigt att grabben min skadar sig, han gör vad han kan för att plåga mina stackars nerver oxå.. :eek::p

Mitt problem är att datorn ej vill känna sig vid mobilen.
Har ett Samsungprogram o ska ta bort det o starta på nytt o se.

*sorry för trådkap:crazy:*

Provar enligt ditt beräkningssätt..

Danne är 171cm hög och 137cm från bogspets till bärbensknölen, mäter man istället från bogspets tills vansrot så är han 158cm. Oavsett vilket så är mankhöjden högre än vad Danne är lång

(Tillåter mig själv att radera din smirk)

Men hästen kan inte vara 137 cm eller 158 hela hästen. En häst plussar/går på minus max 7-10 cm. Annars är det galet mätt helt enkelt.

Såhär är det meningen att man ska mäta längden på en häst:
017.jpg

Precis.
min ena är 184 i höjd, men som tur är..."bara" 165+ på längden:angel:

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30