Lämpligt med föl efter travare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Etolie
  • Startdatum Startdatum
Högst olämpligt tycker jag, som alla vet vid det här laget. ;) I så fall tycker jag att det är, som vissa sagt redan, bättre att köpa sig en ridhäst/unghäst.

Men inga varmblod egentligen är renrasiga från början.
Vi har väldigt få raser i världen som är "renrasiga".
Och då till en annan fråga varför är det så ok med angloarab tex?
Jag har sett många sådana här trådar om att korsa med travare och varje gång är det många som skriker rakt ut medans de kan sitta på en häst som kan vara ett halvblod med föräldrar tillbaka som är fullblod.
Jag fattar inte det.

Det är ju synd att du inte förstår skillnad på att hästar är framavlade för olika ändamål.

Skillnaden på ett fullblod och halvblod är betydligt mycket mindre än en travare och ett halvblod.

Avelsarbetet på travare har sedan aveln drog igång på 1800-talet strävat efter att få en häst som travar fort vilket gjort att travar-rasen numera är en race-häst gjord för trav.

Personligen tycker jag att de flesta travare varken har halsar eller kors som är lämpade för bra ridhästar. Även i bogarna har man strävat efter annan exteriör, många bra travhästar känns nästan "glappa" i lederna. Till en viss gräns går det ju alltid att komma vad man än sitter på, men sedan då?

Jag har ett sto som anses vara skitsnygg inom travkretsar, men jag lovar att varenda ridmänniska skulle kräkas. Hennes hals är helt vidrig för att försöka få vettig samling. Jag har en annan som rör sig som "en älg" och är 152 cm över havet. Skitbra som travare men riktigt värdelös att rida på, hon är helt enkelt inte byggd för att samla sig.

Fullblod är en annan sak, för se springer fort i galopp och har avlats på andra exteriöra företräden.

Avelsmissar kan man göra även utan att blanda raser, på 80-talet hade jag ett jättesto, betäckte henne med en liten hingst. Fick en jättehäst med ponnybredd. :o Förhoppningsvis har jag lärt mig åtminstone något sedan dess...

/// ghost

Arabiska fullblod är renrasiga varmblod som inte blivit framkorsade!

Halvblodshästar är korsade mellan olika fullblodsraser och olika ridhästraser. Förstår du inte det?

det var ju det jag skrev att araberna är renrasiga!!!!
dessutom kommer ju travarn egentligen också från fullblod och ridhästar, dessutom, på köpet så har de amerikanska hästarna blod från flergångshästar som också är ridhästar...sen vet jag också att halvblod och travare är ämnade för olika saker...men om man inte är intresserad av att få sitt föl att gå grand prix så tycker jag att det är fullt ok att korsa om man vil ha kvar stoets egenskaper.

+ en annan intressant sak är att våra travare, fullblod och halvblod har fått en kota förmycket genom avel och är egentligen inte ämnade för att ridas på nån av dem....

Det är bara optimister och korkade som tror att man "får kvar" stoets egenskaper. Oavsett om man korsar raser eller inte.

Ett föl är alltid 50% av bägge föräldrarna - har man TUR så blir det rätt 50%, men det kan lika gärna slå totalt fel.... låt oss säga att man vill ha stoets temperament och hingstens gångarter, exteriör och ridbarhet, tänk om du får ut en som exteriört, gångartsmässigt och ridbarhetsmässigt är en travare, men med halvblodstemperament (det är ju ofta psyket som sägs vara så fantastiskt på travhästar, medan halvblod brukar sägas vara gräsliga)

det beror egentligen vad som klassas som bra ridhäst. jag tycker att mitt sto passar utmärkt som ridhäst och passar inte alls som travhäst. men det är för att jag inte har några ambitioner för att vara med i grand prix.

tex har vi ett fullbod i stallet som har bra steg men som är för lång för att kunna trampa under sig riktigt medans min hät däremot är myckert kort i kroppen och har lättare för att trampa under sig men som inte har rätt steg.

jaja det är gambling...
men det är det alltid spelar ingen roll vilken ras det är...

Du är nöjd med att rida på Din häst ja. Men förmodligen så har hon åtminstone en skaplig pappa och mycket duktiga travare i stammen. 50% av alla travhästar kommer inte till start av olika anledningar och en stor anledning är givetvis att individen inte passar till det. Att de sen kan skolas om till godtagbara ridhästar är ju bra, men att avla vidare på dessa sedan??? Det är det jag ställer mig frågande till. :confused: :confused: :confused:

Har tyvärr ingen bild på "snyggingen" annars skulle jag kunna visa vad jag menar. :)

/// ghost

Jag inte för att man ska börja massproducera travar- korsningar heller. Men jag tror inte att det är dödsdömt om man gör det i några fall...

Ja, det är gambling :) oavsett ras.

jag tror iallafall att om man kan se till att minimera riskerna för total-fel så skall man göra det. Inte minst med tanke på den kommande hästen ! Och jag anser och kommer alltid att anse att det är olämpligt att korsa raser för olika ändamål med varandra. Tex travhäst/ridhäst.

Du skulle ju kunna ta ett föl efter en travhingst, sälja det och ta pengarna och köpa dig en halvblodsfölis.

Du skrev att inga varmblod är renrasiga från början, och då säger jag att du har fel eftersom det arabiska fullblodet är en varmblodsras som inte är framavlad!

OM du tycker att hon ar en lamplig mamma och hon hitintills lamnat fina fol sa varfor inte. I Sverige ar folk allt for fega att anvanda travarblod i ridhastar, och med detta vill jag inte ha igang nagon idiot diskussion om travarblod och Baloubet och Jappeluop. Det finns sa manga flera an dem som lyckats val och som vanliga svensson inte har ngn aning om.

Har ett sto bra huvud, korrekt exterior osv sa varfor skall man inte avla pa henne.

aja om man ska börja märka ord så är det väll så men alla andra verkade förstå vad det var jag menade...

lånar knapp
Varför är många så rädda för korsningar? Fördelarna är många men främst att de ofta blir friskare. Och varför det skulle vara så stor skillnad mellan att korsa med fullblod jämfört med travare förstår jag egentligen inte. Fullblodet är inte heller avlat för samling, har ett sämre temperament för ridning än travare och sämre hållbarhet (bla dålig hovkvalitet). Om man korsar med fullblod för att "lätta upp" halvblodet skulle man precis lika gärna kunna använda travare. Om man är rädd att få en dålig galopp i avkomman, borde man inte vara rädd att få en dålig trav i sin fullblodskorsning?

det jag menade var att våra varmblodiga travare, halvblod och fullblod inte är renrasiga från början.
araben är det....

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel ...mitt fullblodssto. Tror att hon behöver en "nystart" för att komma tilrätta med våra problem och att ta ett föl på henne tycker jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 504
Senast: rebeckasff
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar