Häst som sväljer luft

astridmalmstrom

Trådstartare
Hej!
Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
 
Precis som @Blyger skriver. Vill även tillägga att det är ofarligt, svårt om inte omöjligt att bli av med beteendet även när hästen efter att ha utvecklat beteendet (oftast i ung ålder) får sina behov tillgodosedda, samt att beteendet inte kan föras över till andra hästar som vistas i samma stall heller. Skriv om du har mer frågor. :)
 
Hästen krubbiter inte, den tar ut huvudet ur boxen genom gallret och trycker huvudet box boxdörren (utifrån) och öppnar munnen, sen stänger och sedan hör man ett sväljande ljud. Så antar att han sväljer luft.
 
Precis som @Blyger skriver. Vill även tillägga att det är ofarligt, svårt om inte omöjligt att bli av med beteendet även när hästen efter att ha utvecklat beteendet (oftast i ung ålder) får sina behov tillgodosedda, samt att beteendet inte kan föras över till andra hästar som vistas i samma stall heller. Skriv om du har mer frågor.
Precis som @Blyger skriver. Vill även tillägga att det är ofarligt, svårt om inte omöjligt att bli av med beteendet även när hästen efter att ha utvecklat beteendet (oftast i ung ålder) får sina behov tillgodosedda, samt att beteendet inte kan föras över till andra hästar som vistas i samma stall heller. Skriv om du har mer frågor. :)
Tack, så man kan bara låta det vara?
 
Menar du en häst som krubbiter? De sväljer inte luft, men rörelsen är ett stereotyp beteende ofta kopplat till (grovfoder)foderbrist eller födosök.
Den krubbiter inte, hästen tar ut huvudet ur boxen och trycker huvudet mot boxdörren utifrån och öppnar munnen, sedan stänger och sen hör man ett sväljande ljud, så antar att han sväljer luft
 
Precis som @Blyger skriver. Vill även tillägga att det är ofarligt, svårt om inte omöjligt att bli av med beteendet även när hästen efter att ha utvecklat beteendet (oftast i ung ålder) får sina behov tillgodosedda, samt att beteendet inte kan föras över till andra hästar som vistas i samma stall heller. Skriv om du har mer frågor. :)
Så man kan bara låta det vara?
 
Håller med om att det låter som att den luftsnappar och att det är dags att se över hästens miljö med kompisar, utetid etc. Min ena gör det också, började med det hos förra ägaren. Nu är han ute mycket mer och i större hagar (och fortfarande med kompisar) samt färre folk runt omkring som hanterar honom. Nu är det i princip borta.
 
Håller med om att det låter som att den luftsnappar och att det är dags att se över hästens miljö med kompisar, utetid etc. Min ena gör det också, började med det hos förra ägaren. Nu är han ute mycket mer och i större hagar (och fortfarande med kompisar) samt färre folk runt omkring som hanterar honom. Nu är det i princip borta.
Tack för svar!
 
Hästen krubbiter inte, den tar ut huvudet ur boxen genom gallret och trycker huvudet box boxdörren (utifrån) och öppnar munnen, sen stänger och sedan hör man ett sväljande ljud. Så antar att han sväljer luft.
Om hästen tar stöd mot något så kallas det krubbitning, om hästen gör det i luften så kallas det för luftsnappning. Samma sak olika namn.

Det skadar inte hästen att utföra det men något i miljön stör den så man bör se över hur den bor och vad den äter.
En del hästar slutar aldrig (det är en trygghet för dom att göra det) om den tar stöd så man man behöva klä in ytor den biter mot för att spara tänderna då dom kan slitas om man har otur.
 
Krubbitning/luftsnappning/tungsugning har med mage och foder att göra. Det kan vara mycket.

* För få fodringar
* För lite tuggtid
* Född med dålig mage/Tarm
* För lite fiber för individens mage/tarmar
* För mycket socker

Vad jag förstår är det alltid kopplat till maten och/eller mage och tarm.

Det har inte med rörelse eller sällskap att göra, då får de andra stereotypa beteenden, som till exempel vandring, vävning eller liknande. De rörelsebaserade stereotyp beteendena går att behandla med byte av miljö etc men de grava beteenden sitter alltid kvar men kan faktiskt även behandlas med mot-stresshormon. Det går inte med de orala beteendena, tyvärr.

De utvecklar nästan alltid sitt krubbitande/luftsnappande runt 3-4 års ålder och jag har för mig att det är så högt som 90% av träätare (box, stolpar, stockar) som utvecklar dessa beteenden.

Det händer inget med luften. Den tränger ut igen. Dock är det väldigt vanligt att just de hästarna är kolikhästar vilket i sin tur gjorde att man länge trodde att de svalde luft som orsakade koliken men så är det alltså inte.

Det smittar inte. Om du märker att andra i stallet får det är det garanterat kopplat till för lite mat, för få fodertillfällen eller för dåligt foder.
Man hindrar inte en häst med stereotypa beteenden, som det redan skrivits. Tack och lov är det fler och fler forskare som menar att det är djurplågeri. Det är till och med så att man i vissa fall säger att man ska underlätta för dem.

Födosök som man gör till hund är mer stressande och gav mer frekvent beteende. Hästars födosök är inte att lösa uppgifter (matboll som rullas) som för rovdjur utan att gå långa sträckor och äta några strån här och var. De blir inte heller mätta som rovdjur där både magsäck och antal tuggningar talar om ifall hunden är mätt utan en häst är det bara antal tuggningar.

Det är inte oansvarigt att avla på ett sto som har stereotypa beteenden. De har visat sig att det i mindre utsträckning "smittar" till avkomman än vilket annat sto som helst.

Källor till detta går att hitta överallt men detta är ett hopplock av vad jag lärt mig under många år. Har ju haft kolikhäst som krubbet och jag läst kurser i dessa beteenden, dock inte djupgående.
 
Om hästen tar stöd mot något så kallas det krubbitning, om hästen gör det i luften så kallas det för luftsnappning. Samma sak olika namn.

Det skadar inte hästen att utföra det men något i miljön stör den så man bör se över hur den bor och vad den äter.
En del hästar slutar aldrig (det är en trygghet för dom att göra det) om den tar stöd så man man behöva klä in ytor den biter mot för att spara tänderna då dom kan slitas om man har otur.

Det är inte skadligt för hästen att inte ha framtänder. Jag tänker om de slits ner så mycket att de måste dras är det inte ett problem.
Jag var nämligen lite orolig då mina äter allt hö i hönät och en av dem hade rätt slitna framtänder. Veterinären med tänder som specialinriktning sa att det var inga problem. De ska dock dras om de ilar och hästen inte dricker, såklart.
 
Det är inte skadligt för hästen att inte ha framtänder. Jag tänker om de slits ner så mycket att de måste dras är det inte ett problem.
Jag var nämligen lite orolig då mina äter allt hö i hönät och en av dem hade rätt slitna framtänder. Veterinären med tänder som specialinriktning sa att det var inga problem. De ska dock dras om de ilar och hästen inte dricker, såklart.
Nej det vet jag men kan man klä in så det blir mjukare så är det ju bara bra då tänderna håller längre.
 
Det är inte skadligt för hästen att inte ha framtänder. Jag tänker om de slits ner så mycket att de måste dras är det inte ett problem.
Jag var nämligen lite orolig då mina äter allt hö i hönät och en av dem hade rätt slitna framtänder. Veterinären med tänder som specialinriktning sa att det var inga problem. De ska dock dras om de ilar och hästen inte dricker, såklart.
Men det lär ju inte skada hästen om man klär in ytor i ett material som sliter mindre på tänderna
 
Men det lär ju inte skada hästen om man klär in ytor i ett material som sliter mindre på tänderna

Nä, jag ville bara förtydliga inlägget. Det är helt rätt det ni skriver ju.

Hade dock en häst som inte gillade när man gjorde det utan bytte ställe. :meh: Det bästa är ju om hästen accepterar det och det inte istället blir ett hindrande av beteendet.

Här får man vara uppmärksam tänker jag. Också bara ett förtydligande och erfarenhetsutbyte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 833
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
702
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp