Läggande under marsch...

Sv: Läggande under marsch...

Tippan skrev:
Najsigt... Det längsta jag varit i kontakt med var 20 min för lavinhundarna... Men det är ju inget de gör regelbundet utan ett prov på vägen så att säga...

Nä nu ska jag ut med pissalottorna!

Ja, 15 min plats är vardag. :crazy: När hund nr 1 är inne på banan ska hund nr 2 ligga plats under hela nr 1:ans program. Det brukar ta allt mellan 10-20 min beroende på ekipage.

Hund nr 2 ligger då intill hund nr 1 där den går sitt program. För att vara en extra störning.

Så då är det skönt om hunden kan koppla av lite och veta att matte kommer tillbaka och då är det dags att vakna. :D

Nu har jag ögnat igenom reglerna. Fy fan vad kul det verkar...

Men den passiviteten är ju det närmaste Brukset kommer det vi har på retrieverprov. Fast på jaktprov så får hunden inte slappa, utan den SKA följa med i den andra hundens arbete och markera (ifall den första hunden missar så ska den andra teoretiskt kunna ta den istället)

Så de ska sitta och titta på när den andra hunden arbetar utan att stressa eller knalla.

Det är väl det jag saknar inom både lydnad och bruks. I princip vilken kass hund som helst med lite motor i klarar det. Vaddå störningar och sånt? Det får ju typ inte ens förekomma...

Precis, det är ju störningarna under platsen som skiljer agnarna från vetet. :D :angel:

Antar att du redan varit ute med dina pissalottor. Nu ska jag ut med mina, var de nu är någonstans. De har väl kanske redan nattat. Blir till att väcka skrällena till liv. :devil:

Lite diskret så lade sig den ena hunden rakt över mig. Jag fattade vinken om att de var lite nödiga...

Äh... Jag gör en ny tråd...

Ang. stressad hund som lägger sig långsamt.

Så är inte fallet! Jag tränar med glädje även om det finns krav, och hon har inte det kroppsspråket som en avvaktande, osäker, underlägsen hund har.
Däremot anser hon att det tar sin tid att veckla ihop sina långa ben och väga in sig så att hon har balans. MEN jag vet att hon kan lägga sig snabbare, det är därför jag tränar mot det.

Ok, ja det finns andra som har rekomenderat det i ett annat syfte.
Men hon är inte så motiverad av leksaker.
Hon är mer motiverad av godis eller matte.
Och snabbt ligg har inte varit tillräckligt befäst hittills för att hon skall klara av det med bara komandot. Jag behöver visa på något sätt.

Men längre fram så kan det nog vara användbart.

Jag har skummat igenom alla svaren får inget riktigt grepp om det hela.

Att klicka snabba läggande är okej om det finns en frekvens av snabba läggande. Om hunden aldrig lägger sig snabbt eller mkt sällan eller om hunden har låg motivation kommer belöningsfrekvensen att bli låg oftast alldeles för låg. Det är vilket fall min erfarenhet.

Har du testat att träna med förväntan? Det jag menar är att hunden vet att den skall få ngt riktigt smarrigt och den skall verkligen vilja ha detta smarriga. Du säger ligg och ger en liten bit av det goda oavsett hur läggandet var och så fortsätter du att träna läggande. Reaktionen kan bli med lite tur att hunden tycker WoW vad lätt detta var mao skit skoj. Genom att hunden inte kan misslyckas så trissar du upp förväntningarna och när du märker att hunden har riktig förväntan på belöning så börjar du belöna det du vill, dock bör man gå tillbaka om man märker att hunden sänker förväntan.

Att använda förväntan kan vara väldigt bra på hundar med medelmåttig motivation. Man kan tex ha en skål utanför planen som hunden vet om och så skickar man hunden dit när det gör något bra. Många hundar, givetvis inte alla, tycker att det är en riktig kick att veta om att jag skall få godis/leksak och att det finns där.....

Hej Geezer, det var länge sen!

Ja förväntan har jag använt. Hon är väldigt förväntasfull över godis och det får henne att göra det snabbt.

Mitt nuvarande problem är att överföra det till marschen. Har bara fått till det från sittande. Har provat stående 2gånger igår kväll efter råd från Pewa, men jag behöver prova mer.

Har du kört med att ha en skål framme där du visar att det finns godis även när du gör läggande under gång?

För om du vet att förväntan fungerar så har du nog nyckeln till hur du får ett snabbare läggande där.

Prova samma princip som ovan fast under gång och strunta i om det går lite långsamt och se om du kan bygga en förväntan om belöning.

Förväntan och extern belöning (typ godis i skål) är väldigt användbart så det är ett ypperligt redskap att ha för vidare träning.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård