Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.Det har under 8 sidor beskrivits varför aveln INTE är seriös, men du duckar ju konstant nästan alla frågor och inlägg som berör detta.
Du kan inte komma med några som helst bevis på att aveln är seriös förutom en massa länkar till sidor som inte bevisar något, du länkar bland annat till en uppfödare som inte visar några tecken på att vara seriös (att vara ansluten till WALA bevisar inget) utan snarare ser ut som en valpfabrik.
Du påstår dessutom gång på gång att rasen är frisk när hälsoenkäten som labradoodle-ägare svarat på bevisar motsatsen.
Du tillskriver hundarna mänskliga egenskaper (empatisk?) som hunden som art inte besitter.
Fördelen med denna tråd är att den som googlar labradoodle kan hitta hit och se hur oseriös denna avel är.
Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.Det har under 8 sidor beskrivits varför aveln INTE är seriös, men du duckar ju konstant nästan alla frågor och inlägg som berör detta.
Du kan inte komma med några som helst bevis på att aveln är seriös förutom en massa länkar till sidor som inte bevisar något, du länkar bland annat till en uppfödare som inte visar några tecken på att vara seriös (att vara ansluten till WALA bevisar inget) utan snarare ser ut som en valpfabrik.
Du påstår dessutom gång på gång att rasen är frisk när hälsoenkäten som labradoodle-ägare svarat på bevisar motsatsen.
Du tillskriver hundarna mänskliga egenskaper (empatisk?) som hunden som art inte besitter.
Fördelen med denna tråd är att den som googlar labradoodle kan hitta hit och se hur oseriös denna avel är.
Men du kan inte skriva svepande reklaminlägg om denna korsning med falska påståenden om rasens hälsa och funktionalitet, och sen gömma dig bakom att du är en enkel valpköpare när du får en massa frågor (som du undviker att svara på). Labradoodlen är sjukare än labradoren och pudeln, det finns ingen "koll på avelslinjer" eftersom det inte finns stamtavlor, det finns inga hälsoprogram, inga databaser för officiella avläsningar av HD och dokumentation av sjukdomar, osv osv. Labradoodlen är en sjuk korsning där många individer dras med dålig mentalitet, och den enda anledningen att folk föder upp doodlar är för att tjäna pengar. Jag skriver detta främst till andra som letar information om labradoodles, inte till dig, eftersom du konsekvent vägrar bemöta frågor och kommentarer som dessa.Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Jag påstår inte att ALD från en WALA-ansluten ke
Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.
Om det nu finns en tävling i friskast hundras så vinner säkert inte Labradoodle. Den dras säkert med liknande risker och problem som många andra raser. Däremot är graden av inavel låg inom ALD eftersom den internationella organisationen har haft koll på avelslinjen tidigt i rasens utveckling.
Nej, dumma är ju det sista de där ägarkonsortiumen är. Företagare med vinstdrivande intresse är sällan detDet är ju nästan som att de fattar att folk inte blir imponerade av fabriksuppfödning.
Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.
Om det nu finns en tävling i friskast hundras så vinner säkert inte Labradoodle. Den dras säkert med liknande risker och problem som många andra raser. Däremot är graden av inavel låg inom ALD eftersom den internationella organisationen har haft koll på avelslinjen tidigt i rasens utveckling.
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).Men du kan inte skriva svepande reklaminlägg om denna korsning med falska påståenden om rasens hälsa och funktionalitet, och sen gömma dig bakom att du är en enkel valpköpare när du får en massa frågor (som du undviker att svara på). Labradoodlen är sjukare än labradoren och pudeln, det finns ingen "koll på avelslinjer" eftersom det inte finns stamtavlor, det finns inga hälsoprogram, inga databaser för officiella avläsningar av HD och dokumentation av sjukdomar, osv osv. Labradoodlen är en sjuk korsning där många individer dras med dålig mentalitet, och den enda anledningen att folk föder upp doodlar är för att tjäna pengar. Jag skriver detta främst till andra som letar information om labradoodles, inte till dig, eftersom du konsekvent vägrar bemöta frågor och kommentarer som dessa.
Att känna in sinnesstämningar och bete sig 'tröstande' är inget unikt med labradoodles, alla de collies jag har känt har uppvisat samma beteende och det gäller säkert för många andra signalkänsliga hundraser. Det är inte empati, men däremot kan det ju upplevas så av ägaren.
För att få hundar går BPH/MH och det därför inte finns något att jämföra med?3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
Men alltså, självklart saknas belägg för labradoodles mentalitet då ingen, inte ens dina Wala-uppfödare (de jag kollade iaf) som du höjer till skyarna och säger är sååååå seriösa, väljer att göra BPH med sina hundar. Hur i hela friden tycker du man ska ta fram en ras utan att göra standardiserade mentaltester? Baserat på vad en ägare säger om sin hund? HUR kan du inte förstå att det är otroligt oseriöst?Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det jag försöker göra är balansera upp bilden en aning.
HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
1. Det finns väl dokumenterade stamtavlor som valpköpare får tillgång till
2. Labradoodle är inte sjukare än Labrador
3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram
Och hur gör man en väldokumenterad stamtavla på en blandras? Det är ju inte så att det går att kolla upp någon av hundarna då hundarna är oregistrerade, man kan ju skriva precis vad som helst i en ”hittepåstamtavla” (kallas även ”stamträd” av blandrasförsäljare). Du är medveten om att om man köper SKK-reggad hund så kan man se exakt varenda hund bakåt i stamtavlan på reg.nr samt vilka tester, röntgen, prov, BPH dessa hundar gjort. Detta är alltså saker som gjorts oberoende, det är alltså inte en uppfödare själv som sitter och knappar in hittepå på datorn. Du tycker inte det är mer seriöst än att inte kunna hitta nån mer info än vad en person säger?Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram
Jag skulle nog säga attt de allra flesta hundraserna känner av ägarens mående, både sorg, glädje, ilska mm. Håller med om att det verkligen inte är bundet till någon ras alls.Visa bifogad fil 66727
Inlägg från min Facebook 23februari. Hunden på bilden har ingen koppling med någon doodle, kostade under 20000 ett halvår in i pandemin och har hälsotestade föräldrar sedan flera generationer.
Många hundar ÄR såhär. Inget specifikt för labradoodle.
Återigen länkar du källor som motsäger det du själv säger.Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Självklart inte, det finns alldeles för många vettiga människor här på forumet.Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det är ju precis det som är grejen. Hade du haft någon tidigare erfarenhet av det här forumet hade du vetat att så gott som INGEN gör reklam för sin ras. De allra flesta är extremt öppna med sina hundars/raser/klubbars brister på individ-, ras- och rasklubbnivå. Ingen anser att det är LÄMPLIGT att göra reklam för en ras, utan att det lämpliga är att presentera fakta för att stödja andra i sina egna bedömningar av en ras lämplighet för sina syften och omständigheter. Med hjälp av det här forumet har jag både lagt till och strukit många raser på min lista.Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Är du alltså en av dem som ligger bakom enkäten (min fetning i citatet)?Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Även tidigare har du skrivit att du har en frisk och mentalt stabil 1 årig hund, men eftersom den är ett år så är den ju också tillräckligt gammal nu för att undersökas. Har du röntgat höfter och armbågar och sett att de är ua? Har du gjort BPH, och i så fall - hur var resultaten? Har du ögonlyst hunden?Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år...