Lämpligt med föl efter travare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Etolie
  • Startdatum Startdatum
Men om man skriver att alla varmblod är korsningar så måste du ju erkänna att det inte är sant eftersom det arabiska fullblodet är en varmblodsras som inte är framkorsad.

Görel---> Varmblod är framkorsade mellan massor av raser!!
Ta tex den amerikanska travaren, massa fullblod, rysk travare, fransk travare, oldenburgare mm. Just därför skiljer dom sig så mkt i exteriören, mín ser ut som ett litet fullblod/ smäckert halvblod. Tom veterinärerna på kliniken misstog sig och trodde hon var fbl. Hör det varje gång någon ser henne för första gången; Åh vilket fint litet fullblod.. Åh är det ett litet halvblod du har!?
Osv..

Varmblod är arabiska, engelska och angloarabiska fullblod, amerikanska och franska travare, olika halvblodsraser m m.
Alla varmblodsraser är framkorsade UTOM det arabiska fullblodet, som istället ligger till grund för alla varmblodsraser, främst genom att det engelska fullblodet avlades fram med korsningar av arabhingstar och engelska lantston.

grattis, nu är det ingen som kan misstolka...

för det är ju det jag har sagt hela tiden...
varför är det då så fel att korsa en travare med ett halvblod???
om vi har gjort det i alla tider (obs. utom med araben... :devil:) innan så varför inte nu??

men jösses....
sånt här kan driva mig till vansinne....
varför ska man behöva få en hel utläggning bara för att man inte skirver alldeles korekt??
att man bara bryr sig om sånnan pettitesser...(oj stavade jag fel nu kanske?? behöver jag kanske en svenska kurs nu??)...
jag började inte skriva här för att diskutera om att araber också är varmblod utan om det är värt att korsa en travare med nått annat...

och det tycker inte jag är så farligt om man nu har ett sto som man vill ta föl på...

Sen när blev 5 ord en hel utläggning :confused:

Det var knappast stavningen jag tänkte på utan misstolkningen av avelsmålet :crazy:

Ok, lätt att missförstå varandra :D Jag uppfattade dig inte som en besserwisser, utan jag ville också bara förtydliga lite vad jag menade.

//frida

Om man ger sig in i en diskussion ska man väl skriva det man menar så att det inte finns några utrymmen för missförstånd :confused:

Det är klart att man måste tänka ett steg längre än att mitt sto är sött/snällt/gulligt etc innan man tar föl efter henne! Även om man själv idag är övertygad om att man kommer att behålla avkomman så kan det alltid hända saker i ens liv som man själv inte kan rå över och därför vara tvungen att göra sig av med sin häst. Därför ska man inte föda upp korsningshästar som kommer att sakna marknadsvärde.

Lady_s--> Har funderat på att göra det, men jag har frågat mig för lite och kollat in annonser och tydligen får man inte så mkt. för ett travföl, som jag trodde. Man får mellan 0-20.000kr och då ligger man back med tanke på vad alla kostnader har kostat att "göra" ett föl...

dalom---> Jag tänkte väl det, visst har väl baloubet vbl i sig längre bak? Men det var bara det att jag undrade om det var rasen vbl eller underguppen vbl...
För övrigt så har en häst i mitt stall en mormor som är travare och resten är kanonfin hoppstam, hon är superfin, syns inte en gnutta travare förutom att hon har mer påskjut i bakbenen vid hoppning, vilket ju travare har!

Så länge du verkligen ser till att det är en hingst som matchar ditt stos blod bra, oavsett ras. Kolla upp ditt sto och hingsten, och ta inte första bästa hingst, bara för att den har visat bra resultat. Var noga med hingstvalet.

OK... Vet att vissa kanske tycker det låter knäppt att "slösa" pengar på ett föl efter en travare men jag tänkte mig typ For Feeling, han ser väldigt trevlig ut :D

Ok, jag anser inte att det är att slösa pengar. Men man ska ha ett syfte. Om syftet är att försöka få en avkomma med mycket trevligt huvud, ja men då är det ju så.

När man går över "gränserna", alltså blandar olika blod/raser, blir det hela lite svårare. Det blir liksom extra svårt att veta vad man ska leta efter.

Men var noga och ha tålamod, och kolla upp ALLT du kan om kandidaterna!

varför är det då så fel att korsa en travare med ett halvblod???
om vi har gjort det i alla tider (obs. utom med araben... :devil:) innan så varför inte nu??
Därför att travaren är sedan MÅNGA generationer avlad för att trava fort framför en vagn. Den har en exteriör som är avsedd för detta och gångarter som är avsedda för detta. Och detta är inte riktigt förenligt med avel av ridhästar, där man söker andra egenskaper.
Att hästen sen "ser ut som" halvblod, fullblod eller whatever spelar ingen roll! De har fler egenskaper än ytan...
Ska man ägna sig åt korsningsvael så ska detta ha ett MÅL och då korsar man två individer som BÅDA har de egenskaper man vill ha fram hos avkomman, för att få en ännu bättre avkomma!

Och varför skapa fler mediokra hästar än de som redan finns?
Jo, jag VET :devil: att man kan vilja ha ett föl efter sin lilla söta häst, men man måste inte betäcka bara för att man har ett sto! Tänk på att det DRÄLLER av travare som söker nya hem, varför inte köpa en av dem i stället så kanske den slipper riskera att hamna på en slaktbil till italien?

Kom ihåg att även om man har för avsikt att behålal avkomman själv när den tillverkas så kan MYCKET hända innan den dör av åldersskäl... Kanske blir det den där hemska hästen med båda föräldrarnas sämsta egenskaper. Vill du ha kvar den då ändå? Eller kanske händer det dig något så att du tvingas sälja hästen, oavsett vad du vill. Har den då något värde? Eller är det ytterligare en häst som kommer riskera att hamna på slaktbilarna till Sydeuropa?

Hela Baloubet är ett varmblod men hans farmor är fransk travare. Han är av rasen Selle Francais som tillåts ha fransk travare i sig.

Om man nu har en så usel häst/avkomma är det i alla fall min åsikt att man själv ser till att hästen blir avlivad på lämpligt sätt, dvs inte sälja en usel/icke fungerade häst, till vem som helst (det är DÅ de hamnar i Italien)

Korsningar kan fungera mycket bra - det har jag sett flera exempel på. Men man måste vara medveten om att det i de flesta fall krävs en mycket rutinerad ryttare för att ta till vara "varmblodsgenen" - dvs varmblodens "gå-på-anda" och viljan att göra sin "herre" till lags. ( Med "varmblod" menar jag här varmblodiga travare)

Själv skulle jag inte lägga ett halvblod på ett varmblodssto - varför då? Goda hopptalanger (rena halvblod) finns det gott om! Tycker du jag är negativ och tråkig nu? :(

Hoppas jag inte sårat någon! Det var i så fall absolut inte min mening! :o

OK... tänkte inte på att han var selle francais...
Kanske inte är lika bra att blanda i amerikansk/svenkt vbl, franska travare har ju rykte om sig att ha väldigt bra gångarter för ridning..

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel ...mitt fullblodssto. Tror att hon behöver en "nystart" för att komma tilrätta med våra problem och att ta ett föl på henne tycker jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 504
Senast: rebeckasff
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar