skadad häst hos fodervärd

Svar : nej. Kontrakt eller ej.

Jag håller med dig om att svaret sannolikt är nej i själva frågan eftersom det inte finns något avtalat, men jag håller inte med om att svaret är nej oavsett om det finns kontrakt eller ej. Avtalslagen är dispositiv och vem som ska stå för veterinärvård kan regleras i ett fodervärdsavtal (vilket är vanligt och i allra högsta grad önskvärt).

Jag håller med dig om att svaret sannolikt är nej i själva frågan eftersom det inte finns något avtalat, men jag håller inte med om att svaret är nej oavsett om det finns kontrakt eller ej. Avtalslagen är dispositiv och vem som ska stå för veterinärvård kan regleras i ett fodervärdsavtal (vilket är vanligt och i allra högsta grad önskvärt).
Problemet är att det är en dyr process att dra igång och även om man har avtal kan det smaka mer än det kostar att få de pengar man tvistar om, om man ens får dem. Det bästa i det här läget vore att vägra betala när fv beställt veterinär och då låtit denna ta kostnaden/försöka kräva pengar, att ta den själv kan tolkas som man gått med på att ta kostnaden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 346
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 152
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 150
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka