Läggande under marsch...

C

ChristinA

Hur har ni tränat in det?

Jag har en stor och tung hund...

Det fungerar bra när hon sitter, då får jag henne att kasta upp frambenen och slänga ner dem på marken snabbt. Motiverar med godis som jag först höjer lite och sedan sänker till marken, denna rörelse går snabbt.

Men hur överför man det till marschen???

Tacksam för att få ta del av era erfarenheter!

Sv: Läggande under marsch...

träna ligg enbart på röstkommando. sedan klickade jag in läggandet och började med minsta antydan till ligg (använde kommandot redan från början, men klickade in utförandet). sedan kräver du snabbare och snabbare lägganden. vissa hävdar att man alltid måste gå tillbaka till hunden efter ett liggkommando men så gör inte jag. den får ju sitt klick när den lägger sig ner och då lär den sig också att det är det som är rätt. för att sedan träna in skillnaden mellan ligg och stå kan jag köra serier på böjt spår med omväxlande ligg och stå och ibland kallar jag till mig hunden, ibland går jag tillbaka.

Jag tränar in det separat. Först börjar jag träna in snabba lägganden från sitt. Om hunden kan ligg så belönar jag bara de snabbare lägganden som hunden gör. Sedan alleftersom hunden blir snabbare blir jag mer kräsen på vad som är snabbt. Dock måste du ju tänka på att din hund är stor och tung och har inte samma fysiska möjlighet att lägga sig lika snabbt som en B.C

Sedan övergår jag till att ha hunden lös och springer och leker med den på en äng el. liknande. Där har jag en boll i snöre och drar framför hunden och "hetsar" den lite. Så låtsas jag kasta bollen mellan frambenen på hunden och kommenderar ligg. Så fort hunden kastat sig ner och legat en sek, så belönar jag och skickar jag bollen. Oftast räcker det för att sedan gå direkt in på momentet. Då känner hunden till att säger matte ligg så gäller det att slänga sig ned.

Om inte så.... går och kommenderar hunden fot. När hunden går uppmärksammat och bra kommenderar jag ligg samtidigt som jag gör en snabb rörelse ner mot marken. Lägger sig hunden snabbt belönar jag annars gör jag om. När hunden lägger sig snabbt så minskar jag rörelsen mer och mer och ganska snart räcker det med kommandot.

Oj, så rörigt. Hade varit så mkt lättare att visa. :D

*Klagar*
Jag håller med Grana, det är svinsvårt att läsa när du skriver!
Obs, innehållet behöver inte vara dåligt men läsbarheten är usel!

Jag har gjort så som du säger, tränat in det separat.
Och givetvis har "ligg" funnits med sen valp tiden, men nu är det ju ett snabbare utförande jag vill åt.
Och det fungerar bra när hon sitter.

Men när det är under gång och jag använder boll som i ditt exempel så är det inte bekvämast för henne att lägga sig ner, utan hon ställer sig med benen lite isär och sträcker ner huvudet efter det jag "lockar" med. Smart hund.

Hur gör man övergången mindre tydlig?

Har även funderat på att enbart använda ett snabbt uttalat ligg under detta moment men byta ut ligg i platsliggningen mot plats. Erfarenheter?
Där behöver det inte vara lika snabbt och det är öht inte samma moment.

Träna ligg enbart på röstkommando.

Sedan klickade jag in läggandet och började med minsta antydan till ligg (använde kommandot redan från början, men klickade in utförandet). Sedan kräver du snabbare och snabbare lägganden.

Vissa hävdar att man alltid måste gå tillbaka till hunden efter ett liggkommando men så gör inte jag. Den får ju sitt klick när den lägger sig ner och då lär den sig också att det är det som är rätt.

För att sedan träna in skillnaden mellan ligg och stå kan jag köra serier på böjt spår med omväxlande ligg och stå och ibland kallar jag till mig hunden, ibland går jag tillbaka.

Nöjd? :devil: :D

Ligg ska betyda "ligg ner och fortsätt ligga ner". Vid platsliggningen säger man ofta "stanna" eller "stanna kvar" ändå och det betyder att hunden ska förbli orörlig.

(Extra Tydligt För ChristinA Och Grana)

När jag tränar in det så gör jag det alltid från "här" och inte "fot". Det gör att hunden blir lite spänd och försväntansfull, för de vet vad som kommer.

Det går utmärkt på tävling att säga "här" när hunden sitter vid sidan och innan man bekräftat till TL att man är klar.

Men annars är det ligg-bra ligg-bra tills det går snabbare och snabbare. Det gäller att vara blixtsnabb med belöningen. I början så blir jag jätteglad bara bröstkorgen nästan nuddar vid backen. Av nån anledning så brukar det bara sista 5 cm så går långsammast.

Men sen ju snabbare de lägger sig ju närnare backen måste de. Det brukar gå på ett tränings pass att få de att lägga sig ned helt, så man ska ju inte nöta in ett högt läggande.

Nackdelen är at de efter ett sånt passkan lägga sg ned blixtsnabbt bara man viftar till med handen. Timingen är det viktigaste för att det ska gå bra.

Sen är det så klart hundens förutsättningar. Min ena är en 10:a för hon är snabb som blixten. Hon har ju ett väldans livligt temprament också. Men den hunden som är lite mer loj så får man leva med en 8-9. Jag är inte beredd att nöta ett moment hur mycket som helst utan stannar medans hunden tycker att det är roligt, även om det inte är perfekt.

Det får väl alla Schäfermänniskor att storkna när jag säger så, för maken till folk att nöta har jag aldrig träffat på ;)

Glöm inte heller att är man hård och stressad i detta moment så kan man få en hund som lägger sig långsamt för att lugna dig... Som en lugnande signal. Ju mer frustrerad ägaren blir ju långsammare lägger sig hunden...

Senast ändrad av en moderator:

Läst svaren ovan och min taktik är nog liknande. Ett snabbt läggande tränar även jag in separat. Till en början så tränar jag även utan kommando, eller ganska mycket utan :-)
Mitt mål är att få läggandet från "stående rörelse", ett plask på marken typ.

För att få en snabb rörelse anser jag att det behövs endel aktivitet/stress hos hunden. Detta för att man skall få en explosiv rörelse. Här gäller det att känna efter vilken typ av hund man har. Sävlig hund, mycket aktivitet och gärna på gränsen till uppstressad. Extremt aktiv hund, tja då är man rätt från början och behöver inte förstärka detta så mycket.

Jag tränar in det på att locka hunden ner under lek, nu har jag en liiiten hund men en rörelsen neråt bakåt brukar få hunden att gå neråt. Hjälper (lberoende på hunden) den ibland även med händerna. Uppmuntar och berömmer till en början alla tendenser till rätt. Först när hunden konsekvent har gör rörelsen rätt, snabbt och magen i marken lägger jag in kommando.
Använder leksak som kastas bakåt när när den gjort rätt, eller åt sidorna, försöker undvika att kasta framåt.

När hunden fattat "släng dig i backen" så kommer leksaken farande börjar jag träna den som ett riktig moment och försöker fokusera på ett rakt läggande. Ofta tar jag då igen bort kommandot tills vi får till något som blir bra.

Detta moment (plus några till) tränar jag in under separata perioder då jag inte tränar något annat just för att hunden skall vara så enbart fokuserad på att göra bara detta. Jag upplever att det blir lite lättare att korrigera när hunden testar att lösa alla mina signaler till detta. När den väl börjat fatta vad det hela går ut på så berömmer jag bara rätta och korrekt utförda lägganden, den andra ansatserna bryr jag mig inte om.

Så gör jag.

/Pewa

Måste revidera lite... Det var länge sedan jag gjorde detta så jag körde en snabbis här ute nu.

Ligg och knappt innan hunden hinner landa så har den en godis i munnen BRAAA.

Därför kan de lägga sig snabbt på hastiga handrörelser eftersom att jag är så snabbt med godisen där :d

Godisråttor är vad de är!!

Med lite variation så gör ju alla på samma sätt. Höjer aktiviteten! Jag gör det med godis och blixtsnabbt beröm!

Först klicka för alla lägganden,även långsamma. Sen gallra ut och bara klicka för de snabbare. Hetsa gärna hunden lite med tex leksak eller gott godis,då lägger den sig ofta snabbare. När hunden alltid lägger sig hyfsat snabbt och tycker om att lägga sig och gärna bjuder på det beteendet, gjorde jag så,att jag backade lååångsamt(i början) med hunden gående. medans man fortfarande går(väääldigt långsamt!) säger man komandot för ligg,men förstätter själv att backa. När hundens armbågar slår i backen-klicka direkt! Om hunden inte lägger sig,beror det nog på att du går för snabbt. Ibörjan ska du alltså gå så långsamt att du nästan inte rör dig. Sen ökar man långsamt tempot,ch tillslut ska man(tycker jag) kunna springa baklänges,och när man säger "ligg" ska hunden snabbt lägga sig. Sen bröjar man sägha ligg lite överallt. Man kan gå i sid led,och för att slutligen komendera när hunden går vid ens sida.När man börjar låta hunden gå bredvid och man komenderar,går man naturligtvis väldigt långsamt i början..
Hoppas du förstod! :D

Jag säger som till Cillamuffin, det är jätte svårt att läsa det du skriver.
I alla fall jag måste tänka när jag läser i detta ämnet och det är jättesvårt när man samtidigt skall hålla isär meningarna...

Jag menar inget illa.

Hej alla!

Tack för svaren!
Även om det är svårt när man inte kan visa, så känns det som om jag har fått lite nya input´s.

Tack cillamuffins för att du förtydligade! Jag är inte så snabb i huvudet så jag behöver all hjälp jag kan få ;)

Jag är helt med på det som många av er skriver, att belöningen skall komma snabbt och att ett visst mått av stress bör vara inblandat.
Så har jag resonerat hittills.
Och när jag kör ett snabbt ligg från sittande så är det i det närmaste BC stil på henne! Stora framsteg bara senaste tiden. Däremot har jag inte tränat det från stående som Pewa skrev. Det skall jag göra.
Det kan säkert vara ett bra steg i ledet mot att det skall hända under rörelse.

Att kasta leksaker till henne för att hon skall lägga sig snabbt är uteslutet. Hon ser ingen anledning till att lägga sig ner för att saken ligger på marken. Det har inget samband för henne. Finns det en leksak så ligger man inte ner, man springer med den! Jag måste ju säga att hon är ganska logisk där.

Jag kommer nog att använda ligg vid detta momentet men byta ut vid platsläggandet. För jag har inte samma krav på henne där och jag vill inte tjata ligg momentet.
Kan inte komma på någon nackdel.

Jag tränar inte med klicker, så dom förslagen lägger jag på hyllan så länge.

cillamuffins skrev:
Ligg ska betyda "ligg ner och fortsätt ligga ner". Vid platsliggningen säger man ofta "stanna" eller "stanna kvar" ändå och det betyder att hunden ska förbli orörlig. QUOTE]

Har du läst det i hundarnas uppslagbok eller?! :devil: :)

Det finns ingen nackdel i att använda sig av olika kommandon i det sammanhanget. På läggandet under gång kan du mkt väl använda dig av kommandot ligg. Och på platsläggningen kan du använda dig av ordet plats. Det kan istället vara en fördel då hunden vet att den ska ligga still under längre tid under kommandot plats.

Mina hundar kan skillnaden när de ska ligga fort eller inte. Ett lugnt ligg är det så länge hunden står fot, annars är det ett snabbt som gäller.

Om du bara prövat snabbt läggande från sitt så är det oftast lättare att gå vidare när hunden är i rörelse. Som någon ovan skrev så sa hon att du kan träna från stående utgångspunkt, men pröva istället att ha hunden framför dig, gå långsamt bakåt och med godis i handen så säger du ligg och för handen bakåt in mellan hunden framben. Då lägger de sig oftas korrekt direkt. Belöna om hunden gjort rätt och så fortsätter du och backar och säger ett nytt ligg.

Som Tippan skrev, det gäller att inte stressa fram ett snabbare läggande då du riskerar att få en hund som försöker lugna dig, genom att lägga sig ännu långsammare.

cillamuffins skrev:
Ligg ska betyda "ligg ner och fortsätt ligga ner". Vid platsliggningen säger man ofta "stanna" eller "stanna kvar" ändå och det betyder att hunden ska förbli orörlig.

(Extra Tydligt För ChristinA Och Grana)

Fast varför skilja på dem. Ligg ska tävlingsmässigt betyda att ligg-ned-med-hakan-i-marken-tills-nästa-kommando-ges.

I platsläggningen har jag ligg-stanna kommando. Det innebär för mina hundar att de ska ligga med hakan i marken tills jag kommer tillbaka. De kan med andra ord släppa lite på koncentrationen under de 15 min det är platsliggning. De vet att jag kommer tillbaka när det är dags.

Najsigt... Det längsta jag varit i kontakt med var 20 min för lavinhundarna... Men det är ju inget de gör regelbundet utan ett prov på vägen så att säga...

Nä nu ska jag ut med pissalottorna!

ChristinA skrev:
Att kasta leksaker till henne för att hon skall lägga sig snabbt är uteslutet. Hon ser ingen anledning till att lägga sig ner för att saken ligger på marken. Det har inget samband för henne. Finns det en leksak så ligger man inte ner, man springer med den! Jag måste ju säga att hon är ganska logisk där.

Skrev nog lite snurrigt :-) Inte kasta leksaker för att man skall lägga sig, kasta leksaker FÖR att man har lagt sig.
Ett riktigt snabbt läggande ger en kastad leksak som belöning, med en Taaaa den som frigörare. Eftersom jag kastar direkt när magen är i marken så lägger jag inte in några kommandon föränn jag är säker på att hunden fattat vad som skall hända.
Inga större krav, bara en roligt lek där man får en kastad leksak om man slänger sig ner i marken när matte hötter med leksaken :rofl:
Detta tränar vi på i alla farter men eftersom jag vill ha en mycket explosiv läggning så blir det mer från trav och galopp än från stillastående.

Jag tror på att plocka isär momenten och träna varje enskild del för sig. Ju mer enskilda bitar man kan sortera ut ju enklare blir det för hunden och för en själv.

/pewa

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård