Låna ut magen, hur?

Jag har blivit tillfrågad att låna ut magen på min ponny. Jag är lite delad i frågan än och eftersom att jag inte har nån som helst erfarenhet i frågan vill jag ha lite tips och råd kring själva förfarandet. Hur går det till? Hur har andra gjort? Hur skriver man kontrakt? Har någon form av ekonomisk ersättning till stoägaren utgått? Har ni haft stoet uppstallat hos ägaren eller hos "lånaren"? Vem har stått för vilka kostnader?

JAg lånade mi kompis sto. Vi skrev komtrakt på detta, även om vi verkligen är jättebra kompisar.

Bland annat hade vi med:

Stoet skall stå kvar hos ägaren under hela dräktigheten och tills fölet är avvant.
Betäckningsägaren (jag) ska stå för alla extra kostader gällade stoets mat och strö under denna perior. Stoets ägare står för den vanliga givan mat och strö.
Betäckigsägaren står för alla kostade gällande betäckningen. så som semi, veterinärer, medicier, ev eftervård, bensin gällande resor till och från veterinär och seminstation.
Stoets ägare skulle se till att stoets försäkring var a1 eller motsvarande i veterinärvård (summa som vi kommit överrens om, likaså vilka "ingrepp" vi skulle låta stoet gå igenom vid ev komplikationer vid föling.) Jag teckade själv levande föl försäkrig.


VI hade det simpelt, dvs jag stod för exakt alla kostade som rörde betcäknige, extra mat för stoet, extra strö, veterinär osv. Jag betalade inget för att låna stoets mage. Vi diskuterade givetvis vad som skulle gälla om stoet skulle avlida. Dvs att ägare inte kunde kräva mig på ersättning utöver vad denne hade i livförsäkring på sin häst.

Jag fick alltså låna stoets mage gratis, och behövde dessutom inte betala för stoets vanliga mat. Vilket givetvis gjorde att mitt låns kostnader drogs ner drastiskt i pris. Och fölungen blev "billig".

Det man ska vara noga med är att skriva kontrakt på allt, även om man diskuterat det muntligt. Även den minsta grej som extra hovvård pga dräktigheten ska stå med. Men man ska även ta upp att stoet faktiskt kan dö.
 
Nu ska jag vara tråkig och komma med en annan infallsvinkel; efterom jag vet att du tycker väldigt mycket om din fina ponny. Jag skulle inte låna ut magen om jag planerat för en framtid där jag vill fortsätta rida stoet ifråga (nämnt utan att jag vet något om dina framtidsplaner). Det är mycket som kan gå fel och om stoet inte klarar sig eller får bestående skador för att någon annan ska få ett föl...
Jag är givetvis färgad av att jag förlorade mitt sto och föl i samband med fölning, något jag grämer mig över fortfarande. Jag hade ju kunnat låta bli att betäcka och köpt en ny unghäst istället.
Sedan kan ju alltid olyckor hända och hästar kan bli skadade på olika sätt, men det är ju en relativt hög risk med dräktighet och fölning som bör tas i beaktande. Nu har jag läst att du fött upp hästar förut och menar inte att låta mästrande. Det hade jag också och jag var väl medveten om riskerna. Dock visade det sig att jag inte var emotionellt beredd att förlora mitt sto. Jag hade velat haft mer tid tillsammans....
Ponnyn lider inte lider av att gå på halvfart något år. Jag har haft häst hela tiden och fått fyra barn. Min upplevelse är att det har varit/är skönt att kunna pyssla med hästen och rida när andan faller på, även om hästen inte är fullt igång.
Hoppas att du inte tar illa upp för mitt inlägg och lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.

Jag tar inte alls illa upp. :) Jag är så velig i vad jag vill så att bolla idéer är bara välkommet!

Jag hade ju egentligen tänkt sätta igång henne i höst och låta oss komma igång tillsammans. Sen har jag tänkt betäcka henne igen när det är dags för årets föl att aktiveras mer inför treårstest och med inridning osv, dvs om två år. Nu när frågan kom upp började jag fundera på att kanske låta henne gå dräktig ett år till direkt för att få loss mer tid med sonen (född i december). Det ska ju börja jobbas, skolas in på dagis osv, sånt som ska pusslas ihop i vardagen vill säga. Så jag började tänka att det kanske kunde vara skönt att låta henne få ett år till ledigt för att inte behöva ha dåligt samvete åt nåt håll... Men å andra sidan gör det kanske inget om hon går lite på halvfart heller om det blir svårt att hinna med... Det hade varit så fruktansvärt om nåt hände henne om jag lånat bort henne (annars också förstås), och dessutom kan jag ju slå vad om att hon skulle få ett stoföl om jag lånar ut magen. :p Tjejen som frågat har även sagt att hon gärna lånar magen ett annat år om jag vill vänta. Det hade ju känts bättre om jag ändå hade tänkt betäcka och någon annan då får göra det istället. Lite som att redan ha sålt fölet. Då har jag ju ändå redan vägt riskerna och själv valt att göra det sas.

Det är på nåt sätt skönt att skriva ner sina tankar lite. ;)
 
JAg lånade mi kompis sto. Vi skrev komtrakt på detta, även om vi verkligen är jättebra kompisar.

Bland annat hade vi med:

Stoet skall stå kvar hos ägaren under hela dräktigheten och tills fölet är avvant.
Betäckningsägaren (jag) ska stå för alla extra kostader gällade stoets mat och strö under denna perior. Stoets ägare står för den vanliga givan mat och strö.
Betäckigsägaren står för alla kostade gällande betäckningen. så som semi, veterinärer, medicier, ev eftervård, bensin gällande resor till och från veterinär och seminstation.
Stoets ägare skulle se till att stoets försäkring var a1 eller motsvarande i veterinärvård (summa som vi kommit överrens om, likaså vilka "ingrepp" vi skulle låta stoet gå igenom vid ev komplikationer vid föling.) Jag teckade själv levande föl försäkrig.


VI hade det simpelt, dvs jag stod för exakt alla kostade som rörde betcäknige, extra mat för stoet, extra strö, veterinär osv. Jag betalade inget för att låna stoets mage. Vi diskuterade givetvis vad som skulle gälla om stoet skulle avlida. Dvs att ägare inte kunde kräva mig på ersättning utöver vad denne hade i livförsäkring på sin häst.

Jag fick alltså låna stoets mage gratis, och behövde dessutom inte betala för stoets vanliga mat. Vilket givetvis gjorde att mitt låns kostnader drogs ner drastiskt i pris. Och fölungen blev "billig".

Det man ska vara noga med är att skriva kontrakt på allt, även om man diskuterat det muntligt. Även den minsta grej som extra hovvård pga dräktigheten ska stå med. Men man ska även ta upp att stoet faktiskt kan dö.

Tack för tips och input! :) Det är lite så jag föreställt mig att det skulle gå till.
 
Jag hade inte gjort det, just med tanke på vad Tualma tog upp. Något kan hända... och det verkar vanligt att man inte ger någon ekonomisk ersättning till stoägaren för att få låna magen, vilket jag tycker är lite snålt (även om jag vet att det är kutym att man gör så).

Stoet är ju ändå ett år äldre sen när du ska igång med henne. Och även om du inte tror att det blir så mycket träning och tävling av närmaste året så är det ändå ganska skönt att veta det att du kan sadla och rida en sväng när du känner för det.
 
jag har lånat ut mage några gånger, för att jag velat ha stona dräktiga utan att behöva få fler hästar i hagen i slutänden. I de fallen, när det är bekanta som lånat magen, har jag stått för alla kostnader för stoet, medan den som ska ha fölet har bekostat betäckning och tar alla utgifter för fölet efter födseln (utom normal utfodring fram till avvänjning - men skulle fölmjölk (ersättning) behövas får fölets ägare betala det själv)
De ston jag har lånat ut mage på har inte haft något annat användningsområde hos mig. Och eftersom jag pysslat med avel i 25+ år så vet jag att saker och ting kan hända. Det är med i beräkningen.
 
jag har lånat ut mage några gånger, för att jag velat ha stona dräktiga utan att behöva få fler hästar i hagen i slutänden. I de fallen, när det är bekanta som lånat magen, har jag stått för alla kostnader för stoet, medan den som ska ha fölet har bekostat betäckning och tar alla utgifter för fölet efter födseln (utom normal utfodring fram till avvänjning - men skulle fölmjölk (ersättning) behövas får fölets ägare betala det själv)
De ston jag har lånat ut mage på har inte haft något annat användningsområde hos mig. Och eftersom jag pysslat med avel i 25+ år så vet jag att saker och ting kan hända. Det är med i beräkningen.

Tack för input! :) Det är lite i den meningen jag hellre hade kunnat tänka mig att låna ut magen också. Om hon ändå ska betäckas och nån annan får göra det sas. Nu blev jag så i valet och kvalet om hur jag ska göra så huvva.

@sassiball
Jo så är det ju. Jag längtar verkligen efter just det, att bara kunna ta en tur när jag vill. Kanske behöver man inte ha de där kraven på sig att det ska flyta perfekt...
 
Jag hade kunnat tänka mig att låna ut magen på den ena, men absolut inte på den andra. Jag är inne på samma spår som förra andra, att man måste nog vara klar över den emotionella biten om man ska göra nåt sånt. Sen är jag ett sånt kontrollfreak att jag troligtvis hade haft svårt att låta någon låna en mage ändå om inte jag stod för typ allt utom val av hingst och kostnaderna, men så vet jag att det är en begränsning hos mig som andra (förhoppningsvis) inte har.
 
Fast varför om man lånar ett stora mage ska man väll betala för hela stoets kostnader under dräktighet och till ungen är avvänjs ?
Varför ska man sponsra en annans fölunge ?
Håller med, det minsta utbytet vore väl att få driften betalad. För sto med meriter hade jag förväntat leasingkostnad.
 
Angående just fenomenet med att "låna mage" så känns det rimligare (för stoägaren) att det görs ett beställningsföl där köparen får välja hingst. Så får köparen helt enkelt köpa fölet (och månne lägga handpenning vid beställning). Att låna mage där ingen ersättning utgår alls till stoägaren känns inte riktigt rätt för mig.

Att ta stoet på foder och låna hela hästen för att ta föl är en annan sak känner jag och det köper jag.
 
Fast varför om man lånar ett stora mage ska man väll betala för hela stoets kostnader under dräktighet och till ungen är avvänjs ?
Varför ska man sponsra en annans fölunge ?
I mitt fall hade stoet gått tomt annars och jag hade haft underhållskostnader för den i vilket fall som helst. Det gör inte så himla stor skillnad i foderkostnad om hon är dräktig eller inte, när det är ett shetlandssto.
Jag tänkte lite till och när jag lånade ut mage på mitt fullblod så löste beställaren ut fölet för en förutbestämd summa, som hyfsat stämde överens med extrakostnaderna.
Eftersom jag, som sagt, har underhållskostnaden i vilket fall som helst och absolut vill ha stoet hemma hos mig, så har jag valt det här alternativet. Dessutom ligger det i mitt intresse att stoet är dräktigt (bl.a för att hon inte ska bli smällfet, med medföljande sjukdomar...), vilket gör att det blir en win-win-situation.

Jag har bekanta som betalt horribla summor för att hyra mage på sto, där ägaren har tagit ut full stallhyra - trots eget stall.
Angående just fenomenet med att "låna mage" så känns det rimligare (för stoägaren) att det görs ett beställningsföl där köparen får välja hingst. Så får köparen helt enkelt köpa fölet (och månne lägga handpenning vid beställning). Att låna mage där ingen ersättning utgår alls till stoägaren känns inte riktigt rätt för mig.

Att ta stoet på foder och låna hela hästen för att ta föl är en annan sak känner jag och det köper jag.
Allt beror ju på varför stoägaren lånar ut stoet och hur upplägget görs.
Jag förstår din tankegång, absolut. Men i mitt fall är det värt mer att stoet för gå dräktigt utan att jag får fler hästar i hagen efteråt, än att få in lite pengar för att täcka kostnaden.
 
Jag har blivit tillfrågad att låna ut magen på min ponny. Jag är lite delad i frågan än och eftersom att jag inte har nån som helst erfarenhet i frågan vill jag ha lite tips och råd kring själva förfarandet. Hur går det till? Hur har andra gjort? Hur skriver man kontrakt? Har någon form av ekonomisk ersättning till stoägaren utgått? Har ni haft stoet uppstallat hos ägaren eller hos "lånaren"? Vem har stått för vilka kostnader?

Finns inget sto som är värd så mycket att de inte kan bära fölet självt. Allt annat är bara själviskt tänkande från stoägarens/ryttarens sida för att fortsätta tävla (jämför Flippan, hennes ägare och Malin som ville fortsätta tävlingarna trots att det inte var WC, VM eller OS plats som stod på spel) under tiden stoets föl växer i livmodern till ett annat sto.
 
Finns inget sto som är värd så mycket att de inte kan bära fölet självt. Allt annat är bara själviskt tänkande från stoägarens/ryttarens sida för att fortsätta tävla (jämför Flippan, hennes ägare och Malin som ville fortsätta tävlingarna trots att det inte var WC, VM eller OS plats som stod på spel) under tiden stoets föl växer i livmodern till ett annat sto.
Att "låna magen" är inte detsamma som embryotransfer. Låna magen innebär att en person lånar en annan persons avelssto. Oftast för att lån/leasingtagaren vill ha en avkomma undan det stoet.
 
Att "låna magen" är inte detsamma som embryotransfer. Låna magen innebär att en person lånar en annan persons avelssto. Oftast för att lån/leasingtagaren vill ha en avkomma undan det stoet.

I så fall kan man väl vänta till ägaren bestämmer sig att betäcka med "utvald" hingst och bjuda på fölet som alla andra får göra?
 
I så fall kan man väl vänta till ägaren bestämmer sig att betäcka med "utvald" hingst och bjuda på fölet som alla andra får göra?

Fast i mitt fall skulle de kombinationer jag ville ha inte ha gjorts, eftersom stoägaren vill använda andra hingstar till sina ston än jag ville ha. Genom att låna mage kunde jag skräddarsy mina föl, jag har letat avelssto med rätt stam i två år, utan att någon gjort en kombination som tilltalar mig.
 
Det kan man. Om den kombinationen någonsin kommer etc. Men om det nu går att göra så att man leasar/lånar ett avelssto ett år när hon annars skulle gått tom och alla inblandade är överens om allt ser jag inget problem.

Fast då gör man som inom travet, leasar stoet och betalar SAMTLIGA utgifter förknippad med dräktigheten och di perioden inkluderad uppstallning och försäkringar...
 
Man gör väl som man kommer överens om? Travet är inte Svea Rikes Lag.

Nej, men betydligt mer renhårigt ekonomiskt än i ridsporten tack vare att det här har behandlats i domstolar och STC de senaste 50 åren, med riktiga kontrakt som går att beställas/laddas ner från STCs hemsida.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 358
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 343
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp