Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Sv: Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Min har en ganska lagom rygg, för mig :p Eftersom att hon är en ponny, skulle ryggen vara en liten bit kortare
så skulle jag få sitta på hennes rumpa. Däremot så har hon en tråkigt ansatt hals, brett ansatt och tydlig underhals.

Stella14-3.jpg

Stella5-13.jpg

Senast ändrad:

:confused: Vad dillar du om? Det är väl ingen som har sagt, dessutom har det verkligen INGET med vinkeln på bogbladet att göra utan högställd är hästens bål i förhållande till benen alltså det skall vara mer luft under hästen än vad bålen är stor kan man säga.

Om du tittar på bilden ovan så ser du att hästens kropp är lika stor som benen är långa = lågställd.

Tittar du på Jackos häst bilden nedan så ser du att hästens ben är längre än vad bålen är stor = mer luft mellan marken och bålen än vad bålen är stor = högställd.

ralphlauren.jpg

Fast.. nu blev jag ännu mer konfunderad :confused: Antar att du med kroppen menar rygg till mage (på bild alltså), eller??

Tog iaf fram linjalen och mätte direkt på skärmen och på bägge mina bilder så har Danne längre ben än kroppen är stor.. Det är iofs inga bra uppställningsbilder såsom Jackos är, men på de flesta bilderna jag har tagit saknar han huvud (han är inte fotogenisk min häst)

Fast din häst är iaf på bilderna du visat här av den äldre lågställda typen. Det har inget med mankhöjd att göra. Den har platt länd o lite kort kors, ngt korta framben o lite längre rygg än Jackos. Sen om det är dina bilder som är dåliga vad vet jag? Ta en uppställd bild från sidan så vi kan jämföra den bättre med jackos isåfall men så här långt är din häst lågställd o jackos högställd.

Därmed inte sagt att din häst är sämre till det du använder den till. Jag får intrycket av att du tror att fio rackar ner på din häst, men hon menar ju bara att visa dig skillnaden.

Nej jag tror inte att Fio ser ner på min häst, och om hon skulle göra det så är ju inte det mitt problem då det trots allt inte är hon som har honom :p

Dock så blir jag väldigt frågande till det här med högställd samt lång/kort rygg.. Jag förstår med andra ord inte, jag vill gärna förstå känner mig lite småkorkad här borta nu ju :crazy:

*Enligt första påståendet så är Dannes rygg för lång och för platt
Då vill jag veta hur man bedömmer om en häst har lång eller kort rygg samt vad tusan som menas med platt? Jag förstår inte riktigt vad man menar med det uttrycket.

*Sen konstateras det att han inte är högställd, vilket exteriördomare sagt att han är, nu vet jag inte vem som har rätt för jag fick inget direkt förtroende för domaren.. :angel: Men jag hade fått för mig att högställd betydde motsatsen till tax-modell. Har jag fel här? Vad menas isf med högställd? Bland annat diskuterades det om vinkeln på bogblad samt just att det skulle vara mer ben i förhållandet till bålen.. Därav mitt tilltag med linjalen

*Förklara gärna platt länd och kort kors. Jag vill lära mig, det är därför jag ställer dessa kanske småkorkade frågor.

Problemet är att Danne inte tycker om att bli fotograferad, han går iväg.. och om där är ngn som står och håller i honom så vänder han helt enkelt om så det blir en rump-bild.. :o:D

Nedan finns en bild tagen av uppfödaren, han är inte mer än 2år på bilden men det är den enda bilden där han, enligt mig, står hyfsat korrekt uppställd. Om inte den räcker så får jag smyga mig på honom i hagen idag och helt enkelt knäppa tills han ger upp :D

28466505.jpg

Innan du FIO yttrar dig tycker jag att du läser vad man skriver ALLTSÅ bogen bland annat och bogen hör åtminstone ihop med bålen på min häst ;)

Senast ändrad:

Är bålen revbenskorgen + bogbladet?

*försöker norpa kunskap*

kl
det är ju svårt att bedöma om en häst är högställd eller ej utifrån bilder, eftersom det har så otroligt mkt med i vilken höjd kameran befunnit sig i att göra .

ang rygg så är lagom bäst, men en stor häst med kort rygg är betydligt enklare att rida än en med normal eller lång rygg.

*Enligt första påståendet så är Dannes rygg för lång och för platt
Då vill jag veta hur man bedömmer om en häst har lång eller kort rygg samt vad tusan som menas med platt? Jag förstår inte riktigt vad man menar med det uttrycket. Om ryggen är lång eller kort det ser du ju säkert själv. Din häst har på dina första bilder ganska lång rygg, o där länden börjar är han platt o har en kort länd o ser även ut att ha ett ganska kort kors.

*Sen konstateras det att han inte är högställd, vilket exteriördomare sagt att han är, nu vet jag inte vem som har rätt för jag fick inget direkt förtroende för domaren.. :angel: Men jag hade fått för mig att högställd betydde motsatsen till tax-modell. Har jag fel här? Vad menas isf med högställd? Bland annat diskuterades det om vinkeln på bogblad samt just att det skulle vara mer ben i förhållandet till bålen.. Det är inte riktigt så svartvitt som tax och icke tax men i det stora hela har du fattat rätt. Men däremot så anser jag fortfarande att din häst är en grövre typ med ngt kortare ben än jackos vilket framgår ganska klart på bilderna.

*Förklara gärna platt länd och kort kors. Platt länd ser han ut att ha på din första bild men inte på 2-årsbilden så som jag sa så kan en bild ljuga. På 2-årsbilden ser han fortfarande lågställd ut men med ngt lång rygg, kort länd o normalt kors!

Nedan finns en bild tagen av uppfödaren, han är inte mer än 2år på bilden men det är den enda bilden där han, enligt mig, står hyfsat korrekt uppställd. Om inte den räcker så får jag smyga mig på honom i hagen idag och helt enkelt knäppa tills han ger upp :D

28466505.jpg

Som sagt...på denna bilden ser han ut att vara av den äldre typen med ngt kortare ben, lite grov, ngt lång rygg o kort länd. Normalt kors. Med andra ord ganska olik dina bilder vad det gäller länd o kors!:grin: Men fortfarande har han betydligt mindre luft under sig än Jackos häst, det måste du väl se själv? Och nu menar jag inte att din häst är tjock på bilden utan det har med benens längd att göra också.

Slutsats: För att en häst ska kallas högställd av modern sporthäst typ så får man nog säga att den nästan är raka motsatsen till din häst. Den ska vara mycket lättare i typen, ha mycket luft under sig, långa lätta ben. Ej ha kortare fram än bakben. Och mer åt det kvadratiska hållet än lång rygg.

Innan du FIO yttrar dig tycker jag att du läser vad man skriver ALLTSÅ bogen bland annat och bogen hör åtminstone ihop med bålen på min häst ;)

Jag läste vad du skrev , du skrev VINKELN på bogbladet och nej bog och bål är INTE samma sak och bogen eller vinkeln på bogen har INGET med om hästen är högställd eller inte att göra.

Så innan DU yttrar dig så kanske du skulle ha begreppen vad som är vad klart för dig först :angel:

men om jag tänker efter så kommer jag nog inte på en enda känd dressyrhäst som är så högställd som jackos. däremot många hopphästar. så det verkar ju vara vanligare med en kraftigare och lite längre typ inom dressyren, mer kvadratiska.

Nej, kalla mig gärna korkad men jag kan faktiskt inte se att min häst har lång rygg. Det är ju därför jag frågar.. Det är oxå därför jag tog upp det här med täckesstorleken för en lång rygg borde väl ge en större täckesstorlek? Därför har jag svårt att se att han skulle ha en lång rygg när han bara drar 145-155cm i täcken till sina 171cm i höjd :confused:

Jag ser även att Jackos häst har längre ben i förhållande till sin kropp än vad Danne har, men det behöver ju inte innebära att Danne har korta ben, eller?

Eftersom jag bara blir mer och mer förvirrad så googlade jag lite och hittade (hör och häpna) en tidigare tråd där man diskuterar just högställd/lågställd samt Högrektangulär, lågrektangulär och kvadratisk.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.penarpsgarden.com/images/almeto1.gif&imgrefurl=http://www.bukefalos.com/f/showthread.php%3Ft%3D649349&usg=__2nVfsL3X_TMmVStE2oC_LKl6GpQ=&h=411&w=550&sz=124&hl=sv&start=3&tbnid=SnNFq3Ok1QGofM:&tbnh=99&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dl%25C3%25A5gst%25C3%25A4lld%26gbv%3D2%26hl%3Dsv

Förvirringen är nu dubbelt så stor:p

Utrustar mig härmed med allehanda mätinstrument och komemr ta mått på varenda liten del av Danne nu ikväll för nu vill jag reda ut röran i mitt lilla hjärnkontor.

Det var därför jag frågade, för jag hade alltid trott att bålen var revbenskorgen. :)

sådär ja, tog en stund men nu har jag iaf måtten. Provade mig på några bilder oxå men det blev bara på Danne som galopperar iväg glad att slippa mera mätning.. :rofl:

28474044.jpg

A=171cm (Mankhöjd)
B=158cm
C=65cm (är mätt från samma punkt som A)
D=106cm
E=52cm
F=54cm
G=110cm
H=79cm
I=72cm (mätt längs ryggraden)
J=90cm
K=24cm+21cm

jag tycker din häst har en helt normal längd, varken lång eller kort. för att den inte är kort så behöver den ju inte vara lång, finns en mellanting också.

men nu såg jag måtten, utifrån dom måste han väl va högställd? 65 vs 106 är ju rätt stor skillnad.

:confused:

Senast ändrad:

Fast hästen på teckningen har en helt annan modell än din häst på bilderna.
kan du inte ta en NY bild på hästen istället. Mått är inget säkert redskap fråga ponnymänniskorna hur det kan ändras :angel:

Nej, kalla mig gärna korkad men jag kan faktiskt inte se att min häst har lång rygg. Det är ju därför jag frågar.. Det är oxå därför jag tog upp det här med täckesstorleken för en lång rygg borde väl ge en större täckesstorlek? Därför har jag svårt att se att han skulle ha en lång rygg när han bara drar 145-155cm i täcken till sina 171cm i höjd :confused:

Jag ser även att Jackos häst har längre ben i förhållande till sin kropp än vad Danne har, men det behöver ju inte innebära att Danne har korta ben, eller?

.

Han har mer korta ben än långa iallfall. Min häst som HAR kort rygg är ca 168 och drar 135 i täcken.

Min enorma dam som är 174 är lång i ryggen och drar 145-155

Har ingen bild på den korta hästen men en på mitt sto, Hon är långlinjerad men inte högställd men hon har ju längre ben än din iallafall i förhållande till kroppen och drar samma täckesstorlek. Hon står i lite konstig vinkel oxå på denna bilden men man ser ju kroppen.

16017781.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka