Längd på spårlina

Aha, den. Tack! Jag har pistolhake på det mesta men när jag skulle ha en ny lina tyckte jag mig läsa mig till att BGB var bättre. Men det kanske inte stämde.

Jag har pistolhake pa en hel massa olika grejor och det hander att den gar upp, men da mina ar 100 procent pa inkallning gor det inte sa mycket. Om BGB haken ar den som ar pa sparlinan jag la in bild pa ar det en battre hake som inte alls gar upplika latt som pistolhaken i min erfarenhet. Carbid hake ar bokig och svar att hantera och jag gillar den oftast inte till linor och koppel.
 
Jag har pistolhake pa en hel massa olika grejor och det hander att den gar upp, men da mina ar 100 procent pa inkallning gor det inte sa mycket. Om BGB haken ar den som ar pa sparlinan jag la in bild pa ar det en battre hake som inte alls gar upplika latt som pistolhaken i min erfarenhet. Carbid hake ar bokig och svar att hantera och jag gillar den oftast inte till linor och koppel.
Ja pistolhake har gått upp för mig också ett par gånger.
 
Är inte det en BGB-hake och är de inte bra? Senast jag köpte lina valde jag BGB i stället för pistolhake som jag hade på en annan lina, trodde att BGB skulle vara bättre. Vilken hake är bäst?
BGB hake kan öppna sig och förutom att hunden då är lös kan de också fastna och sätta sig fast runt exempelvis akillessenan. Det är väl i princip den sämsta haken som finns. Tycker till och med pistolhake är bättre.
 
BGB hake kan öppna sig och förutom att hunden då är lös kan de också fastna och sätta sig fast runt exempelvis akillessenan. Det är väl i princip den sämsta haken som finns. Tycker till och med pistolhake är bättre.

Tack for att du talade om det. Jag har lite erfarenhet av BGB hake, och tanker fortsatta att undvika den.
 
Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter.

Vilken längd har ni? Vilken längd tycker ni är bäst?

Är det svårt att hålla reda på en 15 meter lång spårlina?
Jag har en som är ca 7-8m i biothane och en lika lång avklippt från biltema till viltspår, sen har jag en 15m till brukset som är i någon slags gummi som inte ska frysa. Tycker det är jobbigt att ha massor med meter lina släpandes efter så använder alltid de kortare linorna vid träning (och vid viltspårsprov).

Gillar biothanelinan bäst, den är lätt, smidig och trasslar aldrig. Den blir inte hal när det är blött eller stel när det är kallt. Dessutom finns det roliga färger!
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 078
Senast: Liran
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 300
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp