lägga ut enkelt spår

shayd

Trådstartare
Hur gör man för att lägga ut ett busenkelt spår för vovve som aldrig spårat förr? bor nära en park där det redan finns miljoner dofter men kvällstid är det lugnt och inga människor där.

Sv: lägga ut enkelt spår

Ta hundens favoritleksak eller nåt godis och lägg den på en lätt plats i början och kommendera sök. När den hittar den, så mycket beröm. Men låt den nosa på den först, så den känner igen lukten och vet vad den ska leta efter. Hundar älskar detta och vill ju alltid vara till lags. Jag hade minst lika roligt som hunden när jag höll på.

När jag har börjat spåra har jag börjat med 5-metersspår. Korta men intensiva!

Jag binder hunden så den ser vad jag gör. Sedan trampar jag på stället en stund. där jag trampatblir en liten ruta, där sprider jag ut 3godisbitar. Sedan sparkar jag ett litet steg fram, och drar tillbaka foten, lägger en godis där. Sparkar andra foten precis framför, som om jag gick på lina, drar tillbaka, lägger godis. Så gör jag så i 5 meter. När jag är färdig trampar kjag en likadan lite ruta i slutat som jag gjorde i början, och lägger 3-4 godbitar.

När vi tar spåret sätter jag hunden framför spåret, trär kopplet mellan frambenen, mellan bakbenen, och över rygen tillbaka till halsbanden. Sedan klappar jag lugnande. Håller halsband och koppel i vänster hand, och med höger pekar jag på rutan och säger uppmuntrande "spår". När hunden luktar och äter godbitarna säger jag "braaa, spår. Duktig tjej" Typ. Sedan pekar jag med handen på nästa och när hunden luktar säger jag "braa spår igen. Så går vi genom hela spåret så. När hunden är i slutrutan tar jag upp kopplet vanligt, säger "spår slut" och sedan BUSAR vi!

Ta hundens favoritleksak eller nåt godis och lägg den på en lätt plats i början och kommendera sök. När den hittar den, så mycket beröm. Men låt den nosa på den först, så den känner igen lukten och vet vad den ska leta efter. Hundar älskar detta och vill ju alltid vara till lags. Jag hade minst lika roligt som hunden när jag höll på.

Fast det är ju ett sök, och inte ett spår.

Jag binder hunden så den ser vad jag gör. Sedan trampar jag på stället en stund. där jag trampatblir en liten ruta, där sprider jag ut 3godisbitar. Sedan sparkar jag ett litet steg fram, och drar tillbaka foten, lägger en godis där. Sparkar andra foten precis framför, som om jag gick på lina, drar tillbaka, lägger godis. Så gör jag så i 5 meter. När jag är färdig trampar kjag en likadan lite ruta i slutat som jag gjorde i början, och lägger 3-4 godbitar.

När vi tar spåret sätter jag hunden framför spåret, trär kopplet mellan frambenen, mellan bakbenen, och över rygen tillbaka till halsbanden. Sedan klappar jag lugnande. Håller halsband och koppel i vänster hand, och med höger pekar jag på rutan och säger uppmuntrande "spår". När hunden luktar och äter godbitarna säger jag "braaa, spår. Duktig tjej" Typ. Sedan pekar jag med handen på nästa och när hunden luktar säger jag "braa spår igen. Så går vi genom hela spåret så. När hunden är i slutrutan tar jag upp kopplet vanligt, säger "spår slut" och sedan BUSAR vi!

Bra beskrivning. Då lär du dessutom hunden att alltid gå i spårkärnan.
Det enda som jag skulle göra annorlunda är att jag skulle låta spåret ligga en timme innan jag gick det. Då finns det ingen luftburen (eller mycket lite) vittring kvar, och du kan vara säker på att hunden spårar och inte söker. Min är annars expert på att köra upp huvudet lite och gå på det luftburna istället.
Gör ju inget om man bara vill komma till slutet, men hade det legat markörer i spåret hade hon ju missat i dagsläget.

Ja, det gör jag senare. Att jag går det med direkten de första gångerna är för att få en liten synretning. Sen när hunden vet vad vi ska göra får spåret ligga 1 timma först!

Vi gör lite liknande, för jag lägger en sök(närings)ruta först, och det blir som en synretning. När hon har gjort den, och är igång går vi direkt på ett spår som legat en timme.

Ok! Alltid kul att höra liteandra varianter! Nu lägger jag ett uppvärmningsspår och ett "riktigt" med apporter och vinklar.

Det där är ett uppletande, utan uppvallad ruta. Dessutom har jag aldrig förstått varför hunden ska "lukta" på saken innan. Likadant i dåliga filmer, när dom kör en tröja under hundens näsa :crazy:

Jättebra beskrivning.. ska jag ut o prova om en liten stund. Jag har inte vetat exakt hur man gör så jag har inte vågat prova :o
Men varför träs kopplet under magen? För att hunden ska söka sig ner med huvudet eller?

Ok! Alltid kul att höra liteandra varianter! Nu lägger jag ett uppvärmningsspår och ett "riktigt" med apporter och vinklar.

Min är knappt fem månader, så än så länge tränar vi bara på att hon ska ta spåret, och orka att koncentrera sig längre och längre stunder.

Det finns ju redan bra beskrivningar, men här kommer en till: För att först få hunden att förstå att den ska använda näsan trampar du upp en ruta, 1-4 kvadratmeter. I denna ruta sprider du ut en näve godis. Vänta 10-30 min, och hämta sedan hunden och låt den försöka hitta godisarna. Hunden märker snart att det inte är någon idé att leta där din vittring inte finns, där finns ju inga godisar.

Nästa steg är ett rakt spår. Gör ett tydligt upptramp, och gå sedan med myrsteg ca 20 m. Snitsla ev. Vid spårslutet lägger du det bästa hunden vet: Blodpudding, tennisboll, frolic etc... Var sedan noga med att inte ta samma väg tillbaka, utan att gå en bit bort. Låt spåret dra i ca 10-30 min, och låt sedan hunden försöka få upp spåret. Om den inte försår, gå tillbaka till spåret och visa. Väl framme: Mycket beröm och lek!

Man kan ju alltid byta ut personspåren mot ex. baconspår eller liknande. Egentligen känner hunden din vittring lika bra, men om det redan kan ha gått mycket människor där kan det underlätta.

Lycka till! :)

Mitt råd är att du absolut inte ska lägga ett första spår till hunden i en park där det har rört sig en massa människor och hundar, oavsett om det är relativt folktomt på kvällstid- dofterna ligger kvar!

Det som upplagt för att din hund ska misslyckas, inga bra träningsförutsättningar.

Första spår ska läggas i en så lugn och "doftfri" miljö som möjligt, rätt vindriktning och gärna lite lätt fuktigt i marken. Jag föredrar skog framför åkermark.

Du har fått bra tips på hur du kan lägga upp spåret men jag tycker det är på sin plats att påpeka att ditt val av spårmark inte är det bästa för en nybörjarspårhund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 119
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka