Erfarenheter av relationer där man har väldigt olika syn (religion)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad exakt har det med ts grundfråga att göra? Vad tycker du att dina intoleranta inlägg tillför hen? Nu har jag inte läst alla inlägg, det finns andra som jag reagerat på betydligt mer, men mig veterligen har ingen av er som härjar levt med en partner som är bokstavstroende vilket kanske var det som ts behövde lite råd av? Ni tar liksom bara för givet att ts partner fungerar på ett visst sätt även om hen är väldigt troende och tillskriver hen en massa grejer som vi faktiskt inte ens vet om det stämmer för det har inte ts gått ut med. Ni är säkert inte okunniga, bara jävligt intoleranta mot andra människor som inte tänker som er.
Du har verkligen missuppfattat mig totalt.
Alternativt inte läst alla mina inlägg.

Inget av vad jag skriver är i vilket fall menat att tolkas som du tolkar det.
Om det kan vara till någon tröst.

Nej min sambo är inte bokstavstroende men vi är fortfarande ett par där den ena är troende Kristen och den andra inte är det.
Och som jag uppfattar det är TS partner inte heller bokstavstroende utan det är partnerns familj som är det.
Så jag ser nog ganska så många möjligheter till en relevant jämförelse mellan oss.
Mig och TS då, din situation verkar ju vara annorlunda.

Det som jag försöker föra fram är att förståelsen och toleransen måste gå åt båda håll.
Den troende måste förstå den icke troende också.

Hur väl förstår din man ditt förhållande till tro?
 
Det är alltså knappt en procent av svenska barn som går i religiös friskola. "Alla" dessa ca 70 (av ca 7000) skolor förnekar naturligtvis inte evolutionen.

Det handlar alltså om betydligt mindre än en procent av elever som inte får lära sig om evolutionen i skolan, eller som kanske får lära sig om evolution men som att det är en teori/en tro på samma nivå som skapelseberättelsen.

Att anta att TS partner tillhör dessa långt mindre än 1%, enbart baserat på att hens föräldrar är bokstavstroende, känns väldigt fördomsfullt och okunnigt, faktiskt.
 
Jag antar att hon kan alla grundläggande kalla fakta. Men jag tänkte att om ts går Alpha-kursen tillsammans med sin man så kommer dom närmare varandra. Ts för också.ta del av andras tro o tvivel. Sedan kanske hen inte längre irriterar sig på att vi tror på sånt som är ologiskt.
Ok, då hoppas jag att det finns andra kurser, som vänder sig till religiösa, för att skapa förståelse runt vad det är att icke-tro.
 
Finns det ens kurser om evolutionen? Vi får väl anta att partnern har gått i skolan. (Evolutionsbiologi på universitetet finns väl, men det är väl ändå lite overkill i sammanhanget.)

Nej precis, förmodligen inte. Men det finns en universitetskurs om relationen mellan vetenskap och religion! :)

"(O)intelligent design? Världens bästa argument för och emot Guds existens."

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-CTRD05
 
Varför inte både och?
Ja det är ju ännu bättre.
Att båda i ett par intresserar sig och tar till sig den andres livsåskådning.
Jag följer med till Kyrkan ibland för att vara delaktig och, faktiskt, för att jag tycker att det är vackert och gärna sjunger med i Psalmerna som jag fick lära mig som barn.
Dessutom så tror jag att det är nyttigt med litet andlighet. Min Sambo tycker att jag snyltar och lägger en extra stor kollekt som kompensation.

Min sambo har en Master i Science så han är välutbildad och förstår mig på alla plan i livet. Vilket jag tycker är väldigt viktigt i ett förhållande.

Vi kan diskutera allt. T.ex. Religionens förhållande till Vetenskapen.
 
Det är alltså knappt en procent av svenska barn som går i religiös friskola. "Alla" dessa ca 70 (av ca 7000) skolor förnekar naturligtvis inte evolutionen.

Det handlar alltså om betydligt mindre än en procent av elever som inte får lära sig om evolutionen i skolan, eller som kanske får lära sig om evolution men som att det är en teori/en tro på samma nivå som skapelseberättelsen.

Att anta att TS partner tillhör dessa långt mindre än 1%, enbart baserat på att hens föräldrar är bokstavstroende, känns väldigt fördomsfullt och okunnigt, faktiskt.
Bullshit.

Vilken statistik har du tittat på?

Och näe, det är inte fördomsfullt.

Det är just barnen i de mest bokstavstroende familjerna, som går i den av samfundet ägda eller utpekade lämpliga skolan.

Så i det är extremt mycket större risk att barnen i sådan familj har gått en begränsande utbildning än att andra barn skulle ha gjort det.
 
Du har verkligen missuppfattat mig totalt.
Alternativt inte läst alla mina inlägg.

Inget av vad jag skriver är i vilket fall menat att tolkas som du tolkar det.
Om det kan vara till någon tröst.

Nej min sambo är inte bokstavstroende men vi är fortfarande ett par där den ena är troende Kristen och den andra inte är det.
Och som jag uppfattar det är TS partner inte heller bokstavstroende utan det är partnerns familj som är det.
Så jag ser nog ganska så många möjligheter till en relevant jämförelse mellan oss.
Mig och TS då, din situation verkar ju vara annorlunda.

Det som jag försöker föra fram är att förståelsen och toleransen måste gå åt båda håll.
Den troende måste förstå den icke troende också.

Hur väl förstår din man ditt förhållande till tro?
Man varför tar du då åt dig?
 
Vissa här inne läser in lite väl mycket, ts har väl inte, vad jag kan se efter att ha läst hens inlägg, sagt att hens partner inte gått i skola eller ens gått friskola? Sedan kan jag tycka att det finns värre saker än att tro på gubben noak om man nu ska kallas bokstavstroende, att vara abortmotståndare eller emot homosexuella etc, det är inte ts partner säger hon själv. Personligen har jag inget problem att min, också bokstavstroende, man tror på koranen. Vi har så mycket att diskutera och så roligt i övrigt att vi faktiskt sällan diskuterar religion. Det hade säkert blivit krångligare med barn, det är dock inte aktuellt och det verkar det inte vara för ts heller.
Som vanligt tar dessa trådar fram alla som i övrigt ska vara så pk. Alltid samma användare som väljer att hugga på den som är troende, gärna med lite (eller rätt mycket) överdrift. Makabra trådar där folk verkligen visar sin intolerans och också gärna talar om för den som ev troende hur den ska vara och vad den ska tycka för att den ska vara troende trots att de är helt okunniga om företeelsen och gärna tillslänger den troende åsikter och beteende den kanske inte ens har.
De mest intoleranta mot olikheter, brukar vara de religiösa.

Dessa blir dessutom alltid kränkta och påtager sin offerkofta, när tro kritiseras eller debatteras.
 
De mest intoleranta mot olikheter, brukar vara de religiösa.

Dessa blir dessutom alltid kränkta och påtager sin offerkofta, när tro kritiseras eller debatteras.
Tycker inte vi alls har sett det i den här tråden faktiskt. Du pratar om friskolor, var har ts skrivit var hennes man gått i skola? Jag läste igenom hennes inlägg och kan inte se det någonstans? Men jag kan i och för sig ha missat det.
 
För att svaret var riktat till mig.
Det stod mitt användarnamn överst i ditt inlägg.
Jag kände det som en falsk anklagelse.
Ok, jag ser faktiskt inte att det står att det är riktat till dig, finns vissa jag reagerat betydligt mer på, står ingen specifik användare på det svar jag skrev?
 
Bullshit.

Vilken statistik har du tittat på?

Och näe, det är inte fördomsfullt.

Det är just barnen i de mest bokstavstroende familjerna, som går i den av samfundet ägda eller utpekade lämpliga skolan.

Så i det är extremt mycket större risk att barnen i sådan familj har gått en begränsande utbildning än att andra barn skulle ha gjort det.

Den som jag länkade, från en forskare vid Stockholms Universitet. Men det är förmodligen också bullshit, då.

Jag skrev också att det sannolikt är en större risk att barn till bokstavstroende familjer gått i den typen av skolor, men det är inte en majoritet av konfessionella friskolor som är vetenskapsförnekare eftersom även de ska följa svensk läroplan och kontrolleras av Skolverket.

Sannolikheten att alla bokstavstroende familjer skulle bo tillräckligt nära några av de mest extrema skolorna, är inte särskilt stor, tänker jag.

Om de är en del av någon väldigt extrem, sluten religiös grupp - absolut. Som det t. ex. var i Knutby. Då är ju risken betydligt större. Men nu vet vi ingenting om var TS partners familj bor, vilken typ av samfund de eventuellt är anslutna till o. s. v. Då känns det bara fördomsfullt att anta att partnern inte fått lära sig grundläggande saker inom evolution i skolan.
 
Tycker inte vi alls har sett det i den här tråden faktiskt. Du pratar om friskolor, var har ts skrivit var hennes man gått i skola? Jag läste igenom hennes inlägg och kan inte se det någonstans? Men jag kan i och för sig ha missat det.

Jodå, det finns i den här tråden också. Det finns en anledning till att jag tidigare i tråden la in ett citat av Salman Rushdie.
 
Ok, jag ser faktiskt inte att det står att det är riktat till dig, finns vissa jag reagerat betydligt mer på, står ingen specifik användare på det svar jag skrev?
I det inlägget så ville jag inte bli ihopklumpad med den grupp som du beskrev.
Därför så skrev jag ett svar för att tydligt ställa mig utanför gruppen.
 
Jag skulle nog välja att ta en referens från någon som är mer neutral, än just den personen.

Du anser alltså inte att det här alls är relevant för att vara en tillförlitlig källa i frågan om konfessionella friskolor?

Jag är professor i religionsdidaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik. Min forskning är inriktad mot olika former av religionsundervisning, speciellt islamundervisning. I min avhandling (Teaching Islam, Islamic Religious Education in Sweden, 2009, Uppsala universitet, senare publicerad på Waxmann) undersökte jag hur islam undervisas på några muslimska friskolor i Sverige. Efter disputationen har jag varit del av flera internationell forskningsprojekt där mitt fokus varit på minoritetsreligionsundervisning, både inom och utom ramen för den statliga skolan. Jag har redigerat ett flertal antologier om islamundervisning på både svenska och engelska. T ex European Perspectives on Islamic Education and Public Schooling. Jag skriver också om religionsdidaktik mer generellt, där min senaste publikation är ett kapitel om religionsdidaktiska perspektiv i boken Religionshistoria: En introduktion till teori och metod som bland annat används av de som läser religionsvetenskap inom ramen för ämneslärarprogrammet.
 
Du anser alltså inte att det här alls är relevant för att vara en tillförlitlig källa i frågan om konfessionella friskolor?
Nej.

Personen har en tydlig bias, om tar en titt på annan forskning och läser lite intervjuer med henne.

Att vara universitetsprofessor i ett humanistiskt ämne, betyder inte att man nödvändigtvis är neutral runt politiska frågor.
 
Jag skulle nog välja att ta en referens från någon som är mer neutral, än just den personen.
Forskningen behöver väl både godkännas och examineras av universitetet och vara, så vitt jag vet, neutral (står nog till och med i lag och praxis)? Stockholms universitet lär inte frångå den proceduren. Men du kanske inte har så mycket erfarenhet av universitetsvärlden?
Jodå, det finns i den här tråden också. Det finns en anledning till att jag tidigare i tråden la in ett citat av Salman Rushdie.
Var menar du, återkom gärna med var? Intoleranta människor brukar ha ganska lätt att bli kränkta när folk inte tänker som dem, du brukar ju bli ifrågasättande i trådar som rör hijab också som inte ens berör dig, hur berör det dig att ts man är troende och hon frågar hur hon ska få ihop familjerna? Vad har du själv för erfarenhet av det?
I det inlägget så ville jag inte bli ihopklumpad med den grupp som du beskrev.
Därför så skrev jag ett svar för att tydligt ställa mig utanför gruppen.
Kan fortfarande inte se att jag adresserade det till en specifik användare. Tråkigt du tog åt dig, men det är faktiskt inte mitt problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 667
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp