Lån till hästutrustning

Sv: Lån till hästutrustning

Intressant att flera svarar att de absolut inte kan tänka sig att ta lån för att köpa utrustning!! Men det går bra att ta en dyrare sadel på avbetalning :confused::confused: Det är billigare att ta ett banklån än att ta en avbetalning på en sadel för 20 000. Hur tänkte ni där?

Är det ordet lån som känns skrämmande och oansvarigt men avbetalning har blivit allt mer normalt att ta? I min värld är det värre med avbetalning än lån. :crazy:
 
Sv: Lån till hästutrustning

Avbetalning är ju ett lån, kanske känns det bättre för vissa med en annan benämning?

Kan man få ett förmånligt avbetalningsvillkor (ingen ränta, inga uppläggningsavgifter) och att priset ändå är schysst (ofta kan priset ligga högre för att täcka upp för krediten) och ändå har pengarna - varför inte ta erbjudandet?

Men att låna (oavsett vad de kallar det) för att det inte finns pengar - nej, då vill jag nog bara ge mig in på det om det gäller investeringar som beräknas öka i värde (fastighet t ex).
 
Sv: Lån till hästutrustning

Har för mig att på min bank är lägsta lånebelopp 30', iofs kan man ju låna det och betala tillbaka mellanskillnaden direkt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Skulle hästen verkligen behöva en sadel skulle det vara en självklarhet för mig att låna pengar till den om jag inte hade pengar sparade. Jag skulle inte sitta och rida barbacka x antal månader i väntan på att få ihop +-10'. Rida lite lätt barbacka kan jag göra men hålla hästen fullt musklad skulle jag inte klara av.
Att säga att man alltid kan ta av en buffert känns ju inte spec verklighetsförankrat. Har man bil, hus, häst och kanske barn så kan även en hög buffert försvinna på en dag och ibland har man ju faktiskt oturen att just då måste hästen ha en ny sadel eller vadsom.
 
Sv: Lån till hästutrustning

425743_329342413772519_100000902901405_1001768_884677158_n.jpg
 
Sv: Lån till hästutrustning

Att säga att man alltid kan ta av en buffert känns ju inte spec verklighetsförankrat. Har man bil, hus, häst och kanske barn så kan även en hög buffert försvinna på en dag och ibland har man ju faktiskt oturen att just då måste hästen ha en ny sadel eller vadsom.

Då har man helt enkelt förliten buffert.

Har man inte 10 000 i bakfickan för att köpa en ny bättre begagnad sadel kan jag tycka att man inte har råd att ha häst heller.

Har man hus är det inte konstigt att ha minst 100 000kr i hus buffert.

Har man bil är det inte alls konstigt att ha minst 20 000kr i bil buffert om bilen går sönder.

Ju mer prylar man skaffar sig som man verkligen måste ha rullande destå mer buffert måste man ha.

Sen kanske folk ska börja inse att man kanske inte har råd med allt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

*Delvis knl*

Om det rör sig om en summa som man inte har kvar på kontot just nu, men som kommer droppa in när man får nästa lön, så tycker jag att det är en typisk sak som jag använder mitt kreditkort till. Det är 0% ränta om jag betalar när räkningen kommer, vilket blir en gång i månaden kring löning. Ser inte det som ett lån direkt. Större summor tar jag alltid på kreditkortet, vill inte ha så mycket pengar på kontot.

MEN det blir ändå inte som ett lån, eftersom jag har två månadslöner sparade på banken (tror man rekomenderar 2-3 månadslöner i sparkapital) plus en resesparkassa. Har inget fett jobb eller fet lön, så det tror jag alla som inte lever kring existensminimum kan få ihop på längre eller kortare tid om man bara vill.

Har man absolut 0kr på sparkontot ska man nog vara försiktig med kreditkortsköp också.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag tycker som dig, har aldrig köpt något på avbetalning och har inga planer på att göra det!! Lånar mkt hellre pengarna från min seriösa bank än något kreditbolag med skyhöga avgifter...

De som verkligen hamnar i skiten ekonomisk är såna som köper allting på avbetalning....
 
Sv: Lån till hästutrustning

Ibland är det bättre ekonomisk att ta en räntefri avbetalning än att tex sälja av fonder.

Säljer du fonder får du skatta och det blir avgifter.
Då kan det vara bättre att ta 10-20 000 räntefritt på
6 månader och betala av det.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Då har man helt enkelt förliten buffert.

Har man inte 10 000 i bakfickan för att köpa en ny bättre begagnad sadel kan jag tycka att man inte har råd att ha häst heller.

Har man hus är det inte konstigt att ha minst 100 000kr i hus buffert.

Har man bil är det inte alls konstigt att ha minst 20 000kr i bil buffert om bilen går sönder.

Ju mer prylar man skaffar sig som man verkligen måste ha rullande destå mer buffert måste man ha.

Sen kanske folk ska börja inse att man kanske inte har råd med allt.

Vilken tur att vi lever i fritt land och att man faktiskt själv bestämmer hur man lägger upp sin ekonomi :grin:
de summorna du nämner är väl fantastiskt om man har, men jag känner nog ingen som äger allt du räknar upp och har en sådan buffert, men tänk, de klarar sig alldeles utmärkt ändå, inklusive jag själv :p
Och ja, vi har lån på både häst, transport plus räntefri avbetalning på sadeln, har absolut inga problem med det. När möjligheten kom att köpa häst hade vi inte en sån stor kontant summa pengar, samma med transporten. Men vi betalar det man ska och klarar det fint ekonomiskt, förstår inte varför det ska vara sånt tabu? Vi kollade att det var månadskostnaden vi klarade av, och som sagt så gör vi det!
 
Sv: Lån till hästutrustning

Inte jag heller, endast gott vuxna (typ mina föräldrar och deras generation) som jobbat i många år brukar ha över 100.000 på banken. Det är inte vanligt att unga människor har det om de inte har fått arv ed! Men pulkaskurk kanske tillhör den äldre generationen?

Som sagt så länge folk kan sköta avdragen på sina lån så ser jag inga som helst problem med att ta lån, dock endast banklån. Inte smslån etc. Då är det lyxfällan nästa. :p
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nej jag är inte den äldre generationen är under 30, inte arv utan egentjänade och sparade pengar och har jobbat inom vården som outbildad, gissa hur mkt pengar man tjänar då ;)

Men jag vet hur man vänder på slantarna och hur man använder sig av fonder och aktier och vet hur man gör bra affärer.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Kan ju säga att jag är under 30 o tänker precis likadant.
Jag vill köpa saker för mina ihop tjänade pengar.
Vi har huslån o maken har lite på sitt csn lån kvar. Minst två månadslöner är rekomendationen när man har hus o det tycker jag är ett riktigt minimum.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Vilken tur att vi lever i fritt land och att man faktiskt själv bestämmer hur man lägger upp sin ekonomi :grin:
de summorna du nämner är väl fantastiskt om man har, men jag känner nog ingen som äger allt du räknar upp och har en sådan buffert, men tänk, de klarar sig alldeles utmärkt ändå, inklusive jag själv :p
Och ja, vi har lån på både häst, transport plus räntefri avbetalning på sadeln, har absolut inga problem med det. När möjligheten kom att köpa häst hade vi inte en sån stor kontant summa pengar, samma med transporten. Men vi betalar det man ska och klarar det fint ekonomiskt, förstår inte varför det ska vara sånt tabu? Vi kollade att det var månadskostnaden vi klarade av, och som sagt så gör vi det!

Då var du inte med Bengt Dennis Krisen när vi villa äger fick betala över 40% på våra rörliga lån! Månge som fick gå från hus och hem och dom som hade ingen fäst egandom fick sina skulder betalat av skattabetalerna.

Är förvånda att en som är under 30 kan vara så klok.
 
Sv: Lån till hästutrustning

*kl*
Det finns många präktiga människor i Sverige;)

Varför tror ni att det knappt går att sälja begagnade sadlar privat utan att det är bättre att lämna in den till företag som kan erbjuda avbetalningsalternativ? Jo, för att det finns massor med människor i Sverige som inte har möjlighet att slänga upp 10-15.000 för en sadel.

Lever man på marginalen så är det ju dumt att låna/köpa på avbetalning - men har man utrymme att betala varje månad så ser jag inte det som ett så stort problem.

Och för att ingen ska förfasa sig över mitt tänk så köpte jag den senaste sadeln kontant...
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag förfasar mig faktiskt inget över hur andra gör.
Jag skriver hur jag tänker om min ekonomi :-)
 
Sv: Lån till hästutrustning

Då var du inte med Bengt Dennis Krisen när vi villa äger fick betala över 40% på våra rörliga lån! Månge som fick gå från hus och hem och dom som hade ingen fäst egandom fick sina skulder betalat av skattabetalerna.

Är förvånda att en som är under 30 kan vara så klok.

Bengt Dennis Krisen? Vet faktiskt inte vad du syftar på, kanske beror på att jag är 9 månader från 30 :p
 
Sv: Lån till hästutrustning

Det som fungerar idag, behöver inte fungera imorgon. En olycka, och ekonomin ser helt annorlunda ut.

En finanskris, och läget är helt annorlunda. Har man många lån, där inget går att avyttra för att lösa lånen, blir det mindre roligt om man samtidigt förlorar jobbet. Det blev den dystra verkligheten för de som fick gå från hus och hem.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nej jag är inte den äldre generationen är under 30, inte arv utan egentjänade och sparade pengar och har jobbat inom vården som outbildad, gissa hur mkt pengar man tjänar då ;)

Men jag vet hur man vänder på slantarna och hur man använder sig av fonder och aktier och vet hur man gör bra affärer.

Men det är väl jättebra för dig, men inte behöver du väl komma med pekpinnar bara för andra inte gör likadant?

Vänt på slantarna är du knappast ensam om att ha gjort, jag skulle aldrig ge mig in på något ekonomisk om jag inte visste att jag klarade av att betala varje månad. Kan ju tillägga att det handlar om banklån, som Centaur nämnde så är sms-lån etc absolut inget alternativ för mig.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp