Lån för hästköp.

Sv: Lån för hästköp.

Min häst betalades kontant.
Om ungefär ett år ska jag köpa en till som jag redan sett ut :p
Men den är inte till salu förrens om ett år. Då kommer h*n kosta 130 000. Och ungefär 40000 kommer jag ta lån på, resten är ihopsparat.

*hugger sista*

Jag har tagit lån för att köpa min häst, men hade jag vetat det jag vet idag hade jag def avstått! Då hade jag gjort som flera, dvs lagt undan det hästen kostar/mån och sen betalat hästen kontant. Idag "måste" jag ha hästen fullt livförsäkrad för att, som någon skrev, skydda min investering. Det ger mig en försäkringskostnad på 1000.-/mån (det är hutlöst!!) samt lånekostnaden på 1650.-/mån.

Så frågar du mig....köp hästen kontant!!! Spara och vänta det där halvåret/året. Det är SÅ värt det.

//Alice

Jag flyttade hem mitt företag och sparade både lokalhyra och resor och fick en del pengar över varje månad som lades undan till HÄSTEN med stort H. När summan började likna något kom det ett brev från Skattemyndigheten att det fattades omkring 75 000 kronor på mitt skattekonot och kunde jag vänligen betala in det inom tre månader tack... Hon som skött min bokföring fick höra att hon levde. (OK, jag vet att det är mitt ansvar att ha koll på detta men eftersom jag är ekonomisk analfabet har jag alltid lämnat över detta till proffs, trodde jag, och dessutom betalat dyrt för tjänsten. Idag har jag anlitat en auktoriserad revisor istället, för samma pengar och jag sover lugnt om nätterna...) Hur som helst fick hästpengarna gå till skattekontot istället och ett halvår senare hittade jag min goa häst, för betydligt mindre pengar än 75 000 men jag blev tvungen att låna dem iallafall. Nu har jag inte tagit banklån utan har gjort en deal med makens företag där jag arbetar av en del av pengarna istället. Och när jag fyllde jämt häromsistens önskade jag mig bidrag till hästköpet istället för blommor och vaser och onödiga pryttlar. Det lönade sig och gjorde att mina stallhyror de första månaderna i höst´inte känns så betungande.

//

Jag köpte hästen kontant. Men tog av mina sparpengar från ett arv. :) Har alltid tänkt att de pengarna ska användas till större inköp, och en häst måste väl räknas dit? :)

Men nu när jag flyttat till eget stall och måste köpa in hela vinterns ensilageförbrukning på en gång, och inte betalar månadsvis som tidigare, så kommer jag antagligen få ta ett lån på 10.000. Och den konstnaden räknas ju givetvis in i hästarnas "driftkostnader", på samma sätt som ensilage hade gjort annars också.

Jag blev faktiskt förvånad över att så många betalade sina hästar kontant!:bow:
Jag har tagit lån och det sticker jag inte under stol med. Och ska man köpa lite dyrare hästar så får man kanske räkna med att det kostar - förutom den dagliga kostnaden... och en heltäckande försäkring upp till åtminstonde lånebeloppet.
Att resonera att man inte har råd om man inte har det sparat - tja... det finns annat i världen som kostar och jag resonerade att jag inte behövde ha den nyaste bilen eller transporten utan hellre la pengar på den häst jag Verkligen ville ha.:love:
Skriver jag hur mycket jag betalar per månad skulle ni förmodligen baxna... jag som bara jobbar deltid och lägger allt på detta och "bara" är fritidsryttare :angel:
Tusen kronor är billigt per månad... !!
Är vi inte fler som tagit lån? Vore skoj att veta.

Jupp.. Har också tagit lån för att skaffa mina "dröm" hästar och för att kunna fortsätta med hobbyn utan att göra uppehåll... Är som du deltid anst, men vad gör man inte för att ha lycka i livet!? Och som du sa en tusenlapp är väldigt billigt kan tyckas....

jag tvingade min kille att ta lan och betala...hihih

kontant... är av samma sort som vissa här, man sparar å köper för "egna pengar"...
det enda lånet jag har är på lägenheten, å den jobbar jag ar*let av mig för att betala av så fort som möjligt (500 000kr kvar hehe)...

häst var billig, 15000kr. Hade haft råd med dyrare, men hon stod ju där, så vad skulle jag göra :love:

skulle jag köpa en häst för 100 000+ så skulle även det vara ihopsparade pengar, eller så skulle jag "ta tillbaka" pengar från pappa på min avbetalning till lägenheten...

Jag bakade in min häst i mitt billån. Och jag brukar av någon konstig anledning inte räkna med vad jag betalar på lånet och ibland glömmer jag även försäkringen :angel:

Hade inte alls några planer på att köpa häst, och så helt plötsligt var hon bara där så det var bara till att ta ett lån.

Betalar ca 1.300:- i månaden och lånen är avbetalat och klart om 2 år. Nu är lånet nere på hästens livvärde och skulle jag välja att sälja så skulle jag nog få ut mer för henne än vad jag köpte henne för :)

*kl

Jag köpte den första hästen kontant, den andra lånade jag hälften av beloppet till av min sambo. Kan tillägga att den andra hästen kostade 12000. Jag skulle inte gärna ta lån för att betala hästar, det kommer så mycket stora utgifter efter hästköpet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 424
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
30 870
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 281
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar