Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*
Du är varmt välkommen att höra av dig så skall du få fri tillgång till hans veterinärjournaler så kan du själv läsa att han haft ordentliga skador/sjukdomar och att det inte varit några "bortförklaringar", du har aldrig tänkt på att det kanske är så att han faktiskt håller en så hög lägsta nivå som frisk så utan att det finns någon anledning så gör han inga dåliga resultat och det vet vi och av den anledningen anar vi ugglor i mossen så fort han går dåligt och hittillshar vi aldrig haft fel utan något har varit galet var gång vi anat det.
Jag vet inte vad du har för något att komma med om du anser honom gjort mediokra resultat.
3 års test 9 8 7 8 8 9 = 49 p Diplom och 3:e plac som hopptalang och ett poäng ifrån dubbeldiplom alltså klass 1 som gångarts.
Det som drog ner hans teknikpoäng var att han vred sig bak något han gjorde som unghäst innan han blev stark nog att orka med dessa stora språng han gjorde. (Treårs dömdes av Leif Nilsson och Jan-Ove alltså två domare som även ingår i AVN)
Gick därefter bruks som 4 åring och de tyckte han var för ofärdig exteriört och han saknades 1 exteriörpoäng, hoppningen gjorde han riktigt bra och kritiken som gavs efter hans hoppning på equipe var ordagrant (har den utskriven):
En hingst med säker taxering och mkt bra inställning. Han är rädd om sig, har fin teknik och god spänst. Han har god uppmärksamhet, god samarbetsvilja, gott förtroende och är orädd.
Inte precis en kritik att skämmas över.
Debuterade sedan på tävlingsbanorna och gjorde 5 st 1 m starter alla felfria och kvalade därmed till semifinal i 4 års champ.
Fick sedan lite semester och gick på bete och smittades här av borrelia vilket vi tyvärr inte alls uppmärksammade och det skulle ta ett halvår av konstiga symtom innan vi hittade lösningen. Att det skedde under detta bete vet vi nu i efterhand eftersom en del symtom debuterade då för att sedan försvinna när han blev behandlad bland annat de muskelproblem han drabbades av titt som tätt som ingen veterinär fattade varför de dök upp.
Gick alltså kvaliteten med borrelian igång och gjorde trots det en mkt bra hoppning även om han var käftig både där och på gångarterna något han annars inte var vilket fick sin förklaring när jag knäppte upp nosgrimman och fann tungan på fel sida av bettet, så går det när man inte kollar efter vetkollen i munnen att sakerna ligger rätt innan man spänner igen undernosgrimman
.
Hela hopputlåtande finns på video och bara för din skull laddade jag upp det så kan du ju själv höra hur medioker domaren tyckte han var.
http://www.youtube.com/watch?v=h9Wnxbc7aM0
8,68 som hopptalang, 4:e placerad och direktkvalificerad till 4 års finalen anser inte jag vara så mediokert.
Tur var att han var direktkvalificerad för dagen före semifinalen skulle vara hittade vi honom stående med näsan i backen och en stor muskelbristning i halsmuskeln som gjorde att han inte kunde röra huvudet. Envis som man är så sattes alla behandlingar in för att lyckas få honom startklar till finalen och vist halsen blev bra till dess att han sedan istället valde att vara okoncentrerad på framhoppningen och kracha i oxern där och sedan bli vad jag trodde feg för att han aldrig slagit sig förr och inte självmant ha lust att hoppa ett enda hinder utan fick tvingas runt inne på banan gjorde ju att resultatet inte blev så lysande när det är teknikbedömning. Att det sedan vid hemkomsten visade sig att han sträckt hela ryggen och ena skinkan gjorde ju att veterinär åter fick kallas in, tyvärr var det ingen i detta läget som hade en tanke på fästingsjukdomar utan vi fortsatte att behandla muskulärt och med antiinflammatoriskt. Fram till december tog det innan han var ridbar igen och då fräch som tusan efter alla behandlingar. Hoppade som en gud när hoppningen återupptogs och efter att ett antal olika tittat och sagt sitt så anmäldes han till bruks igen nu var han ju betydligt mer färdig i kroppen det som brast sist. Träningen blev ju ganska intensiv iom att tiden var ganska kort så att han till och från hade lite ömma muskler och var lite matt var ju inget någon av oss inblandade reagerade så hårt på.
Bruksprovet kom och mkt riktigt räckte exteriören även hoppningen räckte till även om han gjorde en mkt svag hoppning mot vad vi sett veckorna innan under träning men som sagt den räckte ändå till poängmässigt. Och då kom dödsstöten han gick inte rent på gångarterna utan var oren på ett bakben och därmed föll allt iom att han blev underkänd där.
Att han dagen efter visade sig ha extremt ont i ryggen och nästan lägga sig när man palperade honom gjorde ju att vi var ganska övertygade om att det kom därifrån, svaret på varför han var så öm i ryggen fick vi ju när sadeln kontrollerades och det visade sig att bommen knäckts (i en två år gammal sadel) och därmed trodde vi ju att vi hittat anledningen även om vi för säkerhetsskull även lät vår veterinär böja igenom honom. Ryggen blev snabbt oöm igen och han sattes igång dock mer och mer ovillig att jobba och oftare och oftare såg man ett egendomligt rörelsemönster på samma bakben, kollades och böjdes och röntgades x flera innan jag av en slump började tänka på fästingsjukdomar och bingo där låg svaret, skyhöga värden på borrelia och han sattes in på behandling och jag fick en ny häst.
Ett par tävlingar tog det att få igång honom igen sedan gick han som en klocka och kvalade till breeders (Falsterbo hann vi inte dit var tiden för kort efter igångsättandet).
Han gjorde en rejäl vurpa i september dock märkte vi inte då eller efteråt att det skulle ha hänt något utan han fortsatte att gå bra.
2 veckor innan finalerna hittade jag honom i hagen med en halvt avtrampad sko inget mer med det utan den drogs av och spikades på igen och allt var frid och fröjd.
Exakt 1 vecka innan finalerna var han block halt och hoppade på tre ben, visade sig snabbt att det var en hovböld, en intensiv tävling mot klockan startades med både veterinärer och hovslagare för att få ut jävelskapet men icke att den ville ge sig och vi fick stryka honom, seg var den och det tog några veckor innan han åter var ohalt, sattes igång kändes lite kymig och inte hundra, skoddes om och pang dagen efter stod han på tre ben igen, det var ju själv f*n också tänkte jag nu skall vi lockalisera böldskrället med röntgen direkt så vi vet var den sitter. Hade flyt och fick en återbudstid samma dag och vi fick en chock när vi såg röntgen bilden det var inte en ny böld utan böld skrället han hade innan hade inflammerat hela hovbenet och prognosen såg mkt mörk ut. Han gipsades och sattes på total boxarrest, där stod han hela vintern och åt dunderkurer med medicin och lyckades som tur var läka ut det igen och kunde så småningom få specialskor på sig och försiktigt sättas igång igen mot alla odds.
(Upps blev så långt att det inte fick plats i ett inlägg, forts följer)