Låna ut hästen på foder

Z

Ziemona

Hej. Jag Har hittat ett bra hem (hoppas jag) till min nu 18-åriga tant. Var hittar jag kontrakt för fodervärd, och hur mycket behöver man själv specificera? Typ saker de INTE får göra och saker de MÅSTE göra? Var går gränsen för normala krav och fjanteri från min sida? Jag är väl rätt pjoskig, men är det överdrivet att skriva in att häst skall vara skodd åtminstone fram? Eller är det en självklarhet?
Undrar också om jag ska göra vet. bes på en så gammal häst? Hon är i mycket fint "skick" iofs, så det är kanske bäst? Är det klinik som gäller?

Sv: Låna ut hästen på foder

Skriv ALLT.
Jag trodde jag lånat ut dotterns trevliga ponny till en bra familj. Jag visste att hon skulle bli lite illa riden, men trodde hon skulle bli väl omhändertagen.
När de ville lämna tillbaka henne, blev jag lite misstänksam om hovvården, och frågade dem om det, och fick till svar: "Skulle vi sko henne?". Då hade det gått 13 veckor sedan senaste skoning.....
När hon kom hem (efter otrevliga samtal från fodervärden), så var hon i följande skick:
Bronkit - 4000:- i medicin och veterinärvård
Trycksår på ryggen - 1 månads läkning
Svårt avmagrad - tog ca 2 månader med fritt foder att få upp i hull, och då är det en VÄLDIGT lättfödd häst.
Jätteont i ryggen, ischias, kunde inte trava med ryttare. 1000:- i massage och elbehandling, och hon är bättre, men inte bra.

Kommer aldrig mer att låna ut häst, tror jag.
Kosta på besiktning på klinik!
Ta foton!
Skriv allt i kontraktet!

Ursäkta negativt svar, men jag har oerhört dåliga erfarenheter.

Sv: Låna ut hästen på foder

kontrakt finns att köpa i nästan alla ridsport butiker.
de är kanon, färdigskrivna men man kan ändå lägga till och ta bort vad man vill.

sen tycker jag att du kan skriva in allt, även om de känns "pjoskigt" de kommer att hjälpa dig om det blir fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 766
Senast: Tirnanoogh
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar