Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Sv: Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Även om jag är glad för min häst och tycker han har många fördelar, tycker jag han är lite så som du beskriver - lite för hög för sin rygglängd:

Jag tycker din ser fin ut,utan att va expert men min dressyrtränare säger att lågställda hästar ,oftast får mer skador om dom inte har en skicklig ryttare som ser till att rida dom rätt..

Allt ska vara i proportion av varandra. Den ska få plats för att kunna röra sig.

Holstein avlade på för kvadratiska hästar på 80-talet o han numera bättre format.
Som några har skrivit är en längre häst bra i hoppning.

En rygg som harmonierar med dens rörelse är bäst. Inte som min första häst- där en hel familj fick plats;)

Vet inte riktigt om jag svarar helt i nattmössan nu, för jag förstod inte riktigt din kommentar?

För min häst är inte lågställd, den är högställd.

Snart 4 år i min ägo och skadefri. ;) (fast det beror ju på tur och att jag inte rider oss svettiga! :D)

JACKO:: nej din häst är INTE lågställd, Inte min heller ,fast din är nog större än min som är ca 166...

Slutade mäta när han var 1,72. Vill leva i lycklig ovisshet om hans riktiga höjd. :laugh:

*kl*
Min erfarenhet är att långa hästar (lågställda) som rids korrekt och som får ihop hela sin långa kropp kan bli otroligt bra, det blir mer explosion i ökningar tex. Ser det som att spänna en stor fjäder. En kort (högställd) häst är lättare att samla men har sällan lika mycket potential, skillnaden mellan samlad och osamlad är för liten, det är inte tillräckligt med fjäder att spänna.
Såklart vill vi svenskar ha "lagom" men de flesta har väl tendenser åt ena eller andra hållet och då beror det ju på vilken sorts häst man vill ha.
Sen vill jag bara gardera mig med det nån sa om att de kan vara långa och korta på olika delar av ryggen/korset, vilket givetvis påverkar, liksom hasvinklar, halsansättning, temperament etc också påverkar hur lätt n häst samlar sig.

En rygg som harmonierar med dens rörelse är bäst. Inte som min första häst- där en hel familj fick plats;)

Som min då? :angel:

IMG_2145.jpg

Nasdfmnlst-1kopiera.jpg

Undrar hur många man hade kunnat sitta på henne utan att hamna på rumpan, jag tippar på typ, fyra :p.

Hon var iaf sådär låååång och hade svårt att samla sig och få ihop hela kroppen. Mycket lättare att bara hänga sig på bogarna och frambenen och dra iväg som ett ånglok. Visst fanns det en himla gång också, men det är så svårt at få fram :crazy:. Behövs så mkt mer styrka i en lång häst för att få fram den brukar jag uppleva.

Du vet inte vad lång rygg innebär:devil::angel:
Däremot är det viktigare på en lång häst att den från början får trampa på ordentligt- under sig ,för att sedan SAKTA övergå till lite samling.

Hahaha, så illa? :D Ja det är verkligen sant. Speciellt när det gäller lite tyngre hästar (vilket jag ofta tycker att långryggade hästar är).

Min var e. Herkules- kommer du ihåg honom( gick ngt OS). Min hade ärvt den ryggen o var ingen tung häst.

Hörde någon gång att långa ryggar oftare får muskelproblem och kortare ryggar skelettproblem. För att de långa ryggarna ska kunna lyftas och arbeta krävs så mkt muskler (långa sträckor när ryggen är lång) och då kan det bli tröttigt där. Medan en kort rygg som inte lyfts och får tornutskotten separerade givetvis löper större risk att få "skelettgnag".

Har också hört detta, men det hade ramlat ur minnesbanken.
Min förra hade lång rygg, och min nuvarande har kort rygg, och jag tycker att den med lång rygg var bekvämare att sitta på än den med kort rygg. Ibland känns det som om jag sitter ovanpå höftbenen = stötigt.

Hade den även långa underarmar och korta skenben? Har dock bara sett två Herkules-hästar och båda två hade likadana framben. Den ene hade även lång rygg. Den andre kommer jag inte ihåg.

Men tyvärr blir det ju oftast inte så mycket gång ur dom .

Har en kort ungponny som har en superfin gång fast han är vääldigt kort. Han har även väldigt bra balans (nån skrev nåt om dålig balans på korta hästar). Han har kort rygg och långa ben vilket jag tycker passar honom väldigt bra:D.

hmm.. vill man inte ha ngt mitt emellan? :confused:

Jag har alltid tyckt att Dannes rygg är precis lagom, varken för lång eller för kort. Slänger in en bild så får ni avgöra vilken kategori han tillhör.

Har bara en uppställd bild 1½år gammal så om han ser väldigt barnslig ut på den så beror det på att han inte ens hunnit fylla 4 när den togs. Han står dock liite snett men inte så farligt.

21957824.jpg

Lägger in en bild till 1 år äldre än den första.

26865775.jpg

Lagom? Nä uuuu , hela hästen är för lång och platt för min smak :p

Gillar den högstställda typen som Jackos häst :cool:

Men han är 171 hög och drar 145-155 i täcken, då borde han väl inte vara jättelång i ryggen eller? :confused:

Hänger inte riktigt med på hur du menar med högställd heller då han enligt exteriördomare är just högställd.

Platt?? Vadå platt?? Omusklad, javisst men platt?? Eller betyder platt något annat än det jag tänker på?

Nu är jag än mer förvirrad än mitt vanliga snurriga jag :p

Sorry...

Jag menar hästen är inte så reslig utan mer lång och platt :D

Inte högställd och inte högrest utan tja... jag vet inte hur jag skall förklara. Förstår dock inte hur han kan klassas som högställd :confused:

Han ser ju typiskt gammaldags ut i modellen tycker jag iallafall. Åtminstonde på de bilderna ovanför.

Senast ändrad:

Högställdhet har inget med hur hög manke lr hur bred ryggen är .Det är vinkeln på bogblad, bland annat som spelar roll...

Högställdhet har inget med hur hög manke lr hur bred ryggen är .Det är vinkeln på bogblad, bland annat som spelar roll...

:confused: Vad dillar du om? Det är väl ingen som har sagt, dessutom har det verkligen INGET med vinkeln på bogbladet att göra utan högställd är hästens bål i förhållande till benen alltså det skall vara mer luft under hästen än vad bålen är stor kan man säga.

Om du tittar på bilden ovan så ser du att hästens kropp är lika stor som benen är långa = lågställd.

Tittar du på Jackos häst bilden nedan så ser du att hästens ben är längre än vad bålen är stor = mer luft mellan marken och bålen än vad bålen är stor = högställd.

ralphlauren.jpg

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka