Kostnader vid släkt träff

Barbabelle

Trådstartare
Om man ska ha en släktträff där ca 40 personer är inbjudna, hur gör man då med kostnaderna? En person kan ju omöjligt betala allt?

Någon som har haft släktträff och har råd och tips? Ska alla få betala en viss summa? Eller ska alla få ra med sig sen egen mat och dryck och snacks?

Vad valde ni för plats för träffen? Hemma hos någon eller någon annan stans?
Det kommer ett antal barn i olika åldrar, från 7 år och uppåt.
 
Ni skulle kanske kunna gå ut med en förfrågan om vilka som vill laga mat och vad och sen att samtliga kostnader för råvarorna ersätts gemensamt?

Beror förstås på släkten och hur intresset för matlagning är.
 
Jag har varit på en släktträff en gång med morfars syskon, deras respektive och deras barn och barnbarn (och barnbarnsbarn?) - ca 70 personer, i en inhyrd lokal nära där morfar växte upp i Småland. Dvs hyfsat nära släktgården, som man också kunde besöka den dagen (eftersom en i släkten fortfarande ägde den), men en större och mer passande lokal och gångavstånd till kyrkan så att alla kunde besöka kyrkogården där morfars föräldrar var begravda.

Jag var där med några av mina systrarna och min mamma, liksom min mormor och hennes nya man. All maten var fixad (vi behövde alltså inte ha med oss något), jag minns dock inte om det var catering eller om det var någon/några i släkten som ordnade. Jag tror inte att min närmsta familj betalade något, jag skulle gissa att morfar och hans syskon gick ihop och betalade. Jag åkte hem till Skåne på kvällen, men det var andra som sov över - jag minns inte hur det ordnades heller eller vem som betalade det.
 
Jag har varit på en släktträff en gång med morfars syskon, deras respektive och deras barn och barnbarn (och barnbarnsbarn?) - ca 70 personer, i en inhyrd lokal nära där morfar växte upp i Småland. Dvs hyfsat nära släktgården, som man också kunde besöka den dagen (eftersom en i släkten fortfarande ägde den), men en större och mer passande lokal och gångavstånd till kyrkan så att alla kunde besöka kyrkogården där morfars föräldrar var begravda.

Jag var där med några av mina systrarna och min mamma, liksom min mormor och hennes nya man. All maten var fixad (vi behövde alltså inte ha med oss något), jag minns dock inte om det var catering eller om det var någon/några i släkten som ordnade. Jag tror inte att min närmsta familj betalade något, jag skulle gissa att morfar och hans syskon gick ihop och betalade. Jag åkte hem till Skåne på kvällen, men det var andra som sov över - jag minns inte hur det ordnades heller eller vem som betalade det.
Jag kan tillägga att samma del av släkten samlades i mindre skala några år senare (troligtvis runt 40 personer då) på min morfars 75-årsdag. Han hade då haft en stroke lite tidigare och började få problem med demens, och eventuellt hade ett av syskonen redan dött - så det här var sista stora träffen. Morfar och hans fru hade då hyrt ett lokalt skånskt spa/hotell och använde deras lokaler för bad, middag och hotell för de som skulle stanna över natten, med mat och personal och allt.
 
Jag tror det är svårt/omöjligt att svara på. Det beror så mycket på ekonomin hos den som anordnar träffen. I min släkt har den som hållit träffarna stått för kostnaden. Är ekonomin sämre hos den som anordnar så kanske det är rimligt att folk betalar en slant eller att man har knytkalas där varje individ får något att ansvara för. Givetvis måste man i knytklasläget tänka på att det är billigare med potatis än stek så att kostnaden fördela jämnt på gästerna (har sett att detta glömts bort lite för ofta där en får koka potatis som uppgift och en ordna sovel :crazy:)
 
Vi har gjort på lite olika sätt, dels har vi haft överrasknings fest ute, då hade vi buffé och restaurangen hjälpte oss att räkna ut vad var och en skulle betala för att även få med den vi överraskade.
Dels har vi haft knytis, då har det varit uppdelat på olika familjer mer än individer, det kräver lite arbete för den som håller i det hela för att se till att allt täcks in.
Sen har vi även haft tillfällen där den som arrangerar tänder grill, ser till att det finns bord och stolar och kokar kaffe (viktigt i vår släkt ;) ) och var och en tar med det de vill äta och dricka.
 
Har varit på knytkalas och där 1 bjuder alla men ofta blir det att någon tar med något ändå när 1 bjuder alla. Men aldrig ge pengar för att någon annan fixar.
 
Jag var på kombinerad släktträff som +1 i somras. Ena släkten har haft träff varje år i tio år. De roterar vem som håller i det. Värdparet stod för kostnad av lokal och alla fick ta med sig eget att äta och dricka.
 
Min fars släkt har samma helg varje år. Knytkalas med själva middagen och hela den sidan av släkten är bra på att göra knytkalas av allt alltid. Jag frågar min syster vad jag ska ta med alt så fixar pappa för mig också. Är sämsta människan på jorden på knytkalas 🙈
 
Det finns väl många olika varianter från att en bjuder alla till att en ordnar allt praktiskt kring catering men alla delar på kostnaden till knytkalas. Det beror nog mycket på vilken lokal man ska vara i. Är det hemma hos någon med stort kök så finns andra möjligheter än om man är i hyrd lokal med litet/obefintligt kök.
 
Skulle jag ha släktträff med 40 personer så skulle jag hyrt bygdegården här i närheten. Gott om plats, anpassat i alla avseenden för den typen av händelser, och stort lättarbetat kök.
Beroende på var ribban skulle ligga ifråga om mat och dryck, och hur min privatekonomi såg ut för stunden, så skulle jag absolut kunna tänka mig att bjuda på allt - men lika gärna be om en rimlig matpeng per person.
 
Vi är inte så många, utan om alla kommer är vi runt 20 personer som brukar träffas. Ibland står den som arrangerar festligheten för allt, ibland om vi typ ska grilla på sommaren brukar var och en ta med sig kött och dricka men värden står för allt annat. Ett barn och tre tonåringar, resten i sällskapet är vuxna.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 650
Senast: TinyWiny
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 118
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 140
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 132
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp