Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Det har under 8 sidor beskrivits varför aveln INTE är seriös, men du duckar ju konstant nästan alla frågor och inlägg som berör detta.
Du kan inte komma med några som helst bevis på att aveln är seriös förutom en massa länkar till sidor som inte bevisar något, du länkar bland annat till en uppfödare som inte visar några tecken på att vara seriös (att vara ansluten till WALA bevisar inget) utan snarare ser ut som en valpfabrik.
Du påstår dessutom gång på gång att rasen är frisk när hälsoenkäten som labradoodle-ägare svarat på bevisar motsatsen.
Du tillskriver hundarna mänskliga egenskaper (empatisk?) som hunden som art inte besitter.

Fördelen med denna tråd är att den som googlar labradoodle kan hitta hit och se hur oseriös denna avel är.
Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Jag påstår inte att ALD från en WALA-ansluten ke
Det har under 8 sidor beskrivits varför aveln INTE är seriös, men du duckar ju konstant nästan alla frågor och inlägg som berör detta.
Du kan inte komma med några som helst bevis på att aveln är seriös förutom en massa länkar till sidor som inte bevisar något, du länkar bland annat till en uppfödare som inte visar några tecken på att vara seriös (att vara ansluten till WALA bevisar inget) utan snarare ser ut som en valpfabrik.
Du påstår dessutom gång på gång att rasen är frisk när hälsoenkäten som labradoodle-ägare svarat på bevisar motsatsen.
Du tillskriver hundarna mänskliga egenskaper (empatisk?) som hunden som art inte besitter.

Fördelen med denna tråd är att den som googlar labradoodle kan hitta hit och se hur oseriös denna avel är.
Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.
Om det nu finns en tävling i friskast hundras så vinner säkert inte Labradoodle. Den dras säkert med liknande risker och problem som många andra raser. Däremot är graden av inavel låg inom ALD eftersom den internationella organisationen har haft koll på avelslinjen tidigt i rasens utveckling.

Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.

Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.
Om det nu finns en tävling i friskast hundras så vinner säkert inte Labradoodle. Den dras säkert med liknande risker och problem som många andra raser. Däremot är graden av inavel låg inom ALD eftersom den internationella organisationen har haft koll på avelslinjen tidigt i rasens utveckling.
Men du kan inte skriva svepande reklaminlägg om denna korsning med falska påståenden om rasens hälsa och funktionalitet, och sen gömma dig bakom att du är en enkel valpköpare när du får en massa frågor (som du undviker att svara på). Labradoodlen är sjukare än labradoren och pudeln, det finns ingen "koll på avelslinjer" eftersom det inte finns stamtavlor, det finns inga hälsoprogram, inga databaser för officiella avläsningar av HD och dokumentation av sjukdomar, osv osv. Labradoodlen är en sjuk korsning där många individer dras med dålig mentalitet, och den enda anledningen att folk föder upp doodlar är för att tjäna pengar. Jag skriver detta främst till andra som letar information om labradoodles, inte till dig, eftersom du konsekvent vägrar bemöta frågor och kommentarer som dessa.

Att känna in sinnesstämningar och bete sig 'tröstande' är inget unikt med labradoodles, alla de collies jag har känt har uppvisat samma beteende och det gäller säkert för många andra signalkänsliga hundraser. Det är inte empati, men däremot kan det ju upplevas så av ägaren.

0E1FB2E4-FDE8-400C-A865-AC0DA7FE1246.webp

Inlägg från min Facebook 23februari. Hunden på bilden har ingen koppling med någon doodle, kostade under 20000 ett halvår in i pandemin och har hälsotestade föräldrar sedan flera generationer.

Många hundar ÄR såhär. Inget specifikt för labradoodle.

Men du kan inte skriva svepande reklaminlägg om denna korsning med falska påståenden om rasens hälsa och funktionalitet, och sen gömma dig bakom att du är en enkel valpköpare när du får en massa frågor (som du undviker att svara på). Labradoodlen är sjukare än labradoren och pudeln, det finns ingen "koll på avelslinjer" eftersom det inte finns stamtavlor, det finns inga hälsoprogram, inga databaser för officiella avläsningar av HD och dokumentation av sjukdomar, osv osv. Labradoodlen är en sjuk korsning där många individer dras med dålig mentalitet, och den enda anledningen att folk föder upp doodlar är för att tjäna pengar. Jag skriver detta främst till andra som letar information om labradoodles, inte till dig, eftersom du konsekvent vägrar bemöta frågor och kommentarer som dessa.

Att känna in sinnesstämningar och bete sig 'tröstande' är inget unikt med labradoodles, alla de collies jag har känt har uppvisat samma beteende och det gäller säkert för många andra signalkänsliga hundraser. Det är inte empati, men däremot kan det ju upplevas så av ägaren.
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det jag försöker göra är balansera upp bilden en aning.

HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
1. Det finns väl dokumenterade stamtavlor som valpköpare får tillgång till
2. Labradoodle är inte sjukare än Labrador
3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram

HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram
Men alltså, självklart saknas belägg för labradoodles mentalitet då ingen, inte ens dina Wala-uppfödare (de jag kollade iaf) som du höjer till skyarna och säger är sååååå seriösa, väljer att göra BPH med sina hundar. Hur i hela friden tycker du man ska ta fram en ras utan att göra standardiserade mentaltester? Baserat på vad en ägare säger om sin hund? HUR kan du inte förstå att det är otroligt oseriöst?

Och hur gör man en väldokumenterad stamtavla på en blandras? Det är ju inte så att det går att kolla upp någon av hundarna då hundarna är oregistrerade, man kan ju skriva precis vad som helst i en ”hittepåstamtavla” (kallas även ”stamträd” av blandrasförsäljare). Du är medveten om att om man köper SKK-reggad hund så kan man se exakt varenda hund bakåt i stamtavlan på reg.nr samt vilka tester, röntgen, prov, BPH dessa hundar gjort. Detta är alltså saker som gjorts oberoende, det är alltså inte en uppfödare själv som sitter och knappar in hittepå på datorn. Du tycker inte det är mer seriöst än att inte kunna hitta nån mer info än vad en person säger?

Visa bifogad fil 66727

Inlägg från min Facebook 23februari. Hunden på bilden har ingen koppling med någon doodle, kostade under 20000 ett halvår in i pandemin och har hälsotestade föräldrar sedan flera generationer.

Många hundar ÄR såhär. Inget specifikt för labradoodle.
Jag skulle nog säga attt de allra flesta hundraserna känner av ägarens mående, både sorg, glädje, ilska mm. Håller med om att det verkligen inte är bundet till någon ras alls.

Jag blir lite trött när en del raser/rasblandningar ska framstå som så förb... märkvärdiga. Så märkvärdiga att man inte skäms för att ta 50000 och mer för en valp från en valpfabrik (den där Hööks t ex. som hade 19 tikar i avel... Inte ens den största Schäferkenneln jag känner till har någonsin haft det antalet avelstikar samtidigt :p)

Återigen länkar du källor som motsäger det du själv säger.

Gällande punkt två och tre som du själv skrev, finns två följande citat att läsa i uppsatsen du länkade (som inte är någon rapport).
"Vissa sjukdomar (MRD) ses oftare hos labradoodle än hos föräldraraserna, vilket snarare tyder på en motsatt heterosiseffekt. Doodles visar inte färre sjukdomar än sina föräldraraser, vissa sjukdomar som inte ses i någon större utsträckning hos föräldraraserna återfinns hos doodles"
"...de verkar också vara mindre stabila med högre rädsla och aggressivitet."

Gällande punkt 1 och 4 innebär det ju absolut INGENTING när det inte finns vare sig transparens eller kontroll. Det är hittepå.

Senast ändrad:
Det är ju precis det som är grejen. Hade du haft någon tidigare erfarenhet av det här forumet hade du vetat att så gott som INGEN gör reklam för sin ras. De allra flesta är extremt öppna med sina hundars/raser/klubbars brister på individ-, ras- och rasklubbnivå. Ingen anser att det är LÄMPLIGT att göra reklam för en ras, utan att det lämpliga är att presentera fakta för att stödja andra i sina egna bedömningar av en ras lämplighet för sina syften och omständigheter. Med hjälp av det här forumet har jag både lagt till och strukit många raser på min lista.

Men det enda du gör att med säljargument och extremt tunna resonemang försöka övertyga om rasens förträfflighet, trots att du blir motbevisad på precis alla punkter, hela tiden.

Hur många ALD arbetar som terapihund i Sverige?

Det du skriver stämmer inte. Labradoodle ÄR en sjuk blandras (det är ingen ras), läs de texter du själv länkar till. Eftersom det saknas dokumentation om mentaliteten så går det bara att dra slutsatser av de erfarenheter som veterinärer och hundägare själva beskriver. WALA har inget hälsoprogram därför att ett hälsoprogram kräver en dokumentation som saknas, och det kräver en organisation som kan utkräva ansvar. Det saknas för blandraser men finns för alla renraser genom SKK. Därför kan WALA heller aldrig få något hälsoprogram för dessa doodles. Labradoodleuppfödare försöker på ett skamligt sätt åka snålskjuts på den retorik och de termer som renrasuppfödare använder sig av men helt utan den organisation och infrastruktur som bygger upp den.

Ni är många som påpekat det, men det är slående att en användare verkar förvånad över de frågor som ställs - det här är normala diskussionspunkter inom alla renrasers rasklubbar, och på det här forumet nagelfars rasers nackdelar och problem. Seriös avel handlar om att kunna granska hundmaterialet objektivt och arbeta för att minska på nackdelar och problem. Labradoodleuppfödare verkar tvärtom skygga från alla typer av resonemang om blandrasens eventuella nackdelar, och även om de faktiskt ville ta tag i de problem som finns så finns inte verktygen därför att det inte finns hälsoprogram, officiella databaser för sjukdomar och röntgenfynd, och stamtavlor som går att följa.

@GOTGULD : det är svårt att hänga med i svängarna.

Du framhåller WALA och flergenerationshundar som tecken på att uppfödarna är seriösa - men sen säger du att svensk uppfödning är seriös. De flesta svenska uppfödare är inte medlemmar i WALA och har ofta första- och andragenerationshundar.

Å ena sidan säger du att du är en vanlig hundägare som läst lite hemsidor, å andra sidan kommer du med påstående som får dig att låta både insatt och engagerad i "rasen".

Om du nu har kompisar som jobbar för SKK kunde du ju börja där och fråga dem vad som gäller om man vill skapa en ny ras och få den godkänd.

Angående valp-priser: att det skulle handla om tillgång och efterfrågan är helt enkelt inte sant. Jag har bekanta som har kö på sina valpar, de är tingade innan tikarna ens är betäckta. De tar inte några 50.000 för det. Här på Buke finns uppfödare i samma sits - det tar inte heller 50.000. Doodleuppfödarna gör det för att de kan.

Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år...
Även tidigare har du skrivit att du har en frisk och mentalt stabil 1 årig hund, men eftersom den är ett år så är den ju också tillräckligt gammal nu för att undersökas. Har du röntgat höfter och armbågar och sett att de är ua? Har du gjort BPH, och i så fall - hur var resultaten? Har du ögonlyst hunden?

Min första hund är också en labradorblandning, dock inte med pudel utan något annat okänt (ser ut som en jaktlabrador utseendemässigt). Jag hade allmänt inte så mycket kunskaper (kan jag säga nu i efterhand) utan lärde mig mer och mer om hundar allt eftersom att jag började åka iväg och träna och tävla med hunden (som ursprungligen egentligen bara var tänkt som en sällskapshund till min mamma och min syster). Som ett steg i att lära mig mer både om hundar och mer specifikt min hund gjorde jag BPH med henne, vilket har hjälpt en hel del efteråt i hur jag tänkt när jag arbetat med henne (t.ex. angående hur hon hanterar stress och angående att hon verkar vara jätteglad i folk men att det egentligen så att hon är orolig och försöker vara inställsam). BPH:et visade också att hon kanske inte var så mentalt stabil som jag trodde (även om hon definitivt är bättre än den renrasiga storpudeln som jag också har nu...). När jag röntgade henne visade det sig att hon har C höfter, men hon verkade annars helt frisk till och med att hon fyllde 6 år. Efter det har det blivit två operationer på två år - dels har hon slitit av ett korsband i ett av bakbenet och dels har vi tagit bort en juvertumör (godartad).

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte