Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Sv: Lång lr kort rygg på dressyrhäst

Delvis Kl
Hur tänker ni när ni köper så överbyggda hästar:D nerförsbackekusar:devil:

ALLT blir ju svårt.

Om man ska hoppa med en sdn borde det kännas som om baken slår över:eek:(stora hinder då).

Att även samla blir ju en svårighet.:crazy:

Ha ha nä det är faktiskt inte så svårt med henne om man rider med tanke men man får ju inget gratis. Själva samlingen har hon väldigt lätt för , hennes svårighet ligger i att komma upp i manken. Hoppa är det minsta problemet, hon hoppar hus! Det märks inte så mkt när man rider att hon är överbyggd. Det viktigaste är ju att man gymnastiserar dom så väl bak att dom inte går för mkt i nerförsbacke. Det svåraste är när hon blir spänd inne på dressyrbanan och älgar iväg med sina långa bakben då gäller det att man har gjort läxan med halvhalterna.

Faktum är att jag har lärt mig oerhört mkt på att rida henne eftersom man då inte får något gratis utan det är systematiskt gymnastiserande arbete som gäller för att stärka henne bak så hon kan komma upp fram. Att man själv inte kan trilla hit och dit utan måste sitta still. Självklart hade det varit roligt att få det gratis som jag har på min andra häst men han å andra sidan har inte tempramentet med sig så han är svårare på det sättet. Men EN dag så kanske jag får rida på en "riktig" dressyrhäst som har allt det där gratis och då skulle det vara roligt att se hur man använda allt man har lärt sig :)

Vad jag tänkte på när jag köpte henne som 4åring som fälttänshäst var att hon hoppade alla terränghinder jag styrde på och det är inte så vanligt :D

Sen då angående exteriör så finns det ju hur många hästar som har alla förutsättningar exteriört som går i framvikt och har en mkt sämre form än min iallafall o så då hjälper det inte. :cool:
En dag skall jag oxå ha råd att köpa en sådan :love:

Fast när du rider normalbyggda hästar tror jag att du TROR att du rider i uppförsbacke:D.

Skämt åsido, men nog fasen måste det vara svårt när hela bäckenet är åt fel håll:crazy:

Men nog lär man sig en del på kuppen. Hon fyllde väl sin dåvarande funktion när du köpte henne. I isisvärlden kallar man det för god vilja:grin:

Om hästen inte vill.... kan den vara hur korrekt, snygg o underbar- i hagen:bump:

Sen är nästan 90% beroende av hur ryttaren kan förvalta hästen.

ja jag önskar att jag kunde rida mkt bättre:crazy:

Kul att se bildbomb från dej :banana: men kunde inte fotografen haft ett annat objektiv:cool: Lite mer häst o mindre ridbana :devil:

Ja det måste krävas mycket mer av ryttaren på din än dom andra i tråden! (ja utom nordis då) Faktiskt är jag helt säker på det, för det kräver ju mer av hästen.

Jag har ju också en överbyggd tjej (kommer dock inte åt nån bild just nu eftersom photobucket krånglar eller så är det mina dåliga jobbdator....)

Att få henne att svikta bak är inte så svårt egentligen (även om det är svårt för mej ibland) att det handlar om rakriktning som påpekades tidigare. Det svåra är att få upp den stora framdelen med rätt lågt ansatt hals :crazy:

Nu när hon inte är galopphäst utan bara min ridhäst:love: har jag ett mycket bättre läge att jobba med det, för galoppträningen motverkar utan tvekan en del av träningen som ridhäst, och göder underhalsen och bogpartiet på ett inte så gynnsamt sätt, tycker jag. Med redan från start sämre exteriöra förutsättningar så har det utgjort ett extra problem.

Under vintern har vi kunnat jobba på att få henne rundare i formen mer konsekvent och halsen är mycket bättre bland annat! :bow: (bra tränarhjälp bla som jag är mycket tacksam för)

Men hon har så mycket annat som kompenserar tycker jag, bla så ambitiös, och en smidighet och mjukhet samt att jag ändå inte har råd med nån som är byggd som dom första här i tråden.. Även om det skulle troligen vara betydligt lättare att börja ur åtminstone neutralläge s a s så föredrar jag dennas övriga bra egenskaper:love:

Intressant att tråden vidgades lite till exteriör öht, det är en intressant diskussion vad som är svårare resp inte, med olika typer av hästar.:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Det är tur att hästarna inte är gjorda av cement utan kan ändra sig under ryttare! Till en viss del iaf! :D

Absolut - det är ju det det hela handlar om

har en hagbild där han rör sig som han rids, dvs med ryggen uppe - men kommer heller inte in på photobucket

Ryggraden är ju otroligt rörlig
så hållningen g¨år att påverka absolut, men ju svårare hästen har desto mer måste ryttaren sitta still som fio säger. Oerhört lätt att störa och sabba alltihop ( gissa vart mitt perspektiv kommer ifrån :angel: )

Jag avvundas inte flash som har haft den felaktiga hållningen skapat av löp att jobba emot

Fast hela bäckenet är inte åt fel håll , hon har jättebra vinklar i sitt bäcken och piaffar som en miljon :)

Hon har faktiskt 8 a på typen när hon bedömdes på premieringen trots att hon är överbyggd

Jag skall filma en snutt piaff för hand i morgon med min 15sekunders kamera utan sadel så får du/ni se hur hon ser ut ! Det är fascinerande hur dom kan ändra sig i arbete

Senast ändrad:

OK.
Men du....
Det blir jäkligt jobbigt om hon måste piaffa sig runt eller gå extrem böjgång;)

Är det "Junget-teknik" som du kör för hand?

Men hon har så mycket annat som kompenserar tycker jag, bla så ambitiös, och en smidighet och mjukhet samt att jag ändå inte har råd med nån som är byggd som dom första här i tråden.. Även om det skulle troligen vara betydligt lättare att börja ur åtminstone neutralläge s a s så föredrar jag dennas övriga bra egenskaper:love:

Precis :D

Skulle jag köpt dressyrhäst idag och hade haft pengar skulle inte jag heller köpt min häst utan en med jättebra förutsättningar men som sagt det gäller ju att kunna förvalta det oxå ! Jag kan känna mig rätt nöjd ändå när jag vet att jag betalat 50 tusen för min häst och hon har får bättre poäng i Msv (när hon hållt sig i skinnet) än de hästar jag vet har kostat 800 tusen :angel:

OK.
Men du....
Det blir jäkligt jobbigt om hon måste piaffa sig runt eller gå extrem böjgång;)

Är det "Junget-teknik" som du kör för hand?

Nä hon orkar piaffa i 15 sekunder, inga som helst problem. Nä jag håller i tygeln går baklänges på marken och då klickar hon in i piaff.
Kyra-teknik ;)

Det är inte så att jag piaffar runt i oändlighet direkt utan jag kan hoppa av och använda piaffen för hand för att få henne och vinkla om lite till och så kan jag använda det i ridningen.

Senast ändrad:

Man ser ju i traven på elithästar (i dressyr) hur mkt deras ryggar rör sig upp och ner om man kikar i slow motion. Det är bara döda hästar som är stöpta i en viss form och inte kan ändra sig. :D

Ja det som kallas ryggswing ja

har du jämfört olika hästar - ryttare :angel:

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30