Lån för hästköp.

P

Phillippa

Har nu läst flera trådar på forumet om hur mycket folks hästar kostar per månad och har en liten fundering. Har alla köpt sina hästar kontant från början, eller räknas inte det som en utgift varje månad att betala tillbaka till banken? Jag ser ingenstans att det står "och slutligen x kr i lån."

Personligen har jag inget annat val nu när jag skall köpa min första häst än att ta ett litet lån (ca. 20 000 kr) och det räknar jag i allra högsta grad in som en månadsutgift. Summan av kardemumman är att denna utgift kommer att vara det som gör hästen riktigt dyr i slutändan (jag har väldigt tur med kontakter i övrigt).

Så, frågan är helt enkelt om 99% av hästägarna sparar ihop och betalar av sina hästar direkt, eller om lånet faktiskt inte räknas?

Eller, hua mig, är det kanske tabu att prata om? :confused:

//Phillippa, som ser fram så oerhört att skaffa häst i höst...

Sv: Lån för hästköp.

Jag sparade samma summa som jag räknade att hästen skulle kosta varje månad:)

Tänkte att om jag inte kan spara det så klarar jag ju inte hästen heller.

Så jag köpte hästen och all hennes utrustning kontant:)

Jag är totalt emot lån:angel:det enda jag lånat till är huset, allt annat sparar jag ihop till först och köper sen:)

Jag har lånat för att köpa alla hästarna utom den sista som var skitbillig :p
Såklart räknas den kostnaden med i vad hästen kostar i månaden, men om folk här tex frågar vad det kostar att ha en häst så skulle jag nog inte ta med lånekostnaden. Den blir ju så otroligt olik beroende på belopp, ränta och återbetalningstid. Man vet ju inte vad personen tänkt skaffa för häst.

Dessutom försöker jag att låta bli att räkna på vad hästen kostar i månaden... :crazy: det låter nämligen så orimligt mycket då, för en hobby :smirk:

Många försöker nog i första hand spara ihop till hästen. Man kan dock räkna ut en månadskostnad men det beror litet på vilken ras/typ av häst man har.

Antag att du har en häst som kostar 100 000 och som tillhör en ras som har en medellivslängd på 20 år. Köper du den inriden och klar vid fem års ålder och räknar att den "går i pension" vid 15 års ålder så har man en effektiv användning av hästen under 10 år.

100 000:-/10 år effektiv ridning= 10 000:-/år (drygt 800:-/månad).

Ska man sedan låna pengar och ha en livförsäkring för att skydda sin investering så hamnar man nog runt 1000:-/månad i exemplet ovan.

Den ena hästen slet jag som en gnu för att kunna betala, fick dessutom betala av lite på den. :bow:

Den andra "bakade vi in" i ett annat lån, som hade med huset att göra. :D

Räknas det om man lånade av morfar...? :D

Jag betalade kontant och hade haft råd med det helt utan lån också, men ville ha lite extra pengar över ifall det skulle hända nåt oväntat (t.ex. veterinär).. Fast sen köpte jag en hel massa utrustning så pengarna gick åt rätt fort ändå :o Dessutom tappade jag plånboken med 4000 kr i strax innan jag skulle hämta hästen... :cry:

Jag kommer att spara ihop så mycket jag bara kan (har bara 75% av priset att betala vid hämtning då handpenningen är betald) och sen kommer min sambo att hjälpa mig med resten. Jag får inte ta lån då jag inte är fast anställd.
Tyvärr kommer en månadslön gå till körkortet... annars skulle jag säkerligen kunnat skrapa ihop hela köpsumman själv.

Har nu läst flera trådar på forumet om hur mycket folks hästar kostar per månad och har en liten fundering. Har alla köpt sina hästar kontant från början, eller räknas inte det som en utgift varje månad att betala tillbaka till banken? Jag ser ingenstans att det står "och slutligen x kr i lån."

Personligen har jag inget annat val nu när jag skall köpa min första häst än att ta ett litet lån (ca. 20 000 kr) och det räknar jag i allra högsta grad in som en månadsutgift. Summan av kardemumman är att denna utgift kommer att vara det som gör hästen riktigt dyr i slutändan (jag har väldigt tur med kontakter i övrigt).

Så, frågan är helt enkelt om 99% av hästägarna sparar ihop och betalar av sina hästar direkt, eller om lånet faktiskt inte räknas?

Eller, hua mig, är det kanske tabu att prata om? :confused:

//Phillippa, som ser fram så oerhört att skaffa häst i höst...

Min första ponny fick jag av mina föräldrar, mitt första halvblod som jag köpte när jag var 16 och hästen var 1 1/2 hade jag sommarjobbat ihop pengar till. Skulle aldrig låna till en häst.

Har väldigt svårt för att ta lån - det är ju så himla roligt att jobba och gneta ihop vartenda öre!! Snart kommer min nya hästtransport som jag sparat ihop till och behöver alltså inte låna!! Känns jättebra!

900kr/mån kostar mitt lån på ponnyn. Det brukar stå med.

Den nya kommer däremot inte ha något lån på sig för den har jag tillverkat själv sas :)

Jag har sparat pengar :)
Visseligen så var inte min häst speciellt dyr (30 000:-).
Även om jag hellre haft en klar tävlingshäst så blev det en billig fullblodsdam istället. Tänkte att om jag ändå ska spara dom där pengarna vill jag ju ha något att göra under tiden :angel:

Hola,

Jag har betalat alla mina hästar kontant.

Ser det som att själva inköpet är den lilla summan.
Har man inte till den, hur skall man då ha råd till månatlig drift?

mvh Eva

men det är ju lite skillnad på att betala en hel klumpsumma kontant. jobbar man så kommer ju resten av utgifterna rullande sas, man betalar ju det mesta andra i månadskostnader.

Jag blev faktiskt förvånad över att så många betalade sina hästar kontant!:bow:
Jag har tagit lån och det sticker jag inte under stol med. Och ska man köpa lite dyrare hästar så får man kanske räkna med att det kostar - förutom den dagliga kostnaden... och en heltäckande försäkring upp till åtminstonde lånebeloppet.
Att resonera att man inte har råd om man inte har det sparat - tja... det finns annat i världen som kostar och jag resonerade att jag inte behövde ha den nyaste bilen eller transporten utan hellre la pengar på den häst jag Verkligen ville ha.:love:
Skriver jag hur mycket jag betalar per månad skulle ni förmodligen baxna... jag som bara jobbar deltid och lägger allt på detta och "bara" är fritidsryttare :angel:
Tusen kronor är billigt per månad... !!
Är vi inte fler som tagit lån? Vore skoj att veta.

jag har tagit lån till min pålle och dennes sadel.. anser oxå att det är den minsta kostnade att köpa hästen och att det blir mer pengar i drift! men tycker inte att det är "dåligt" eller något att låna pengar för att köpa en häst!!:D

Hola,

Här i stan får man räkna med att det kostar minst 5000 spänn i månaden om man har sin häst uppstallad och har en försäkring.
Sen får man lägga till kostnader för skoning, avmaskning, vacc, ev vet.besök samt utrustning.

Det blir i runda slängar 60 tusen på ett år. 600 tusen på 10 år...

Köper man en billig häst för säg 30 tusen så är det 6 månaders sparande.

Lånar man 30 tusen så skall man ut med ränta och amortering ovanpå de 5000 varje månad under ett par års tid.

Så den lilla klumpsumman är försumbar i inledningsskedet anser jag.

mvh Eva

Skriver jag hur mycket jag betalar per månad skulle ni förmodligen baxna... jag som bara jobbar deltid och lägger allt på detta och "bara" är fritidsryttare :angel:
Tusen kronor är billigt per månad... !!

Vad kostar det då?

Min första häst fick jag av mina föräldrar. Min andra häst hade jag på avbetalning till säljaren, när den sedan var tvungen att tas bort använde jag försäkringspengarna till nästa häst och därefter har jag fött upp mina hästar själv och då blir det lite som avbetalning eftersom alla avgifter inte betalas samtidigt. Alltså jag har inte tagit lån för att köpa mina hästar. Det är så dyrt ändå att ha häst.

Vad kostar det då?

Om jag räknar bort stall, mat och hovslagare handlar det om en 3000 kr extra per månad...:eek:
Men jag kanske är tokig...:rofl:
(Då har jag ändå betalat all utrustning kontant iofs.)

Alla våra hästar är inköpta kontant.

Den första hästen köpte jag som 12-åring för 25 000 och som jag hade sparat till den:smirk:........under flera år.Sprungit ärenden,klippt gräsmattor,passat barn,inte ätit godis på ett helt år (värde 500 kr haha från mina föräldrar),pantat burkar,tvättat bilar,födelsedagspengar,puh........men sen hjälpte mor o far mig med resten......alltså utrustning,stallhyra,träningsavgifter,trailer osv osv osv.

Men det var ett sätt för mamma att se att det verkligen var detta jag ville.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 424
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
30 870
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 281
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar