*Enligt första påståendet så är Dannes rygg för lång och för platt
Då vill jag veta hur man bedömmer om en häst har lång eller kort rygg samt vad tusan som menas med platt? Jag förstår inte riktigt vad man menar med det uttrycket.
Om ryggen är lång eller kort det ser du ju säkert själv. Din häst har på dina första bilder ganska lång rygg, o där länden börjar är han platt o har en kort länd o ser även ut att ha ett ganska kort kors.
*Sen konstateras det att han inte är högställd, vilket exteriördomare sagt att han är, nu vet jag inte vem som har rätt för jag fick inget direkt förtroende för domaren..
Men jag hade fått för mig att högställd betydde motsatsen till tax-modell. Har jag fel här? Vad menas isf med högställd? Bland annat diskuterades det om vinkeln på bogblad samt just att det skulle vara mer ben i förhållandet till bålen..
Det är inte riktigt så svartvitt som tax och icke tax men i det stora hela har du fattat rätt. Men däremot så anser jag fortfarande att din häst är en grövre typ med ngt kortare ben än jackos vilket framgår ganska klart på bilderna.
*Förklara gärna platt länd och kort kors.
Platt länd ser han ut att ha på din första bild men inte på 2-årsbilden så som jag sa så kan en bild ljuga. På 2-årsbilden ser han fortfarande lågställd ut men med ngt lång rygg, kort länd o normalt kors!
Nedan finns en bild tagen av uppfödaren, han är inte mer än 2år på bilden men det är den enda bilden där han, enligt mig, står hyfsat korrekt uppställd. Om inte den räcker så får jag smyga mig på honom i hagen idag och helt enkelt knäppa tills han ger upp