Labradoodley

K

KaZa

Vi ska snart få in en sådan. Någon som känner till rasen bättre? Nyfiken! :)

Det enda jag hört är labradoodle, och det är en blandning mellan labrador och pudel (poodle) som är populär i USA..

Jo, det är en blandning utav Kungspudel och Labbe. Kommer från Australien där den är en godkänd ras.

Den vi ska få in verkar vara väldigt trevlig och väluppfostrad. :) Har sett några bilder på lite olika, men de verkar se ut lite hur som. :D *springer och letar igen om jag hittar bilderna* Nopp! :mad: Fick ju tag i en sida om labradoodley, men hittar den inte igen.

Okej.. Det är väl huvudsaken att det är en trevlig hund :)

Har sett nån bild, också en på tv har jag för mej. ser inte kloka ut om man får säja så ;)

nä, de ser lite speciella ut. Men det varierar kraftigt! Undrar hur de bedöms på utställning? Vad är rastypiskt? :D

Ja, det ska bli spännande i alla fall! :)

Finns det en sån ras :confused: visste jag inte om ,
Har bara en vanlig labbe , Säger då det aldrig labbe igen :p

Nämen guuuu så söt!!

Det kanske ingen här som minns Saljy. Men hon har en kille som är korsning mellan Storpudel och Curly Coated Reteriever! Han var också jättesöt! :bump:

Var...

...kan man läsa att det är en registrerigsbar ras i Australien?

Anneli

Där var den ja..... :D

Men variationerna är många.

FY, vilken sida den fanns på. :crazy: Blandar de hej vilt med allt och alla??? Shepaoodley (schäfer/pudel) Goldoodley (golden/pudel) pekidoodley (pekinges/pudel) shi dooley ( shi tzu/pudel yorkdoodley (york/pudel)

Tur att de kunde beskriva exakt hur dessa hundar är i mentalt så folk vet vad de har i andra änden av kopplet. :smirk: :smirk: :mad:

Såg väldigt mycket ut som en oklippt Portugisisk vattenhund. Varför göra en ny ras när det finns en sedan över 800 år? :confused: :confused: Läste beskrivningen snabbt men den verkar överensstämma ganska bra oxå

Re: Var...

Har bara hört från ägaren till den Labradoodley som vi ska få till vårt dagis. Men den är en godkänd ras i australien. Själv hade jag faktiskt inte hört om "rasen" innan.

Re: Var...

I så fall är de antagligen godkända av någon alternativ kennelklubb. Här är nämligen Australiska kennelklubbens lista över raser: http://www.ankc.aust.com/breeds_by_group.html

Jag kan inte svära på att alla raser finns med men jag tvivlar starkt på att labradoodley är godkänd.

ras och ras... nån homogen ras är det ju inte.
Hundarna reggas iaf i CKC tror att det är en privatägd organisation som reggar det mesta i hundväg.

Labradoodle skiljer sig lite från dom andra "designer raserna" som bullboxer, yorkiepoo, schnoodle. Dom var ju framtagna som ledarhundar åt allergiker...
Där man då skulle kombinera labbens lättlärdhet med storpudeln förmåga att "inte" framkalla allergiska reaktioner.
(undrar varför inte storpudel själv ansågs lättlärd?)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 446
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar