EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Då var det säkert utländska rekommendationer jag läst! Utifrån vad TS delat i denna tråden hade jag inte klassat det som noll misstanke. Det är ju något som verkar störa och man letar efter vad.
En misstanke finns absolut utifrån hur hästen ser ut och hur utseendet förändrats över de senaste två åren. Det är dock än så länge bara något som stör MIG, inte hästen. Hon mår till synes bra och är "som vanligt" i beteende, ridning etc. Jag vill ju dock gärna veta "vad det är" innan jag står där med en häst med fång.
 
En misstanke finns absolut utifrån hur hästen ser ut och hur utseendet förändrats över de senaste två åren. Det är dock än så länge bara något som stör MIG, inte hästen. Hon mår till synes bra och är "som vanligt" i beteende, ridning etc. Jag vill ju dock gärna veta "vad det är" innan jag står där med en häst med fång.

Jamen precis!
 
En misstanke finns absolut utifrån hur hästen ser ut och hur utseendet förändrats över de senaste två åren. Det är dock än så länge bara något som stör MIG, inte hästen. Hon mår till synes bra och är "som vanligt" i beteende, ridning etc. Jag vill ju dock gärna veta "vad det är" innan jag står där med en häst med fång.
Ja jag tycker att du tänker rätt här. Fång är en så fruktansvärt tråkig sjukdom, som dessutom påverkar dem väldigt mycket om man har oflyt. Hellre provta för mycket än för lite när vi pratar om att bara ta ett enkelt blodprov.
 
Iom att stress är en av de faktorer som anses som ett problem med en häst med iaf PPID så nej. Det får man inte (eller tekniskt sett får man inte tävla med en häst med PPID även om den inte medicineras. Sjukdomen blir alltså värre av stress och det är då inte ok att utsätta hästen för det, oavsett de fysiska förutsättningarna.

Fast många rutinerade tävlingshästar blir inte alls stressade av att vara på tävling. Och man lär ju märka rätt snabbt om hästen blir värre, då får man såklart sluta tävla och börja medicinera istället.
 
Fast många rutinerade tävlingshästar blir inte alls stressade av att vara på tävling. Och man lär ju märka rätt snabbt om hästen blir värre, då får man såklart sluta tävla och börja medicinera istället.

Folk i allmänhet gör inte det. Därför har vi alla möjliga sorters regler som vi egentligen inte borde. Tex om doping.

Och nej, jag håller inre med. Även hos rutinerade tävlingshästar innebär det stress att åka ut att tävla. Hur mycket stress är en annan fråga.

Men ingen mängd är för mig om när hästen lider av en sjukdom som påverkas av den stressen. Varför, ens? Måste vi vara så själviska att även sjuka hästar ska tävla för 'så sjuk är den inte än och jag märker om den blir dålig'?
 
Det var intressant, det visste jag inte. Det togs bakterieprover i livmodern som var positiva, så behandlades för den infektionen och betäcktes en eller två gånger till, men det tog sig inte ändå. Vi valde att ta hem henne då pga rädslan för fång i och med att hon dels blivit rätt tjock och dels då fått den där nacken...

Jag hade själv inte gissat på PPID, då hon inte har den där klassiska PPID-pälsen (tvärtom, hon är väldigt blank och fin i pälsen och har inga problem med fällningen; sätter dock vinterpäls just nu, men det gör alla våra islandshästar, så det känns helt normalt) och inte heller några andra symptom utom just nacken. Men det får nog bli ett PPID-prov då.
Ingen ide´ att ta PPID utan att kolla EMS. PPID blodprov - EMS blodprov före och efter glukosbelastning. Man vet aldrig men låter på din beskrivning lite mer som EMS än PPID.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 043
Senast: phie
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 833
Hästvård Hej jag har precis fått hem två nya russ, både fick fång förra sommaren för att förra ägaren slängde ut dem på en vall efter att de...
Svar
2
· Visningar
667
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp