Erfarenheter av relationer där man har väldigt olika syn (religion)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är en personligt
Hej,

Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om saker och ting (tänk typ svart/vit).

Min partner är uppvuxen i en frikyrklig miljö. Hela min partners familj är djupt troende och min partner är det med men är inte aktiv i någon kyrka. Märker nästan aldrig av min partners tro förutom att hen inte vill lyssna på viss musik eller se vissa tv-program. Inget större problem så långt.

Men att "få ihop" våra respektive familjer känns svårt om inte nästan omöjligt. Jag är osäker på hur den biten ska fungera i längden.

Jag respekterar i grunden att folk får ha olika livsåskådningar men ibland tänker jag att det svåra är att jag inte finner någon logik i den kristna tron. Respekterar min partner men blir osäker på om jag gör det till hundra procent eftersom jag genuint inte förstår hur man kan tro på det som står i bibeln.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Har ni kommit till någon lösning?
Jag själv är en personligt troende kristen med frikyrkobakgrund
Hej,

Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om saker och ting (tänk typ svart/vit).

Min partner är uppvuxen i en frikyrklig miljö. Hela min partners familj är djupt troende och min partner är det med men är inte aktiv i någon kyrka. Märker nästan aldrig av min partners tro förutom att hen inte vill lyssna på viss musik eller se vissa tv-program. Inget större problem så långt.

Men att "få ihop" våra respektive familjer känns svårt om inte nästan omöjligt. Jag är osäker på hur den biten ska fungera i längden.

Jag respekterar i grunden att folk får ha olika livsåskådningar men ibland tänker jag att det svåra är att jag inte finner någon logik i den kristna tron. Respekterar min partner men blir osäker på om jag gör det till hundra procent eftersom jag genuint inte förstår hur man kan tro på det som står i bibeln.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Har ni kommit till någon lösning?
. Jag är själv en personligt troende kristen med frikyrkobakgrund. För länge sedan levde jag med en man som inte var det I sex år. Min familj älskade honom för han var helt enkelt en trevlig person som förstår hur man kommer överens med de allra flesta. Han uppskattade familjegemenskapen med dom. Han följde med till Filadelfia på julgudstjänst o någon sångkväll o sådär, och sa ungefär att "jag förstår inte alltid hur dom tänker men det gör inte så mycket" 🙂. Om du vill skulle du kunna gå en Alpha-kurs i Svenska kyrkans regi. Det är en grundkurs om kristen tro som blivit väldigt populär. Gå helst tillsammans med din vän så att ni kan prata om det. Jag tror det skulle vara bra för eran relation.
 
Du det finns folk som verkligen har problem med läsförståelsen. Jag tvivlar på att du är så elak att du skrivit något i den här stilen då.

Vill du inte svara eller inte gillar mitt svar så är det helt okej.
Du missade helt min poäng angående USA med tanke på att du snurrar ihop det hela längre ner i det här citatet? Jag har valt att citera, istället för som du tolka och komma med felaktiga påståenden och påhopp. O_o
Det tror jag säkert- eller snarare vet, men att bunta ihop det och sätta likhetstecken mellan åsikterna tycker jag inte är okej. Hela den här grenen av diskussionen började med att jag opponerade mig mot nedan.

Jag tycker det är olustigt att påstå att en hel grupp människor, dvs abortmotstånadre hycklar om människovärdet. Det finns säkert de som gör det, men det finns många som är mer moderata i sina åsikter och genuint bryr sig om alla människor, även ofödda. När jag sen försöker få klarhet i om @Mia_R verkligen anser att alla abortmotsåndare hycklar om människovärdet så handlar det helt plötsligt om dödsstraff och sexualundervisning också och att alla tycker samma (ja med ett frågetecken för jag har inte fått något svar så jag vet inte).

Det tar liksom fokus från kärnfrågan om fri abort och jag gissar att många inte vågar stå upp för vad de tycker för att om man är tveksam till något litet när det gäller abort så bli man helt plötsligt för dödsstraff och emot sexualundervisning och dessutom hycklar man om människovärdet. Det blir lite tråkigt då.

Jag har debatterat frågan förr här på buke, det var ett tag sedan. jag blev av några klassad som abortmotståndare för jag tog upp problematiken att då närmade sig gränsen för när man kan rädda ett prematurt barn och absolut sista möjligheten till abort i Sverige. Idag har gränsen korsats. Nej jag tar inte åt mig personligen men det finns abortmotståndare på hela skalan, allt från att helt förbjuda oavsett vad till olika typer av begränsningar. Det är en svår etisk fråga, men det är svårt att diskutera med mycket generaliseringar.
Det är lite som man ropar får man svar när det gäller dig. Uppenbarligen förstår andra vad jag skriver, medan du däremot letar efter saker att feltolka och haka upp dig på. Och ja, det är ett :devil: liv många gånger om de ofödda fostrens rätt till liv men det är knäpp tyst när de väl är födda, då kommer pekpinnarna och nålsticken mot de ensamma mammorna och alla ungar med diagnoser alternativt att de bor i förorter med förortsproblematik, gängskjutningar och den gamla svadan om hårdare tag. :grin:
 
Du missade helt min poäng angående USA med tanke på att du snurrar ihop det hela längre ner i det här citatet? Jag har valt att citera, istället för som du tolka och komma med felaktiga påståenden och påhopp. O_o

Det är lite som man ropar får man svar när det gäller dig. Uppenbarligen förstår andra vad jag skriver, medan du däremot letar efter saker att feltolka och haka upp dig på. Och ja, det är ett :devil: liv många gånger om de ofödda fostrens rätt till liv men det är knäpp tyst när de väl är födda, då kommer pekpinnarna och nålsticken mot de ensamma mammorna och alla ungar med diagnoser alternativt att de bor i förorter med förortsproblematik, gängskjutningar och den gamla svadan om hårdare tag. :grin:


Detta bli mitt sista inlägg på det här spåret. Jag har inga som helst problem med din kritik mot specifika grupper av abortmotståndare. Jag håller med om att de du beskriver här finns, och i rikligt mått. Det jag inte håller med om är att alla abortmotståndare tillhör gruppen du beskriver.
 
Detta bli mitt sista inlägg på det här spåret. Jag har inga som helst problem med din kritik mot specifika grupper av abortmotståndare. Jag håller med om att de du beskriver här finns, och i rikligt mått. Det jag inte håller med om är att alla abortmotståndare tillhör gruppen du beskriver.
Det behöver du inte heller, hålla med om allt. Vi är sällan helt överens om någonting och det stör mig inte heller på något vis.
 
Tro mig, jag har funderat på att låsa den ett antal gånger...

Men något skall väl de som är mindre intresserade av sport ha att göra och jag har inte sett någon enkel åtgärd för att få lite styr på den.

För mig finns nog dessutom roligare och mer belönande saker att lägga tid på, men det kanske kan ifrågasättas då jag faktiskt redan läst nästan hela tråden.

Haha, det kan jag tänka mig! Men hoppet är det sista som överger mig (såhär i en religionstråd i OS-tider...) 😁
 
Jag är en personligt

Jag själv är en personligt troende kristen med frikyrkobakgrund

. Jag är själv en personligt troende kristen med frikyrkobakgrund. För länge sedan levde jag med en man som inte var det I sex år. Min familj älskade honom för han var helt enkelt en trevlig person som förstår hur man kommer överens med de allra flesta. Han uppskattade familjegemenskapen med dom. Han följde med till Filadelfia på julgudstjänst o någon sångkväll o sådär, och sa ungefär att "jag förstår inte alltid hur dom tänker men det gör inte så mycket" 🙂. Om du vill skulle du kunna gå en Alpha-kurs i Svenska kyrkans regi. Det är en grundkurs om kristen tro som blivit väldigt populär. Gå helst tillsammans med din vän så att ni kan prata om det. Jag tror det skulle vara bra för eran relation.

Alltså va?

Med ditt resonemang så antar du att ts inte tror för att ts inte vet tillräckligt mycket. Något som verkar vara helt fel om man läser ts inlägg. Men det är ett tankefel som många troende gör. Det är rätt förolämpande faktiskt.
 
Alltså va?

Med ditt resonemang så antar du att ts inte tror för att ts inte vet tillräckligt mycket. Något som verkar vara helt fel om man läser ts inlägg. Men det är ett tankefel som många troende gör. Det är rätt förolämpande faktiskt.
Jag vet inte vad jag tycker om idén med en sån kurs men: jag läser inte inlägget sådär alls. @Skjøldur kanske bara menar att det kan vara ett sätt för henne att förstå partnerns tro bättre - om hon vill det.
 
Alltså va?

Med ditt resonemang så antar du att ts inte tror för att ts inte vet tillräckligt mycket. Något som verkar vara helt fel om man läser ts inlägg. Men det är ett tankefel som många troende gör. Det är rätt förolämpande faktiskt.

Det är ju inte alls vad @Skjøldur skrivit? Jag ser ingenting om att TS inte tror för att hen inte vet tillräckligt mycket, eller något om att påverka TS tro alls.

Man skulle kunna tycka att det är förolämpande att du gör sådana antaganden.
 
Jag vet inte vad jag tycker om idén med en sån kurs men: jag läser inte inlägget sådär alls. @Skjøldur kanske bara menar att det kan vara ett sätt för henne att förstå partnerns tro bättre - om hon vill det.

Jag läser det nog lika som du gör. Och, vill jag tillägga, det här tycker jag talar för att det kanske mest handlar om ett sätt att öppna upp för diskussioner kring tro, vilket väl de flesta här i tråden varit eniga om att det förmodligen skulle vara bra för TS och hens partner.

Gå helst tillsammans med din vän så att ni kan prata om det. Jag tror det skulle vara bra för eran relation.


Tänker jag ett steg till skulle det till och med kunna vara ett sätt att få TS partner att se på tro ut andra synvinklar än sin familjs bokstavstroende.
 
Jag vet inte vad jag tycker om idén med en sån kurs men: jag läser inte inlägget sådär alls. @Skjøldur kanske bara menar att det kan vara ett sätt för henne att förstå partnerns tro bättre - om hon vill det.
Jag tycker att det framgår tydligt att TS förstår och är väl insatt i religionen som sådan.
Att det inte är av brist på kunskap som det gnisslar litet i maskineriet.
Utan att det bara handlar om skillnaden mellan att tro och inte tro.
 
Jag läser det nog lika som du gör. Och, vill jag tillägga, det här tycker jag talar för att det kanske mest handlar om ett sätt att öppna upp för diskussioner kring tro, vilket väl de flesta här i tråden varit eniga om att det förmodligen skulle vara bra för TS och hens partner.

Gå helst tillsammans med din vän så att ni kan prata om det. Jag tror det skulle vara bra för eran relation.

Tänker jag ett steg till skulle det till och med kunna vara ett sätt att få TS partner att se på tro ut andra synvinklar än sin familjs bokstavstroende.
Ja, jag tror inte att det på något sätt var en uppmuntran till att ts skulle gå en kurs för att bli troende.

Men vad som är bäst med @Skjøldur s inlägg tycker jag är att hon ger exempel på hur ett förhållande kan funka även om ena parten är troende och den andra inte är det. För dem var det okomplicerat.
 
Om du vill skulle du kunna gå en Alpha-kurs i Svenska kyrkans regi. Det är en grundkurs om kristen tro som blivit väldigt populär. Gå helst tillsammans med din vän så att ni kan prata om det. Jag tror det skulle vara bra för eran relation.
Varför inte tvärt om?

Att partnern går en kurs i evolutionen och jordens och livets uppkomst på något universitet, och så kan de prata om det.
 
Varför inte tvärt om?

Att partnern går en kurs i evolutionen och jordens och livets uppkomst på något universitet, och så kan de prata om det.
Det är ju inte partnern som skapat tråden. Och det låter inte så befrämjande för ts och partnerns relation om hon föreslår att han ska gå en kurs om evolutionen (varför nu en fråga om tro skulle koka ner till just det)
 
Varför inte tvärt om?

Att partnern går en kurs i evolutionen och jordens och livets uppkomst på något universitet, och så kan de prata om det.

Nu har du ju visserligen gjort klart att du inte tänker svara mig mer i tråden, så det här får väl ses som att jag slösar bort tid på att svara, då :)

Men en kurs i evolution på universitet är inte direkt "tvärt om" en alphakurs. Det handlar om helt olika saker.

Lite grann som att säga att äppelmos är "tvärt om" korv med bröd, eller något. Det är liksom något helt annat, och båda sakerna kan vara helt rätt utan att ha något samband mellan sig.
 
Det är ju inte partnern som skapat tråden. Och det låter inte så befrämjande för ts och partnerns relation om hon föreslår att han ska gå en kurs om evolutionen (varför nu en fråga om tro skulle koka ner till just det)
Det handlar ju om att kunna se den andres perspektiv.
Något som måste gå åt båda hållen i en relation.

Och jag känner att det blir lika dåligt åt båda håll, eller lika bra beroende på hur man ser det, om lösningen skall vara att den ena ensidigt skall utbildas i den andras världsbild.

Båda måste bjuda till och ta till sig varandras världsbild om det skall fungera i en relation.
 
Det handlar ju om att kunna se den andres perspektiv.
Något som måste gå åt båda hållen i en relation.

Och jag känner att det blir lika dåligt åt båda håll, eller lika bra beroende på hur man ser det, om lösningen skall vara att den ena ensidigt skall utbildas i den andras världsbild.

Båda måste bjuda till och ta till sig varandras världsbild om det skall fungera i en relation.

En alphakurs är inte riktigt menar att "utbilda i en världsbild".

Rätt gjort är det snarare ett sätt att dels diskutera frågor kring tro, och dels att undersöka olika tolkningar som kan göras av bibeln. Det kan säkert vara intressant om man är intresserad av tron som sådan, eller har en troende närstående, även om man själv inte är troende.
 
Det handlar ju om att kunna se den andres perspektiv.
Något som måste gå åt båda hållen i en relation.

Och jag känner att det blir lika dåligt åt båda håll, eller lika bra beroende på hur man ser det, om lösningen skall vara att den ena ensidigt skall utbildas i den andras världsbild.

Båda måste bjuda till och ta till sig varandras världsbild om det skall fungera i en relation.
Du slår fast så många förutsättningar som kanske inte alls gäller i andras relationer. Nu slår du fast att tro handlar om världsbild. Men tro/religion är bara en liten del av en världsbild, världsbilden handlar om mer än så, t ex vetenskap och kultur. Än en gång kommer bilden av troende som ett slags ufon som inte kan se utanför sin trosbubbla.

(Och igen: jag vet inte om jag tycker att idén om den där kursen är bra, jag läste lite om den och tyckte att den lät rätt tråkig. Själv skulle jag inte behöva gå den om jag hade en troende partner, vi skulle få prata om det som behövdes i frågan på egen hand. Men jag tycker att @Skjøldur s förslag vantolkades, det kan lika gärna tolkas som att en sån kurs skulle kunna ge den icketroende en större förståelse om hen vill ha det. Och skulle en partner tala om för mig att jag borde gå en universitetskurs i evolutionen, då skulle vi ha ett rejält problem att hantera)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 790
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp