Laga symaskin?

AbCdE

Trådstartare
Är det värt att lämna in en såndär tung grönmetallic Husqvarna symaskin eller smartare köpa nyare begagnad?
 
Laga! (Eller möjligen sälj om du gärna vill ha en ny.) Man får hosta upp en del pengar för att få en ny symaskin som är av lika bra kvalitet som de där gamla... Fast syr man väldigt lite finns det ju idag modeller som gör en del av tänkandet själva.
 
Laga! (Eller möjligen sälj om du gärna vill ha en ny.) Man får hosta upp en del pengar för att få en ny symaskin som är av lika bra kvalitet som de där gamla... Fast syr man väldigt lite finns det ju idag modeller som gör en del av tänkandet själva.
Nja, det är dottern som vill sy. Hon vill köpa ny men jag röstar på laga den gamla 😅
 
Jag bytte till en ny när min gamla gick sönder, skulle kosta över 2 k att laga och var ingen flashig modell utan ett tungt plaståbäke av något obskyrt märke det inte fanns delar lättillgängligt till längre. Ångrar mig inte det minsta då min nya klarar av betydligt tjockare tyg och det mesta jag gör är lagar hästtäcken.
 
Är det värt att lämna in en såndär tung grönmetallic Husqvarna symaskin eller smartare köpa nyare begagnad?
Ja gud ja! De är de bästa maskinerna och helt nya är ju inte alls lika bra eller samma kvalitet. Få maskiner kan tugga sig igenom så många lager tyg som de gröna.

Däremot, värt som i värde i pengar så nej. Du kan säkert inte sälja en grön för mer än runt 800-1000 kr (för inte alla vet hur bra de är), medan en vanlig service säkert kostar över tusenlappen. Fast man vill ju hellre ha en grön så det spelar ju ingen roll :). En maskin som är lika bra idag är nog jättedyr.
 
Laga! (Eller möjligen sälj om du gärna vill ha en ny.) Man får hosta upp en del pengar för att få en ny symaskin som är av lika bra kvalitet som de där gamla... Fast syr man väldigt lite finns det ju idag modeller som gör en del av tänkandet själva.
Har dock en sådan ny billig mekanisk (helt hygglig, mekanisk känns ju som det man vill ha) på landet. Kostade någon släkting runt 1200 kr på ICA. (Singer 2250) och den verkar inte ha fler funktioner eller tänka mer än min gröna där hemma. En som tänker är nog mycket dyrare.
 
Få prisuppgift för service och reparation. Var dock beredd att lägga 900-1200 kr bara på servicen.
Finns bra nya datoriserade maskiner för runt 3000 kr, skulle dock inte rekommendera Singer som ibland säljs på Ica och Lidl.
Frågan är ju vad dottern vill sy, är det fålla ett par jeans eller har hon intresse av sömnad? En dålig maskin kan verkligen döda skaparlusten.
 
Få prisuppgift för service och reparation. Var dock beredd att lägga 900-1200 kr bara på servicen.
Finns bra nya datoriserade maskiner för runt 3000 kr, skulle dock inte rekommendera Singer som ibland säljs på Ica och Lidl.
Frågan är ju vad dottern vill sy, är det fålla ett par jeans eller har hon intresse av sömnad? En dålig maskin kan verkligen döda skaparlusten.
Just om man till äventyrs skulle vilja sy kläder till Medeltidsveckan i ylle eller sy i jeanstyg (tex om man ska laga inuti jeansen så är deras tunna vinklar bra) eller tunt läder så slår de gröna Husqvarna allt.

Men om det är siden och spetsar eller halkigt fodertyg är de kanske inte riktigt lika bäst.
 

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 608
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 676
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp