Låna ut magen, hur?

Nej, men betydligt mer renhårigt ekonomiskt än i ridsporten tack vare att det här har behandlats i domstolar och STC de senaste 50 åren, med riktiga kontrakt som går att beställas/laddas ner från STCs hemsida.
Det hela rör sig om en uppgörelse sannolikt mellan privatpersoner utan vinstintressen. Varför ska det styras av travets regler?

Om en uppfödare som beskrivs ovan tycker att det finns fördelar med att låta sina ponnyston gå dräktiga fast hen inte vill ta föl själv, varför ska travet vara norm för vilka avtal som upprättas? Det är två helt olika situationer. För vissa passar kanske travets avtal bra, för andra inte. Varför tycker du att de sistnämnda ska foga sig i ledet?
 
Det hela rör sig om en uppgörelse sannolikt mellan privatpersoner utan vinstintressen. Varför ska det styras av travets regler?

Om en uppfödare som beskrivs ovan tycker att det finns fördelar med att låta sina ponnyston gå dräktiga fast hen inte vill ta föl själv, varför ska travet vara norm för vilka avtal som upprättas? Det är två helt olika situationer. För vissa passar kanske travets avtal bra, för andra inte. Varför tycker du att de sistnämnda ska foga sig i ledet?

Pga av att det ALLTID innebär en ekonomisk risk för stoägaren genom komplikationer och dödsfall när ett sto blir betäckt, vilket inte brukar bekomma Leasren inom ridsport det minsta,
 
.
Pga av att det ALLTID innebär en ekonomisk risk för stoägaren genom komplikationer och dödsfall när ett sto blir betäckt, vilket inte brukar bekomma Leasren inom ridsport det minsta,
Och det är du säker på? Jag tycker mig notera att just risk för att det går åt helvete diskuteratsbtidigare i tråden.

"Leasare inom ridsport" är sannolikt en ganska heterogen grupp. Det är rätt vågat att dra alla över samma kam.
 
.

Och det är du säker på? Jag tycker mig notera att just risk för att det går åt helvete diskuteratsbtidigare i tråden.

"Leasare inom ridsport" är sannolikt en ganska heterogen grupp. Det är rätt vågat att dra alla över samma kam.

Har en kompis med "superston (hoppar glatt 130 cm och går medelsvår dressyr med placeringar)" och de senaste 10 -15 åren har hon inte fått ett enda anbud där den som vill "låna mage" ens funderat på kostnader utöver betäckning och UL (och då rör det även ekipage i svergie eliten)...
 
Har en kompis med "superston (hoppar glatt 130 cm och går medelsvår dressyr med placeringar)" och de senaste 10 -15 åren har hon inte fått ett enda anbud där den som vill "låna mage" ens funderat på kostnader utöver betäckning och UL ...
Men vad har det med saken att göra? Lider du personligen av att någon eventuellt skulle få betala för lite? Din kompis (1 person) säger väl NEJ helt enkelt. Vad är problemet?

I den här tråden har en användare fått frågan rörande sitt ponnysto och ber råd. Risker, kostnader och avtal har varit uppe i diskussionen. Så kommer du och börjar snacka om embryotransfer (tror jag) och själviskhet (men jag tolkar det som att om OS varit på tapeten i fallet Flippan hade det varit ok:confused:) och sen att folk ska göra på ett visst sätt - travets och det är det enda rätta. Sorry, så är det inte.

Den matnyttiga kontentan av det hela är väl att travet har färdiga, beprövade avtal som kan vara bra om inte annat för att se vad ett sådant avtal kan innehålla.
 
Har en kompis med "superston (hoppar glatt 130 cm och går medelsvår dressyr med placeringar)" och de senaste 10 -15 åren har hon inte fått ett enda anbud där den som vill "låna mage" ens funderat på kostnader utöver betäckning och UL (och då rör det även ekipage i svergie eliten)...

Men vad har det med något att göra? Det är ju marknaden som bestämmer värdet. Tycker inte kompisen att det är en intressant deal får ju kompisen säga nej, eller sätta ett pris. Du tror väl inte att marknaden blir mer intresserad om det styrs upp att vara "lag" på ett visst pris?
 
Men vad har det med saken att göra? Lider du personligen av att någon eventuellt skulle få betala för lite? Din kompis (1 person) säger väl NEJ helt enkelt. Vad är problemet?

I den här tråden har en användare fått frågan rörande sitt ponnysto och ber råd. Risker, kostnader och avtal har varit uppe i diskussionen. Så kommer du och börjar snacka om embryotransfer (tror jag) och själviskhet (men jag tolkar det som att om OS varit på tapeten i fallet Flippan hade det varit ok:confused:) och sen att folk ska göra på ett visst sätt - travets och det är det enda rätta. Sorry, så är det inte.

Den matnyttiga kontentan av det hela är väl att travet har färdiga, beprövade avtal som kan vara bra om inte annat för att se vad ett sådant avtal kan innehålla.

Även @Lovisaleonora
Och vad du föreskriver är ju att ridsportsfolket står fritt att utnyttja ovetande stoägare som det passar dem. Då torde det ju vara bättre med ett standariserat kontrakt som skyddar stoägaren mot förluster. eller?
 
Även @Lovisaleonora
Och vad du föreskriver är ju att ridsportsfolket står fritt att utnyttja ovetande stoägare som det passar dem. Då torde det ju vara bättre med ett standariserat kontrakt som skyddar stoägaren mot förluster. eller?
Eh? "Ridsportfolket"? "Ovetande stoägare?"

Tror du att en elak "ridsportmänniska" åker förbi en hage där hen ser ett fantastiskt sto, skriker "Henne ska vi ha!" och sedan attackerar den stackars stoägaren? Som är helt ovetande om allt och bara råkat få det här fantastiska stoet och....

Knappast.

Sen är det i sakfallet fråga om ett ponnysto. Vars avkomma kanske och kanske inte blir en del av ridsporten.
 
Men skämtar du eller?!

Standariserad (Ridsportfätbundets) fodervärds avtal + ett antal skrivna av jurister finns att köpa i varenda pappersaffär i sverige för 40kr, Ändå sitter det folk här som postar 150+ trådar varje år som vill ha råd, Varför skulle inte även stoägare ha samma rättighet till ett standariserad kontrakt som besvarar deras frågor?
 
Eh? "Ridsportfolket"? "Ovetande stoägare?"

Tror du att en elak "ridsportmänniska" åker förbi en hage där hen ser ett fantastiskt sto, skriker "Henne ska vi ha!" och sedan attackerar den stackars stoägaren? Som är helt ovetande om allt och bara råkat få det här fantastiska stoet och....

Knappast.

Sen är det i sakfallet fråga om ett ponnysto. Vars avkomma kanske och kanske inte blir en del av ridsporten.

Och bara för att det är ett PONNYsto så skulle inte risken vid en dräktighet bli större för ägaren?

För mig är det självklart att leasaren tar samtliga ekonomiska kostnader, något annat är rent bedrägeri om inte stoägaren får stå kvar som ägare och uppfödre till minst 50% på fölet.
 
Standariserad (Ridsportfätbundets) fodervärds avtal + ett antal skrivna av jurister finns att köpa i varenda pappersaffär i sverige för 40kr, Ändå sitter det folk här som postar 150+ trådar varje år som vill ha råd, Varför skulle inte även stoägare ha samma rättighet till ett standariserad kontrakt som besvarar deras frågor?

Jag förstår faktiskt inte ens vad du argumenterar om. Ärligt.
 
Och bara för att det är ett PONNYsto så skulle inte risken vid en dräktighet bli större för ägaren?

För mig är det självklart att leasaren tar samtliga ekonomiska kostnader, något annat är rent bedrägeri.
Att det är ett ponnysto har betydelse eftersom du hela tiden snackar om ridsport. Långt ifrån alla hästar och verkligen långt ifrån alla ponnyer som föds har med ridsporten att göra. Hobbyridning - ja, men inte den organiserade sporten. Jag vet inte vad som står i travets avtal, men jag vet att inom hästnäringen kan rutinerna i samband med avel se mycket olika ut. Från skickad sperma och ständiga kontroller till fribetäckning i flock. Med olika risker och kostnader inblandade. Så det kan spela roll vad det är för häst.

Vet du, jag har inte ens sagt vad jag tycker att leasingtagaren ska betala och inte. Jag har ingen erfarenhet och ska inte leasa något sto. Men det är mig främmande att säga att det SKA vara på ett visst sätt för att jag tycker det. Det får väl de som har med saken att göra och sluter avtalet bestämma!

Beträffande kontrakt - Sv Ridsportförbundet är inte ett avelsförbund så det ligger knappast på deras bord att ordna kontrakt som reglerar avtal i samband med avel. När jag sökte på hemsidan hittade jag inga kontrakt alls. Är det verkligen Sv Ridsportförbundets sak att ha avtal för foderhästar? Känns tveksamt.
 
Jag tackar så mycket för alla svar om olika förslag av upplägg. Jag tror att jag har bestämt mig för att inte betäcka henne i år. Tjejen som ställde frågan har sagt sig vara intresserad även ett annat år och då känns det mer intressant även ur mitt perspektiv att låna ut magen ett år när jag ändå tänkt ha henne dräktig. Jag blev hur som helst väldigt glad över frågan, det säger ju att det inte bara är jag som finner min fina tjej väl värdig för avel. :)
 
Även @Lovisaleonora
Och vad du föreskriver är ju att ridsportsfolket står fritt att utnyttja ovetande stoägare som det passar dem. Då torde det ju vara bättre med ett standariserat kontrakt som skyddar stoägaren mot förluster. eller?
Jag betackar mig för att bli kallad för ovetande stoägare!
Jag har själv hållit på med avel i snart 25 år, jag har FULL KOLL på såväl kostnader som risker!

Sen en annan sak - MÅNGA är de jurister som avråder just från standardiserade kontrakt, just för att de är för allmängiltiga och i många fall svåra att fylla i färdigt så att det blir korrekt.
 
och dessutom kan jag ju slå vad om att hon skulle få ett stoföl om jag lånar ut magen. :p


När jag lånade mage så hade vi dealen att om det blev ett stoföl skulle det bli stoägarens föl, vi valde hingst tillsammans, jag lyssnade mycket på hennes råd då hon kan mer om avel än jag, det var mitt första föl, nu blev det en hingst och således mitt föl, och jag kunde inte vara mer nöjd!
Har dessutom fått oerhört mycket stöttning och backning av henne, vi bor grannar så att stoet skulle stå kvar var givet :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 358
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 343
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp