Lämpligt med föl efter travare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Etolie
  • Startdatum Startdatum
du skriver att det är stor chans att man står där med en avkomma med föräldrarnas sämsta egenskaper. men det är väl lika stor chans om man avlar på rena halvblod. vad är det för argument?
jag har haft både varmblod och halvblod, båda raserna har sina fördelar. jag ser inga hinder till varför det inte kan bli trevliga avkommor mellan ett halvblod/varmblod.
jag tycker inte heller att det är rätt att dra alla varmblod över en kam som du gör. det är faktiskt så att vissa varmblod rent exteriört och gångartsmässigt lämpar sig bättre till ridning än till travet.
tack för mig...

Visst är det lika stor chans att man får båda föräldrarnas sämsta egenskaper oavsett vilken ras man avlar på. Det är just DÄRFÖR man bara ska avla på hästar, BÅDE ston och hingstar, som är av HÖG kvalité, så att även ett "stolpskott" blir ganska bra...
Använder man sig av sto och hingst som redan från början är avlade för samma ändamål så har man betydligt större chans att få en avkomma som också passar till detta.

Jag VET att alla varmblodiga travare (kom ihåg att ALLA våra stora ridhästraser OCKSÅ är varmblod - kolla bara vad ASVH är förkortning för... :))inte passar till travet. Men oavsett om de passar eller inte så är de fortfarande avlade för att trava fort framför en vagn sedan många generationer. När man korsar då så är det omöjligt att veta vilka egenskaper som kommer nedärvas. Att hästen ifråga kanske ser mer ut som en ridhäst än en travhäst exteriört och kanske rör sig mer så också, detta gör inte att den är mer lämplig för ridhästavel än den som varit framgångsrik på travbanan.

jag har ABSOLUT inget emot travhästar, men jag tycker att de ska användas till det de är avlade för, framförallt i aveln...

För övrigt ska jag berätta för er skeptiker här att jag har en bekant som tidigare tävlade Medelsvår hoppning (på den tiden då det hette så) på sin rena travarmärr, som ALDRIG ens tränats för travet. När det sen var dags att betäcka henne så blev det ÄNDÅ rena travarungar! DET tycker jag är föredömligt!

Jag tycker du ska göra precis som du själv känner för, lyssna inte på andra. Fråga 10 st (om vad som helst) & du får 10 olika svar. Lycka till från mej som själv har en renrasig varmblodig travare & en påläggskalv som är renrasigt halvblod. Skulle själv ha funderat på att betäcka mitt varmblod med ett engelskt fullblod om det nu inte var så att han är valack :D skulle jag bara få några av hans egenskaper nedärvda skulle jag vara överlycklig.

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel ...mitt fullblodssto. Tror att hon behöver en "nystart" för att komma tilrätta med våra problem och att ta ett föl på henne tycker jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 504
Senast: rebeckasff
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar