Låna ut magen, hur?

Angående just fenomenet med att "låna mage" så känns det rimligare (för stoägaren) att det görs ett beställningsföl där köparen får välja hingst. Så får köparen helt enkelt köpa fölet (och månne lägga handpenning vid beställning). Att låna mage där ingen ersättning utgår alls till stoägaren känns inte riktigt rätt för mig.

Att ta stoet på foder och låna hela hästen för att ta föl är en annan sak känner jag och det köper jag.
Så gör vi eventuellt med ett av mina ston i år. Mycket bättre.
 
Standariserad (Ridsportfätbundets) fodervärds avtal + ett antal skrivna av jurister finns att köpa i varenda pappersaffär i sverige för 40kr, Ändå sitter det folk här som postar 150+ trådar varje år som vill ha råd, Varför skulle inte även stoägare ha samma rättighet till ett standariserad kontrakt som besvarar deras frågor?

De 150+-trådarna är ju de som INTE skrivit avtal alls. Det viktiga är ju inte vad du tycker är bäst. Det viktiga är att allt de båda parterna tycker är viktigt står nedskrivet i ett kontrakt.

Vad du vill och anser är mest juste är ju inte alls samma sak som någon annan tycker.
 
Jag har blivit tillfrågad att låna ut magen på min ponny. Jag är lite delad i frågan än och eftersom att jag inte har nån som helst erfarenhet i frågan vill jag ha lite tips och råd kring själva förfarandet. Hur går det till? Hur har andra gjort? Hur skriver man kontrakt? Har någon form av ekonomisk ersättning till stoägaren utgått? Har ni haft stoet uppstallat hos ägaren eller hos "lånaren"? Vem har stått för vilka kostnader?
¨
När jag lånade mage så stod jag för alla extrakostnader som ägaren inte annars hade haft och sedan utbildade jag stoet gratis både före betäckning och efter (vi stod på samma stall så det var aldrig någon diskussion om vart stoet skulle stå). Fantastiskt trevlig ägare, fantastiskt trevligt sto och ett fantastiskt trevligt föl blev resultatet av vårt samarbete.
Skulle jag själv låna ut magen på ett sto så skulle jag tänka mig ett liknande samarbete (fölägaren betalar extrakostnader) om den står kvar men lämnar jag bort stoet får fölägaren stå alla kostnader. Jag skulle också välja en fölköpare som har för avsikt att visa fölet för att meritera stoet.
Ett sådant här upplägg kan ju passa en amatöruppfödare, de som lever på detta hade antagligen tyckt att det blev ett för dåligt ekonomiskt alternativ för stoägaren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 359
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 343
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp