Lån till hästutrustning

Sv: Lån till hästutrustning

Behöver man en sadel och man inte har råd är det bara att tömköra tills man har sparat ihop pengarna.

Det är väl bra att det är ett alternativ för dig, för oss är det inte det helt enkelt. Och att inte ha råd bara för att man inte har en klumpsumma stämmer inte för mig, jag kollar till månadskostnad och att det då inte är lån/avbetalningar med höga räntor.
Nu är sadeln den enda hästutrustning, om man inte räknar transport & hästen, som jag har på avbetalning/lån, men jag förstår fortfarande inte varför folk ser det som ett så stort problem? Som någon annan skrev så finns det Såklart folk som belånar sig upp över öronen, men det är långt ifrån alla.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Bengt Dennis Krisen? Vet faktiskt inte vad du syftar på, kanske beror på att jag är 9 månader från 30 :p

Föra din tid, Bengt Dennis var Riksbankchef under 80 talet. IT bubbel spräck, banker hade lånet ut långt över deras tillgångar, inflation rased iväg och myndigheten slog till alla nödbroms dom kunde komma åt, ränte gick upp nåt hemsk och folk som hane inte att låsa sina rörliga lån gick under.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Kastar mig in i tråden och känner mig genast träffad!
Även om man från början faktiskt har en buffert (jag är en av de där förfärligt dåliga människorna som inte har en sån just nu) kan det ju hända att man måste använda den när något händer. Ska man då sälja hästen tills man har en ny? Allvarligt talat, alla är inte födda med silversked i mun även om vi gärna hade velat det.
Det viktigaste när man är häst/djurägare är väl för *fult ord* att man ser till att alltid har råd med det djuren behöver. Sen kanske det inte måste vara sprajlans nya prylar.

Jag är inte född med silversked i mun ;)

Sen vet jag också att en buffert kan försvinna VÄLDIGT fort, därav man bör ha en rejäl buffert = svårare att tömma helt = mer trygghet när det skiter sig.

Men det är en rejäl skillnad på att ha haft en bra buffert och behövt använda den än att aldrig ha skaffat sig en.
De flesta skaffar sig aldrig en buffert utan ser lån som en buffert.

Självklart är det våran uppgift som djurägare att se till att våra djur har det dom behöver.
Om det är nytt eller begagnat tror jag faktiskt djuren skiter fullstädnigt i sålänge det passar.
Därmot är det inte lika många djurägare som skiter i det, då är det ofta viktigt att det är det nyaste, visst märke och viss färg, gärna så man kan smygskryta om vad man har råd med trots att prylarna oftast är totalt onödiga...

Sen är det fler som tar lån/avbetalning som inte klarar av det än vad de är som faktiskt gör det...
 
Sv: Lån till hästutrustning

*kl*

Jag måste bara få vara med på ett hörn känner jag =)

Måste bara skriva att alla präktiga som inte har lån tydligen har klumpat ihop sig i den här tråden. :D

Jag hade hellre åkt och fixat en bra basutrustning till min häst på avbetalning (det är också en form av lån :devil: ) Än att stoppa massa pengar i min häst i form av foder, stallplats etc för att sen inte kunna nyttja mina insatser så att säga. Det blir DYRT det med och man får ingenting tillbaka. Eller så får man tillbaka en trasig häst om man inte har bra utrustning. Det kan också leda till stora utgifter, som hade blivit besparade på en smart shopping runda. :grin:

Sen kan man diskutera lån för överkonsumtion i form av flashiga ridprylar och dyra ridkläder, det är ju inte att rekommendera. Men att i stort sätt säga att man är en dålig människa som inte har råd till allt utan lån, och att alla måste tjäna en 25 efter skatt i månaden för att få äga en häst, det är inte riktigt så det ser ut i vårat hästsverige.... Och vad jag kan se runt omkring mig själv så mår de hästarna bra och har vad de behöver. Sen finns det självklart avarter av alla slag, men det finns det ju jämt när det gäller allt. :angel:
 
Sv: Lån till hästutrustning

Sen är det fler som tar lån/avbetalning som inte klarar av det än vad de är som faktiskt gör det...

Vilken tur att du vet allt om allas ekonomi :grin:

skämt åsido, du har såklart poänger i det du skriver, och det finns såklart folk som inte kan hantera sin ekonomi, men jag tror att det är mest de som syns och hörs i bl.a media. De gör ju inte TV-program om de som faktiskt sköter sin ekonomi TROTS att de har lån mm.

Jag tycker inte heller man ska ta smålån till bl.a dyra märkesridkläder, täcken och schabrak mm, men att ta ett lån för att kunna köpa en bra sadel som passar hästen ser inte jag som något problem.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nej det låter såklart som något man inte vill vara med om :crazy: men ska man inte köpa/investera i någonting av rädsla för att sådana situationer ska uppstå igen, ja då skulle jag ivarjefall tycka att tillvaron vore bra mycket tristare...
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nja, jag är av emot konsumtion för att "tillvaron skulle bli tristare" om det inte gick att konsumera i den takt som önskas. Att låna för att det skulle vara trist att inte kunna konsumera känns inte riktigt sunt i mina öron.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nja, jag är av emot konsumtion för att "tillvaron skulle bli tristare" om det inte gick att konsumera i den takt som önskas. Att låna för att det skulle vara trist att inte kunna konsumera känns inte riktigt sunt i mina öron.

Med trist menar jag att inte köpa huset man drömt om, bilen man behöver mm, alltså inte de där snygga ridbyxorna. Jag ser inte sådana investeringar som konsumtiom, inte hästköp heller för den delen, men vi har väl olika syn helt enkelt, tur att man får välja helt själv hur man gör i slutändan
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nej det låter såklart som något man inte vill vara med om :crazy: men ska man inte köpa/investera i någonting av rädsla för att sådana situationer ska uppstå igen, ja då skulle jag ivarjefall tycka att tillvaron vore bra mycket tristare...

Det har hänt ett par gånger sen det, vi liver nu mitt i den storsta ekonomi bubbel nogonsin, du har bara inte markt av det.
Din häst är ett lyx inte en nödvandighet till ditt överlivnad----men det kan bli det;
Näst luft och vatten är föda ett viktig tyng:
Värja plåga har sitt skri, men matt man tigga still.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag ser mig inte som präktig bara för att jag spar först o handlar sen.

Finns ju en anledning till att ansökningarna om skuldsanering bara ökar.....
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag ser mig inte som präktig bara för att jag spar först o handlar sen.

Inte jag heller. Jag har bara varit på väg in i väggen, för att jag levde på för små (nästan inga) marginaler alls, och höll på att gå i bitar av stressen. Det lärde mig läxan, en gång för alla.

Har man råd att betala av på lånen, så fine. Låna på. Det är upp till låntagaren och banken. Men jag vill slippa lån i så stor utsträckning som möjligt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Det är väl bra att det är ett alternativ för dig, för oss är det inte det helt enkelt. Och att inte ha råd bara för att man inte har en klumpsumma stämmer inte för mig, jag kollar till månadskostnad och att det då inte är lån/avbetalningar med höga räntor.
Nu är sadeln den enda hästutrustning, om man inte räknar transport & hästen, som jag har på avbetalning/lån, men jag förstår fortfarande inte varför folk ser det som ett så stort problem? Som någon annan skrev så finns det Såklart folk som belånar sig upp över öronen, men det är långt ifrån alla.

Fast har du inte råd att spara till sakerna du vill ha har du ju inte heller råd att betala av ett lån som dessutom innebär att prylen blir dyrare.
Har man en redan ansträngd ekonomi (vilket jag anser att man har om man inte har en buffert) blir den bara mer ansträngd av att betala mer än nödvändigt för en produkt bara för att man inte känner för att spara ihop till den först.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Fast på vilket sätt är bil eller häst en investering? En investering är något som beräknas öka i värde över tid. Bilen sjunker drastiskt i värde för varje mil du kör och hästar gör man ingen vinst på såvida man inte håller på med trav eller liknande. En vanlig ryttare gör ju knappast en vinst när man säljer sin häst, den lilla vinsten man har gjort i förhållande till inköpsvärdet äts snabbt upp av alla löpande kostnader som det är för en häst.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Fast på vilket sätt är bil eller häst en investering? En investering är något som beräknas öka i värde över tid. Bilen sjunker drastiskt i värde för varje mil du kör och hästar gör man ingen vinst på såvida man inte håller på med trav eller liknande. En vanlig ryttare gör ju knappast en vinst när man säljer sin häst, den lilla vinsten man har gjort i förhållande till inköpsvärdet äts snabbt upp av alla löpande kostnader som det är för en häst.

En investering kan också vara något som du själv mår bra av både psykiskt och fysiskt. Jag har ju som sagt tagit ett lån nu för att köpa en sadel. För mig är det en investering i mitt eget välmående eftersom min rygg håller på att paja och att min ridning får en chans att utveckas bättre i en riktigt bra sadel.

Så en investering behöver inte vara ekonomisk, det kan vara en investering för ens utveckling, ens fysiska välmående osv. Allt i livet handlar inte om ekonomisk vinst.
 
Sv: Lån till hästutrustning

En investering kan också vara något som du själv mår bra av både psykiskt och fysiskt. Jag har ju som sagt tagit ett lån nu för att köpa en sadel. För mig är det en investering i mitt eget välmående eftersom min rygg håller på att paja och att min ridning får en chans att utveckas bättre i en riktigt bra sadel.

Så en investering behöver inte vara ekonomisk, det kan vara en investering för ens utveckling, ens fysiska välmående osv. Allt i livet handlar inte om ekonomisk vinst.

Det där tyckte jag var en riktigt sund inställning! :) Jag fick som sagt låna för att köpa en speciell sadel åt min häst och det såg jag som helt självklart för att kunna hålla hästen fräsch i en passande sadel och för att hästen behöver röra på sig. Tömköra räcker inte för oss och är inget allternativ på heltid. Då köper jag hellre en sadel som jag avbetalar i ett år än att spara i ett år och ha hästen ståendes och kostar pengar för ingenting. Finns inget rätt och fel i detta känner jag, det måste ju vara upp till varje person att avgöra vad som passar denne.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Fast har du inte råd att spara till sakerna du vill ha har du ju inte heller råd att betala av ett lån som dessutom innebär att prylen blir dyrare.
Har man en redan ansträngd ekonomi (vilket jag anser att man har om man inte har en buffert) blir den bara mer ansträngd av att betala mer än nödvändigt för en produkt bara för att man inte känner för att spara ihop till den först.

Anledningen till att man tar lånet är väl för att man behöver tex sadeln NU och inte om ett år och det måste väl bara personen avgöra om de vill betala lite extra för att få nyttja sadeln omgående istället för att vänta ett år. Finns inga rätt eller fel i detta. Man tänker och prioriterar olika. :)
 
Sv: Lån till hästutrustning

I ett större perspektiv finns det absolut ett rätt eller fel. Det är inte sunt att låna till konsumtion, det är bara att googla för att se vad som händer när detta beteende breder ut sig. Det underminerar hela ekonomin.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Anledningen till att man tar lånet är väl för att man behöver tex sadeln NU och inte om ett år och det måste väl bara personen avgöra om de vill betala lite extra för att få nyttja sadeln omgående istället för att vänta ett år. Finns inga rätt eller fel i detta. Man tänker och prioriterar olika. :)

:bow:

Jag fick ta ett lån för att köpa den sadel jag har nu och det mår jag bra av. Jag och hästen är super nöjda och båda mår bra. Tror jag hade fått mer och mer ångest av att rida i den sadlen jag hade innan. Mådde psykiskt dåligt. Och nej, jag fixar inte att rida barbacka. Jag får ihop min ekonomi fast jag tagit lånet och amorterar rätt bra. Och ja, jag har en buffert men tyvärr äts den upp nu pga annat. Men kan ändå använda bufferten och amortera. Så nej, tar man lån man klarar av att betala av och tänker efter 3-4 gånger innan man tar lånet tycker inte jag att det är fel att ta lån för att köpa utrustning.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Så nej, tar man lån man klarar av att betala av och tänker efter 3-4 gånger innan man tar lånet tycker inte jag att det är fel att ta lån för att köpa utrustning.

Håller verkligen med dig. Ska man ta ett lån måste det vara genomtänkt. Man måste ha en klar (uppskriven!) budget och veta var ens pengar går. Det är ju bara att kolla på Lyxfällan för att se att de som får problem är de som impulslånar (i synnerhet från skitdyra kreditföretag), går på "bra erbjudanden" och maxar sina kreditkort. Finns väl ingen somnågonsin varit med i Lyxfällan som ens gjort en budget?

Vill också tillägga att bara för att man lånar betyder det inte att man inte har ett sparande. Men det är bättre att ha kvar sitt sparkapital än att tömma det och istället betala av på ett lån.
 
Sv: Lån till hästutrustning

I ett större perspektiv finns det absolut ett rätt eller fel. Det är inte sunt att låna till konsumtion, det är bara att googla för att se vad som händer när detta beteende breder ut sig. Det underminerar hela ekonomin.

Fast ett lån tror jag ingen dör av;) Det som är problemet idag är snabblånen, tex sms-lån och liknande. Och det är INTE bra!! och skulle aldrig förkomma hos mig. Men att låna en summa för tex en dyr sadel är inte värre än att låna till bil. Och även om du är emot det så tror jag inte att en persons ekonomi går under för att man betalar 2000kr på ett lån i månaden under ett eller två år. Har man dem kronorna över så ser jag verkligen INGET problem i det. Varför skulle det vara ett problem??

Problem är när man har smslån och andra dyra krediter upp över öronen så man inte har råd att betala sina månadskostnader. och sedan tar nya lån för att kunna betala sina skulder. Ja då sitter man i skiten.

Men det betyder absolut INTE att man hamnar där bara för att man tar ett lån på en bil, skoter, sadel, häst what ever man nu tar lånet till. Så länge man har en budget, följer den och man har pengar över varje månad så är det väl upp till var och en hur och vad man lägger dem på? Utan att man för den delen blir oansvarig och bankrutt.:cool:

Alla jag känner har lån på tex bil eller skoter. De har absolut inga ekonomiska problem, tvärt om. Bra ekonomi, bra buffert, pengar över varje månad. Varför skulle jag få problem för att jag köper en sadel? Skillnaden är väl att vi vill nyttja våran tänka produkt nu och inte om ett år. Och då är det mycket värt att betala lite ränta för att slippa vänta. Mitt val och jag ser inget som helst fel i det!! Och ja, jag pratar fortfarande om ett vanligt mindre banklån. Inte massa dyra krediter som växer i högar, för då har vi en annan diskussion!!
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp