Erfarenheter av relationer där man har väldigt olika syn (religion)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför citerar du mitt inlägg när du skriver om hur du tolkar någon annas och sen inte berör det jag skriver om? Ditt inlägg berör inte ens min fråga, jag reagerade på detaljen att alla abortmotståndare skulle vara hycklare och det är det jag skrev om. Inget annat i det inlägget jag syftar på.

Du skrev i ditt svar (som jag valde att kommentera trots att det inte relaterade till vad jag skrivit) om länderna i sydöstasien, hur det var där angående katolicism och aborträtt. Burnei ligger i sydöstasien. Om du utalar dig om regionen och aborträtten/religionen så antar jag att du har koll på vilka länder du skriver om och deras religion och status när det gäller aborträtt.

Okej :laugh:
 
Frågan var inte vad vetenskapen säger om medvetandet, utan vad vetenskapen säger om aborträtten?



Jag kanske missförstod vad du menade här, så du får gärna förklara vad du menade i så fall. Jag tolkar dig som att du menar att det är religion som kommit fram till att aborträtten bör begränsas, och att vetenskapen kommit fram till något annat? Då undrar jag vad vetenskapen anser om aborträtt?
Det är rent akrobatiskt hur du inte lyckas få svar på det där.

I övrigt, många av dina inlägg här: :bow:
 
Om du utalar dig om regionen och aborträtten/religionen så antar jag att du har koll på vilka länder du skriver om och deras religion och status när det gäller aborträtt.
Apropå koll, det heter Brunei, lätt att det går lite fort när man snabbgooglar, och man brukar säga Sydostasien.

Det här absurda aborträttsspåret borde brytas ut, å andra sidan kanske det vore brutalt att skicka nån moderator rätt in i väggen.
 
Vad har detta med de som är emot aborträtten att göra och att alla som är emot abort är hycklare enligt dig? Det är väl ändå inte abortmotståndare specifikt som pratar om neddragningar med mera.
Visst är det hyckleri att anföra livet okränkbarhet när man är emot abort men sedan skiter i vilket liv det föds till eller som i USA inte ha sexualundervisning och rösta för dödsstraff. O_o
 
Detta är ännu mer obegripligt, driver du med mig medvetet?

Nej men alltså vad ska jag svara? För det första känns du helt aggressiv och verkar så förbluffad över den totala dumheten i det jag skriver att du inte ens försöker förstå eller fundera över vad jag menar. Dessutom verkar du tycka att jag är århundradets jubelidiot som ens skrev ett inlägg från början. Det känns meningslöst att ens försöka bemöta dig och jag är klar med dig nu.
 
Visst är det hyckleri att anföra livet okränkbarhet när man är emot abort men sedan skiter i vilket liv det föds till eller som i USA inte ha sexualundervisning och rösta för dödsstraff. O_o
Och du menar att alla abortmotståndare gör det här? Och nu också är för dödsstraff? Jag protesterade inte mot att vissa abortmotståndare (liksom vissa av de som är för fri abort) är hycklare. Det är den här ihopklumpningen med alla jag reagerade på.

Och nu blandar du in sexualundervisning och dödsstraff. Alltså alla abortmotståndare har inte samma värderingar, och inte de som är för fri abort heller. Det är olika frågor och åsikterna är med stor sannolikhet rätt blandade.
 
Och du menar att alla abortmotståndare gör det här? Och nu också är för dödsstraff? Jag protesterade inte mot att vissa abortmotståndare (liksom vissa av de som är för fri abort) är hycklare. Det är den här ihopklumpningen med alla jag reagerade på.

Och nu blandar du in sexualundervisning och dödsstraff. Alltså alla abortmotståndare har inte samma värderingar, och inte de som är för fri abort heller. Det är olika frågor och åsikterna är med stor sannolikhet rätt blandade.
Om du har problem med läsförståelsen så läs några gånger till eller be någon förklara för dig vad som står. USA var ett exempel.
 
Apropå koll, det heter Brunei, lätt att det går lite fort när man snabbgooglar, och man brukar säga Sydostasien.

Det här absurda aborträttsspåret borde brytas ut, å andra sidan kanske det vore brutalt att skicka nån moderator rätt in i väggen.

Men såhär i tider av sporthysteri så borde vi kollektivt få medalj för att vi lyckats hålla liv i en tråd om religion i 3 hela dygn (!) utan att den är låst :) (ännu...)

Heja oss! 🇸🇪🏆
 
Nej men alltså vad ska jag svara? För det första känns du helt aggressiv och verkar så förbluffad över den totala dumheten i det jag skriver att du inte ens försöker förstå eller fundera över vad jag menar. Dessutom verkar du tycka att jag är århundradets jubelidiot som ens skrev ett inlägg från början. Det känns meningslöst att ens försöka bemöta dig och jag är klar med dig nu.
Inlägget i sig var det inget fel på, bara det att det inte hade någon beröring med mitt. Då blir det konstigt när du citerar det och sen vidhåller att det har det.

Om du sen inte gillar mina reflektioner så får det stå för dig. Jag är varken förbluffad eller tycker du är en jubelidiot och har inte skrivit något i den stilen. Däremot undrar jag över dina slutsatser och frågade efter fakta. Jag ser inte de samband du gör.

Visst får du ge dig på mig på ett aggressivt vis och skylla på mig istället för att förklara vad du menar om det gör dig gladare.
 
Nej men alltså vad ska jag svara? För det första känns du helt aggressiv och verkar så förbluffad över den totala dumheten i det jag skriver att du inte ens försöker förstå eller fundera över vad jag menar. Dessutom verkar du tycka att jag är århundradets jubelidiot som ens skrev ett inlägg från början. Det känns meningslöst att ens försöka bemöta dig och jag är klar med dig nu.
:idea: @Lobelia nu är vi tre personer oberoende av varandra som reagerar på hur du skriver och hur du för dig i diskussionen här, och inte känner att det är meningsfullt att diskutera med dig. Det kanske är något du borde fundera på istället för att skylla på andra?
 
Om du har problem med läsförståelsen så läs några gånger till eller be någon förklara för dig vad som står. USA var ett exempel.
Du det finns folk som verkligen har problem med läsförståelsen. Jag tvivlar på att du är så elak att du skrivit något i den här stilen då.

Vill du inte svara eller inte gillar mitt svar så är det helt okej.
 
Och du menar att alla abortmotståndare gör det här? Och nu också är för dödsstraff? Jag protesterade inte mot att vissa abortmotståndare (liksom vissa av de som är för fri abort) är hycklare. Det är den här ihopklumpningen med alla jag reagerade på.

Och nu blandar du in sexualundervisning och dödsstraff. Alltså alla abortmotståndare har inte samma värderingar, och inte de som är för fri abort heller. Det är olika frågor och åsikterna är med stor sannolikhet rätt blandade.
Jag har bott i USA.

Kombination att vara religiös av något kristet slag, att vara abortmotståndare, och vara för dödsstraff, gärna kombinerat med att staten ska vara så liten som möjligt ("nattväktarstat) är väldigt vanligt.
 
Jag har bott i USA.

Kombination att vara religiös av något kristet slag, att vara abortmotståndare, och vara för dödsstraff, gärna kombinerat med att staten ska vara så liten som möjligt ("nattväktarstat) är väldigt vanligt.
Det tror jag säkert- eller snarare vet, men att bunta ihop det och sätta likhetstecken mellan åsikterna tycker jag inte är okej. Hela den här grenen av diskussionen började med att jag opponerade mig mot nedan.

En sak gemensamt för abortmotståndare finns, de hycklar om människovärdet för när fostret väl är fött så är dess värde som individ lägre än när det låg i magen.

Jag tycker det är olustigt att påstå att en hel grupp människor, dvs abortmotstånadre hycklar om människovärdet. Det finns säkert de som gör det, men det finns många som är mer moderata i sina åsikter och genuint bryr sig om alla människor, även ofödda. När jag sen försöker få klarhet i om @Mia_R verkligen anser att alla abortmotsåndare hycklar om människovärdet så handlar det helt plötsligt om dödsstraff och sexualundervisning också och att alla tycker samma (ja med ett frågetecken för jag har inte fått något svar så jag vet inte).


Det tar liksom fokus från kärnfrågan om fri abort och jag gissar att många inte vågar stå upp för vad de tycker för att om man är tveksam till något litet när det gäller abort så bli man helt plötsligt för dödsstraff och emot sexualundervisning och dessutom hycklar man om människovärdet. Det blir lite tråkigt då.

Jag har debatterat frågan förr här på buke, det var ett tag sedan. jag blev av några klassad som abortmotståndare för jag tog upp problematiken att då närmade sig gränsen för när man kan rädda ett prematurt barn och absolut sista möjligheten till abort i Sverige. Idag har gränsen korsats. Nej jag tar inte åt mig personligen men det finns abortmotståndare på hela skalan, allt från att helt förbjuda oavsett vad till olika typer av begränsningar. Det är en svår etisk fråga, men det är svårt att diskutera med mycket generaliseringar.
 
Men såhär i tider av sporthysteri så borde vi kollektivt få medalj för att vi lyckats hålla liv i en tråd om religion i 3 hela dygn (!) utan att den är låst :) (ännu...)

Heja oss! 🇸🇪🏆
Tro mig, jag har funderat på att låsa den ett antal gånger...

Men något skall väl de som är mindre intresserade av sport ha att göra och jag har inte sett någon enkel åtgärd för att få lite styr på den.

För mig finns nog dessutom roligare och mer belönande saker att lägga tid på, men det kanske kan ifrågasättas då jag faktiskt redan läst nästan hela tråden.
 
Hej,

Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om saker och ting (tänk typ svart/vit).

Min partner är uppvuxen i en frikyrklig miljö. Hela min partners familj är djupt troende och min partner är det med men är inte aktiv i någon kyrka. Märker nästan aldrig av min partners tro förutom att hen inte vill lyssna på viss musik eller se vissa tv-program. Inget större problem så långt.

Men att "få ihop" våra respektive familjer känns svårt om inte nästan omöjligt. Jag är osäker på hur den biten ska fungera i längden.

Jag respekterar i grunden att folk får ha olika livsåskådningar men ibland tänker jag att det svåra är att jag inte finner någon logik i den kristna tron. Respekterar min partner men blir osäker på om jag gör det till hundra procent eftersom jag genuint inte förstår hur man kan tro på det som står i bibeln.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Har ni kommit till någon lösningj
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 790
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp