Längd på spårlina

ufot

Trådstartare
Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter.

Vilken längd har ni? Vilken längd tycker ni är bäst?

Är det svårt att hålla reda på en 15 meter lång spårlina?
 
Jag har 15m. Den släpar ju efter när vi spårar så det är lätt att hålla reda på. Så länge det inte är några knutar och öglor brukar den inte fastna
 
Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter.

Vilken längd har ni? Vilken längd tycker ni är bäst?

Är det svårt att hålla reda på en 15 meter lång spårlina?
Tror det beror på material och utförande.

Jag har en mjuk flätad från Granngården och den trasslar sig lätt. Har också en i band-typ. Den trasslar sig definitivt inte lika lätt.

Bandet är 12 m tror jag? Flätade linan 10.
Har en väldigt liten hund och skulle nog ha längre med större hund.
 
Tror det beror på material och utförande.

Jag har en mjuk flätad från Granngården och den trasslar sig lätt. Har också en i band-typ. Den trasslar sig definitivt inte lika lätt.

Bandet är 12 m tror jag? Flätade linan 10.
Har en väldigt liten hund och skulle nog ha längre med större hund.
Tänkt material är BioThane.
Jag har en dvärgpudel på knappa 6 kg.
Har nu ett 5 meter koppel, men upplever det för kort.
 
Jag recommenderar definitivt en "tvattline typ" sparlina ... Den vager ingenting, fastnar inte i nagot och finns 15 meter langa. Jag har en rosa som slapades av tva valpar, efter flera ar klipptes av och som flera valper slapat sendan dess ocksa. Fantastisk lina.

Screen Shot 2024-07-29 at 12.18.40 PM.png
 
Jag recommenderar definitivt en "tvattline typ" sparlina ... Den vager ingenting, fastnar inte i nagot och finns 15 meter langa. Jag har en rosa som slapades av tva valpar, efter flera ar klipptes av och som flera valper slapat sendan dess ocksa. Fantastisk lina.

Visa bifogad fil 150293
Eftersom min inte tål nickel måste jag dessvärre beställa från Sadelmakarna.
De har en jättebra lina i BioThane. Har nu ett 5 meters koppel därifrån, men skulle behöva ett längre.
 
Eftersom min inte tål nickel måste jag dessvärre beställa från Sadelmakarna.
De har en jättebra lina i BioThane. Har nu ett 5 meters koppel därifrån, men skulle behöva ett längre.

Jag har nagra biothane sparlinor ocksa :angel: Jag anvander dem ofta till storre valpar och hundar jag tranar som slaplina da den tunna "tvattline typen" inte gar att ta tag i utan att slita fingrarna av sig om det ar en storre hund, sa vida hunden inte ar tranad och lyder pa stanna.
Jag har 3/8 och 1/4 inch (som jag inte vet riktigt vad det blir i mm och ar lite for lat att rakna ut jus tnu). De fungerar ocksa som slaplina, om an man far se upp lite mer och jag skulle definitivt valja 10 meter att slapa, men 15 for sparning.
 
Ska du spåra hade jag köpt en 15 m annars kommer man väldigt långt på 10m.
Jag hade kollat upp vad den kommer väga innan du köper en med biothane, tror det kommer bli åt tyngre hållet.

Jag har ett supergrip från jami, de har mässinghake men oklar vad de använder för nitar.
 
Ska du spåra hade jag köpt en 15 m annars kommer man väldigt långt på 10m.
Jag hade kollat upp vad den kommer väga innan du köper en med biothane, tror det kommer bli åt tyngre hållet.

Jag har ett supergrip från jami, de har mässinghake men oklar vad de använder för nitar.
Det på 5 meter väger ”ingenting”. Den är bara 12 mm bred, så vikten tror jag inte är problemet. Det är snarare om det är svårt att hålla reda på 15 meter lina … och en galen dvärgpudel…

Nitar går absolut inte. De flesta mässingspänning man köper är inte ren mässing. Jag vågar inte köpa annat än svenskt i och med att hon kliar direkt jag använder något annat än ren mässing.
 
Det på 5 meter väger ”ingenting”. Den är bara 12 mm bred, så vikten tror jag inte är problemet. Det är snarare om det är svårt att hålla reda på 15 meter lina … och en galen dvärgpudel…

Nitar går absolut inte. De flesta mässingspänning man köper är inte ren mässing. Jag vågar inte köpa annat än svenskt i och med att hon kliar direkt jag använder något annat än ren mässing.

Jag skulle kopa ett 15 meters och om det ar for langt klippa av det. Du kan alltid gora ett koppel av det som blir over.
 
Jag recommenderar definitivt en "tvattline typ" sparlina ... Den vager ingenting, fastnar inte i nagot och finns 15 meter langa. Jag har en rosa som slapades av tva valpar, efter flera ar klipptes av och som flera valper slapat sendan dess ocksa. Fantastisk lina.

Visa bifogad fil 150293
Så synd att det är en sådan hake på, men man kan ju alltid klippa bort den och fixa till en annan, såvida det inte finns liknande med annan hake någonstans? :)
 
Det beror på vad du ska spåra och varför.

Vid viltspår ska linan vara 10 m (vi har en fancy i läder. Efter lite användning väldigt mjuk och otrasslig. Men alldeles för dyr, bara tillgänglig i viltspårslängd och om man lägger ifrån sig den när man kopplar om i skogen så är den borta. Linan är brun).

Vid personspår/bruksspår ska linan vara 15 m. (Vi har en 4mm biothane i orange. Mindre mjuk än läderlinan, men håller sig relativt mjuk även vid minusgrader. Trasslar inte nämnvärt så det är inga problem att ett antal meter lina hänger efter)

När vi började hade vi ett grönt tvättstreck från typ Biltema. Det blev hårt vid minusgrader. Annars billigt och helt adekvat. Och om man köper en billig lina kan man köpa en längre och klippa av om det är bekvämare. En kortare lina kan vara enklare att hantera, samtidigt som det är lättare att låta hunden jobba mer självständigt om man kan ge mer lina.

Vid kurser etc brukar de vilja se att man har korrekt utrustning.
 
Så synd att det är en sådan hake på, men man kan ju alltid klippa bort den och fixa till en annan, såvida det inte finns liknande med annan hake någonstans? :)

Klippa bort haken och knyta fast pa en annan hake skulle jag definitivt gora. Det ar den basta linan for valpar att dra, och sedan later jag de storre hundarna ga vidare till en biothane lina nar de ar storre och ska spara "pa riktigt".
 
Så synd att det är en sådan hake på, men man kan ju alltid klippa bort den och fixa till en annan, såvida det inte finns liknande med annan hake någonstans? :)
Är inte det en BGB-hake och är de inte bra? Senast jag köpte lina valde jag BGB i stället för pistolhake som jag hade på en annan lina, trodde att BGB skulle vara bättre. Vilken hake är bäst?
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 007
Senast: Liran
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
14 922
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 923
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp