Lag på säkerhetsbälte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Texas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 228
T

Texas

Är det lag att man måste ha säkerhetsbälte på hunden i bilen?!:confused:

Sv: Lag på säkerhetsbälte?

Hunden ska väl vara "säkrad" som allt annat lass skulle jag tro.
Fast Farbror polisen sa då inget då jag blev stoppad i våras när vovven satt i kompisens knä.

Näe, jag tänkte oxå det, många har ju hundarna i baksätet och man hör aldrig att folk får böter för det- Men i djuraffären idag sa hon att det är lag på det....?
Min hund sitter i baksätet och jag vet att det inte är bra, men är lite skeptisk mot selarna oxå..?

Varför är du mer skeptisk till selarna än att ha hunden lös?

En liten hund som slungas rakt i nacken på föraren/passageraren kan döda ..

Skulle aldrig ha min hund lös och osäkrad när jag åker bil, hur vågar man?

Lag vet jag inte om det är men även om man har ett galler mellan baksäte och baklucka så håller det oftast inte om man krockar och hunden kommer flygandes. Inte så kul att få sin hund i nacken.

Jag tror inte det finns någon lag på detta .
Men ett galler skyddar ju betydligt . För att man skall få hunden i nacken.
Vi hade vår första rottis lös i bagaget. Hade mycke packning med oss. Blev påkörda i norge bakifrån. Hunden kom farande slog min bror i huvudet. Han fick hjärnskakning. Då va det en valp 9 veckor.
Så vi köpte en bra sele sedan.
Nu har vi galler.

En bekanst hund höll på att strypas av sin egna sele vid en inbromsning. Det var en fruktansvärd upplevelse att inte få loss honom...
Jag har inte bil, utan vi åker komunalt, men de gånger vi åker bil funderar jag på..
Funkar hennes vanliga sele att dra bältet i oxå tro?!

Nej, det skulle jag inte lita på.

Vad jag vet så finns det bara en enda sele som är krocktestad ute på marknaden och den heter allsafe.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 650
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 757
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
904
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka