Erfarenheter av relationer där man har väldigt olika syn (religion)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du slår fast så många förutsättningar som kanske inte alls gäller i andras relationer. Nu slår du fast att tro handlar om världsbild. Men tro/religion är bara en liten del av en världsbild, världsbilden handlar om mer än så, t ex vetenskap och kultur. Än en gång kommer bilden av troende som ett slags ufon som inte kan se utanför sin trosbubbla.

(Och igen: jag vet inte om jag tycker att idén om den där kursen är bra, jag läste lite om den och tyckte att den lät rätt tråkig. Själv skulle jag inte behöva gå den om jag hade en troende partner, vi skulle få prata om det som behövdes i frågan på egen hand. Men jag tycker att @Skjøldur s förslag vantolkades, det kan lika gärna tolkas som att en sån kurs skulle kunna ge den icketroende en större förståelse om hen vill ha det. Och skulle en partner tala om för mig att jag borde gå en universitetskurs i evolutionen, då skulle vi ha ett rejält problem att hantera)
Det som jag menar är att det måste gå åt båda hållen oavsett vilken del av motsatsförhållandet mellan tro och icketro som det handlar om.
I en relation då

Det kommer inte att fungera om åsikten är att det är den icke troende som måste utbildas så att den förstår vad tron handlar om.
Den troende måste också ta till sig och förstå vad det innebär att inte tro och varför vissa faktiskt inte gör det.

Kristendomen är en missionerande religion och det blir ibland väldigt tydligt i den här tråden.
Att typ allt kan lösas med litet vettig Bibelskola.
Den icke troende måste upplysas.

Och där någonstans så går ömsesidigheten förlorad.
I ett förhållande så måste båda (om det är monogamt) förstå varandras perspektiv.
Jag ser en oerhört dålig förståelse för de icke troendes perspektiv i den här tråden.
Vissa verkar inte ens ha förstått skillnaden mellan Ateist och Agnostiker.
 
Det är ju inte partnern som skapat tråden. Och det låter inte så befrämjande för ts och partnerns relation om hon föreslår att han ska gå en kurs om evolutionen (varför nu en fråga om tro skulle koka ner till just det)
Finns det ens kurser om evolutionen? Vi får väl anta att partnern har gått i skolan. (Evolutionsbiologi på universitetet finns väl, men det är väl ändå lite overkill i sammanhanget.)
 
Det som jag menar är att det måste gå åt båda hållen oavsett vilken del av motsatsförhållandet mellan tro och icketro som det handlar om.
I en relation då

Det kommer inte att fungera om åsikten är att det är den icke troende som måste utbildas så att den förstår vad tron handlar om.
Den troende måste också ta till sig och förstå vad det innebär att inte tro och varför vissa faktiskt inte gör det.

Kristendomen är en missionerande religion och det blir ibland väldigt tydligt i den här tråden.
Att typ allt kan lösas med litet vettig Bibelskola.
Den icke troende måste upplysas.

Och där någonstans så går ömsesidigheten förlorad.
I ett förhållande så måste båda (om det är monogamt) förstå varandras perspektiv.
Jag ser en oerhört dålig förståelse för de icke troendes perspektiv i den här tråden.
Vissa verkar inte ens ha förstått skillnaden mellan Ateist och Agnostiker.

Du tolkar verkligen allt utifrån din egen smala världsbild. Jag har faktiskt inte sett ett enda inlägg som antytt att "allt kan lösas med lite vettig bibelskola", men jag kan förstå att man läser det så om man anser att alla troende missionerar så fort de nämner sin tro. Och att du har den synen på troende har du ju gjort klart för länge sedan.
 
Finns det ens kurser om evolutionen? Vi får väl anta att partnern har gått i skolan. (Evolutionsbiologi på universitetet finns väl, men det är väl ändå lite overkill i sammanhanget.)

Det verkar som att en universitetskurs i evolution bör likställas med en alphakurs, ja, åtminstone enligt vissa här i tråden.

Jag tycker snarare att det är på samma nivå som att läsa teologi eller möjligen religion på universitetet, snarare än att gå en alphakurs, men vad vet jag :angel:
 
Finns det ens kurser om evolutionen? Vi får väl anta att partnern har gått i skolan.
Om skolan följer läroplanen ja.
Men många Kristna skolor brister på det särskilt när det gäller evolutionen och jordens skapelse.
Det var därför som jag tog just dessa som exempel på olika världsbild.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...a-i-flen-havdade-att-evolutionen-inte-ar-sann

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...om-stoppats-pa-kristna-skolan-pseudovetenskap

https://efolket.eu/citerat/bibelns-skapelsemyt-lars-ut-pa-biologin-i-kristen-skola/

Ett axplock av religiösa skolor som inte följer läroplanen.
 
Du slår fast så många förutsättningar som kanske inte alls gäller i andras relationer. Nu slår du fast att tro handlar om världsbild. Men tro/religion är bara en liten del av en världsbild, världsbilden handlar om mer än så, t ex vetenskap och kultur. Än en gång kommer bilden av troende som ett slags ufon som inte kan se utanför sin trosbubbla.

(Och igen: jag vet inte om jag tycker att idén om den där kursen är bra, jag läste lite om den och tyckte att den lät rätt tråkig. Själv skulle jag inte behöva gå den om jag hade en troende partner, vi skulle få prata om det som behövdes i frågan på egen hand. Men jag tycker att @Skjøldur s förslag vantolkades, det kan lika gärna tolkas som att en sån kurs skulle kunna ge den icketroende en större förståelse om hen vill ha det. Och skulle en partner tala om för mig att jag borde gå en universitetskurs i evolutionen, då skulle vi ha ett rejält problem att hantera)

Glömmer du att ts partner är bokstavstroende och förkastar vetenskapen?? Ts partner är inte en vanlig troende utan väldigt extrem i sin tro.
 
Det som jag menar är att det måste gå åt båda hållen oavsett vilken del av motsatsförhållandet mellan tro och icketro som det handlar om.
I en relation då

Det kommer inte att fungera om åsikten är att det är den icke troende som måste utbildas så att den förstår vad tron handlar om.
Den troende måste också ta till sig och förstå vad det innebär att inte tro och varför vissa faktiskt inte gör det.

Kristendomen är en missionerande religion och det blir ibland väldigt tydligt i den här tråden.
Att typ allt kan lösas med litet vettig Bibelskola.
Den icke troende måste upplysas.

Och där någonstans så går ömsesidigheten förlorad.
I ett förhållande så måste båda (om det är monogamt) förstå varandras perspektiv.
Jag ser en oerhört dålig förståelse för de icke troendes perspektiv i den här tråden.
Vissa verkar inte ens ha förstått skillnaden mellan Ateist och Agnostiker.

Jag instämmer!

Personligen säger jag som Christopher Hitchens. Jag är inte bara ateist utan även anti-teist.

Att ens föreslå för ts att gå en bibelkurs i kyrkan utan att rekommendera ts partner att gå en kurs i hur vetenskapen fungerar och hur ateism fungerar känns väldigt missionerande!
 
Evolutionsbiologi på universitetet finns väl, men det är väl ändå lite overkill i sammanhanget.)
Jag tänkte att det måste vara en vetenskapligt kontrollerad kurs och inte av typen "Studiecirkel".

Det kanske finns något lämpligt på någon trevlig Folkhögskola?
Men där är jag inte lika säker på faktakontrollen.
 
Om skolan följer läroplanen ja.
Men många Kristna skolor brister på det särskilt när det gäller evolutionen och jordens skapelse.
Det var därför som jag tog just dessa som exempel på olika världsbild.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...a-i-flen-havdade-att-evolutionen-inte-ar-sann

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...om-stoppats-pa-kristna-skolan-pseudovetenskap

https://efolket.eu/citerat/bibelns-skapelsemyt-lars-ut-pa-biologin-i-kristen-skola/

Ett axplock av religiösa skolor som inte följer läroplanen.

Enligt den sista länken var det tre skolor som kritiserats året innan. Två kristna och en muslimsk skola.

Statistiskt är nog sannolikheten att TS partner gått på någon av de, i sammanhanget väldigt få, skolor som förnekar evolutionen försvinnande liten, även om den är något högre eftersom hens familj är bokstavstroende. Det är ändå en oerhört liten andel skolor som verkar förneka evolutionen, så att anta att TS partner inte fått lära sig om det i skolan enbart för att hens familj är bokstavstroende verkar väldigt fördomsfullt. Och inte särskilt vetenskapligt förankrat heller, om man tänker så.
 
Enligt den sista länken var det tre skolor som kritiserats året innan. Två kristna och en muslimsk skola.

Statistiskt är nog sannolikheten att TS partner gått på någon av de, i sammanhanget väldigt få, skolor som förnekar evolutionen försvinnande liten, även om den är något högre eftersom hens familj är bokstavstroende. Det är ändå en oerhört liten andel skolor som verkar förneka evolutionen, så att anta att TS partner inte fått lära sig om det i skolan enbart för att hens familj är bokstavstroende verkar väldigt fördomsfullt. Och inte särskilt vetenskapligt förankrat heller, om man tänker så.

Men det är inte fördomsfullt att anta att ts inte har koll på kristendomen och därför föreslår en bibelkurs??
 
Finns det ens kurser om evolutionen? Vi får väl anta att partnern har gått i skolan. (Evolutionsbiologi på universitetet finns väl, men det är väl ändå lite overkill i sammanhanget.)
Det är inte säkert att partnern gått i en "vanlig svensk kommunal skola".

Tyvärr så finns det friskolor på religiös grund. Partnern kan ha gått i en sådan skola, som styrs av det bokstavstroende samfund familjen tillhör.

Varje år kan man läsa i tidningen om flera fall där friskolor på religiös grund har åsidosatt läroplanen och inte undervisat enligt denna.

Det kan gälla evolutionen, sexualundervisning eller rent allmänt att tro jämställs med vetenskap.
 
Jag kom på en sak i exempel om olika världsbild.
I min värld så tar man en liten enstaka kurs på Universitetet om man behöver utbilda sig i något specifikt.
Sist som jag gjorde så var det "Hästhållning i jordbruksföretag" på Alnarp som jag behövde i min verksamhet.

Att jag föreslog en Universitetkurs var dels för att den är kvalitetssäkrad och dels för att den är kostnadsfri för studenten.
Så att inte ekonomin skulle vara något hinder.
 
Alltså va?

Med ditt resonemang så antar du att ts inte tror för att ts inte vet tillräckligt mycket. Något som verkar vara helt fel om man läser ts inlägg. Men det är ett tankefel som många troende gör. Det är rätt förolämpande faktiskt.
Jag antar att hon kan alla grundläggande kalla fakta. Men jag tänkte att om ts går Alpha-kursen tillsammans med sin man så kommer dom närmare varandra. Ts för också.ta del av andras tro o tvivel. Sedan kanske hen inte längre irriterar sig på att vi tror på sånt som är ologiskt.
 
Vissa här inne läser in lite väl mycket, ts har väl inte, vad jag kan se efter att ha läst hens inlägg, sagt att hens partner inte gått i skola eller ens gått friskola? Sedan kan jag tycka att det finns värre saker än att tro på gubben noak om man nu ska kallas bokstavstroende, att vara abortmotståndare eller emot homosexuella etc, det är inte ts partner säger hon själv. Personligen har jag inget problem att min, också bokstavstroende, man tror på koranen. Vi har så mycket att diskutera och så roligt i övrigt att vi faktiskt sällan diskuterar religion. Det hade säkert blivit krångligare med barn, det är dock inte aktuellt och det verkar det inte vara för ts heller.
Som vanligt tar dessa trådar fram alla som i övrigt ska vara så pk. Alltid samma användare som väljer att hugga på den som är troende, gärna med lite (eller rätt mycket) överdrift. Makabra trådar där folk verkligen visar sin intolerans och också gärna talar om för den som ev troende hur den ska vara och vad den ska tycka för att den ska vara troende trots att de är helt okunniga om företeelsen och gärna tillslänger den troende åsikter och beteende den kanske inte ens har.
 
Enligt den sista länken var det tre skolor som kritiserats året innan. Två kristna och en muslimsk skola.

Statistiskt är nog sannolikheten att TS partner gått på någon av de, i sammanhanget väldigt få, skolor som förnekar evolutionen försvinnande liten, även om den är något högre eftersom hens familj är bokstavstroende. Det är ändå en oerhört liten andel skolor som verkar förneka evolutionen, så att anta att TS partner inte fått lära sig om det i skolan enbart för att hens familj är bokstavstroende verkar väldigt fördomsfullt. Och inte särskilt vetenskapligt förankrat heller, om man tänker så.
Nä du, där har du fel.

Det är många friskolor som är vetenskapsförnekande, och innan kritiken från skolinspektionen kommer, så har dessa skolor varit en följetong i lokalpressen.

Och för våra barns skull:

Det ska vara noll skolor om året som får kritik för att man inte följer läroplanen.

Alldeles för många Friskolor är rätt läbbiga: endera så dräneras samhället på skattepengar som går till vinster i "friskolekoncerner", eller så vilar de på en specifik ideologisk eller religiös grund och så används friskolan till att indoktrinera barnen i den världsbild som skolan bygger på.

Det finns ett fåtal skolor som bygger på en alternativ metod att lära ut, eller som är resultatet av en skolnedläggning på landsbygden, är lite av en annan sak.
 
Som vanligt tar dessa trådar fram alla som i övrigt ska vara så pk.
Jag har aldrig någonsin hävdat att jag är PK.
Så blanda inte in mig i just den delen.

Jag är inte heller okunnig med en uppväxt där Prästen i släkten ansågs lika fin som Läkaren, Apotekaren och Regeringsrådet.
Skollärarna var inte lika fina medan Civilingenjören fick duga.
 
Nä du, där har du fel.

Det är många friskolor som är vetenskapsförnekande, och innan kritiken från skolinspektionen kommer, så har dessa skolor varit en följetong i lokalpressen.

Och för våra barns skull:

Det ska vara noll skolor om året som får kritik för att man inte följer läroplanen.

Alldeles för många Friskolor är rätt läbbiga: endera så dräneras samhället på skattepengar som går till vinster i "friskolekoncerner", eller så vilar de på en specifik ideologisk eller religiös grund och så används friskolan till att indoktrinera barnen i den världsbild som skolan bygger på.

Det finns ett fåtal skolor som bygger på en alternativ metod att lära ut, eller som är resultatet av en skolnedläggning på landsbygden, är lite av en annan sak.

Det är fortfarande inte en majoritet ens av kristna friskolor som fungerar på det sättet.

Här finns lite fakta om konfessionella friskolor:

https://www.friskola.se/konfessionella-skolor/

Visserligen från friskolornas riksförbund, så är man helt emot friskolor kanske man tycker att allt de säger är rent humbug.
 
Jag har aldrig någonsin hävdat att jag är PK.
Så blanda inte in mig i just den delen.

Jag är inte heller okunnig med en uppväxt där Prästen i släkten ansågs lika fin som Läkaren, Apotekaren och Regeringsrådet.
Skollärarna var inte lika fina medan Civilingenjören fick duga.
Vad exakt har det med ts grundfråga att göra? Vad tycker du att dina intoleranta inlägg tillför hen? Nu har jag inte läst alla inlägg, det finns andra som jag reagerat på betydligt mer, men mig veterligen har ingen av er som härjar levt med en partner som är bokstavstroende vilket kanske var det som ts behövde lite råd av? Ni tar liksom bara för givet att ts partner fungerar på ett visst sätt även om hen är väldigt troende och tillskriver hen en massa grejer som vi faktiskt inte ens vet om det stämmer för det har inte ts gått ut med. Ni är säkert inte okunniga, bara jävligt intoleranta mot andra människor som inte tänker som er.
 
Det här borde i alla fall vara en acceptabel källa, även för religionskritiker :)

https://www.su.se/nyheter/forskare-nyansera-bilden-av-religiösa-friskolor-1.538362

Det är en professor vid Stockholms Universitet som forskat kring religiösa friskolor.

– Många religiösa friskolor fungerar som vilken kommunal skola som helst och andra är mer rigida. Jag har till exempel besökt flera muslimska friskolor och många skulle jag kunna sätta egna barn i, andra inte, säger Jenny Berglund.

Knappt en procent av svenska barn går i religiös friskola, jämfört med 75 procent i Nederländerna och 25 procent i Danmark. Av Sveriges 7000 grund- och gymnasieskolor är ungefär 70 registrerade som konfessionella.

En viktig nyans som behövs i debatten, menar Jenny Berglund, är att det är stor skillnad mellan olika muslimska, kristna och judiska skolor.

– Lika lite som det går att säga att alla kommunala skolor fungerar på ett visst sätt bara för att de är kommunala, går det att säga att alla kristna, muslimska eller judiska skolor fungerar på samma sätt bara för att de är just kristna, muslimska eller judiska.

Varför har det blivit så stort fokus på religiösa friskolor?

– En anledning tror jag är den allmänna religionsosäkerheten i Sverige. Även våra kommunala skolor är relativt marinerade i protestantism, men det ser många inte då detta är en del av majoritetskulturen. Vi firar protestantiska högtider i skolan och talar om religion som enbart tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 667
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp